• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6

راهکارهای کاهش ترافیک در شهرها

  • کد خبر : 22041
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱
راهکارهای کاهش ترافیک در شهرها
گردشگرآنلاین - افزایش جمعیت شهرها مشکلات بسیاری را به دنبال دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به افزایش ترافیک در معابر اشاره کرد که به سهم خود آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی را نیز تحت تاثیر قرار داده است؛ هوشمندسازی چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی و احداث مناطق پارک و سواری‌ از جمله راهکارهای موثر برای حل این چالش است.

به گزارش گردشگرآنلاین، ترافیک می‌تواند کیفیت زندگی شهروندان را از جنبه‌های مختلف نظیر افزایش آلودگی هوا، بالا رفتن نرخ سوانح خیابانی، کاهش فضا برای عبور و مرور دوستداران تردد سبز و حتی آلودگی صوتی تحت تأثیر قرار دهد و به همین دلیل، برنامه‌ریزان در سراسر دنیا، کاهش ترافیک را به یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مدیریتی خود قرار داده‌اند. تاکنون استراتژی‌های متعددی برای به حداقل رساندن ترافیک خودرویی در شهرهای مختلف جهان پیاده شده که اثربخشی بسیاری به دنبال داشته است، با این حال مدیران در تلاش هستند با همکاری معماران پرآوازه مناطق خود به ایجاد تغییرات بیشتری در شهرها بپردازند تا هرچه بیشتر ترافیک را در شهرها به حداقل برسانند. در ادامه به معرفی استراتژی‌هایی می‌پردازیم که تاکنون بیشترین تأثیر را در کاهش ترافیک به دنبال داشته و توانسته است مزایای دیگری را نظیر کاهش انتشار کربن و به حداقل رسیدن اثرات جزایر گرمایی نیز برای شهرهای میزبان به ارمغان بیاورد.

هوشمندسازی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی
بهبود مدیریت چراغ‌های راهنمایی و رانندگی یکی از بهترین رویکردها برای کاهش ترافیک در شهرها به‌شمار می‌رود که می‌تواند اثرات ناشی از آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی را نیز به حداقل برساند. امروزه برنامه‌ریزان در بسیاری از شهرهای جهان به نصب سنسورهای هوشمند روی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی می‌پردازند که این امر به آن‌ها در دسترسی به داده‌های زمان واقعی در مورد وضعیت ترافیک در معابر مهم شهری کمک زیادی می‌کند. تجزیه و تحلیل داده‌های حاصل از سنسورهای نصب شده در معابر شهری، مدیران را به اعمال اقدامات زودهنگام برای به حداقل رساندن جریان ترافیک و به حداقل رساندن اثرات ناشی از تردد وسایل نقلیه موتوری سوق می‌دهد و به سهم خود، نقش مهمی در تسهیل تحقق اهداف صفر کربن ایفا می‌کند.

لاس‌وگاس در ایالات متحده آمریکا یکی از هوشمندترین شهرهای جهان در زمینه مدیریت ترافیک به‌شمار می‌رود که به‌طور گسترده از سنسورهای دیجیتالی در چراغ‌ها و تابلوهای راهنمایی و رانندگی بهره گرفته و از این طریق توانسته است در کاهش ترافیک خودرویی و حل بسیاری از مشکلات مربوط به عبور و مرور در معابر شهری موفق عمل کند. فناوری هوشمندسازی ترافیک در این شهر تلفیقی از کنترل پیشرفته علائم ترافیکی، کشف منحصربه‌فرد و بسیار قدرتمند مشکلات ترافیکی و قابلیت برقراری ارتباطات با پهنای باند بالا است که همه این مولفه‌ها در کنار یکدیگر مدیران را قادر به اعمال اقداماتی بسیار اثربخش برای کاهش ترافیک و پیامدهای منفی ناشی از آن کرده است.

راهکارهای کاهش ترافیک در شهرها

راهکارهای کاهش ترافیک در شهرها

احداث مناطق پارک و سواری‌
یکی از راهکارهای مقابله با ترافیک، ایجاد مناطقی موسوم به «پارک و سواری» است. این مناطق در واقع پارکینگ‌های ویژه در نزدیکی وسایل حمل‌ونقل عمومی همچون ایستگاه‌های اتوبوس یا قطار است که با تشویق مردم به ترک خودروهای خود و استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی، به کاهش ترافیک در جاده‌ها کمک کند. آمستردام یکی از شهرهای جهان است که با تعبیه پارکینگ‌های دوچرخه در نزدیکی ایستگاه‌های مترو، شهروندان را به مترو و سایر وسایل حمل‌ونقل عمومی هدایت می‌کند.

ترویج بهره‌گیری از خودروهای اشتراکی در میان مردم
ترویج خودروهای اشتراکی در شهرها و تشویق مردم به عبور و مرور از طریق آن‌ها یکی از بهترین رویکردهای شهرهای هوشمند در کاهش ترافیک بوده که نقش مهمی نیز در به حداقل رساندن انتشار گازهای آلاینده ایفا کرده است. اشتراک خودرو در شهرها می‌تواند به دو شکل متمایز انجام شود؛ اول این‌که افرادی نظیر دوستان و همکاران که روزانه یا در تاریخ‌های یکسانی مقصد مشترکی را سپری می‌کنند، از یک خودروی شخصی یا عمومی برای تردد بهره بگیرند، یا این‌که هر فرد از طریق نرم‌افزارهای مخصوصی که روی گوشی‌های تلفن همراه خود نصب کرده است، به عبور و مرور از طریق تاکسی‌های عمومی که مسافران را در مسیرهای یکسان با او به مقصد می‌رساند، به تردد بپردازد. هر دو روش اشتراک خودرو به کاهش ازدحام وسایل نقلیه در سراسر شهرها کمک می‌کند و از این طریق می‌تواند در به حداقل رساندن ترافیک خودرویی و به دنبال آن، کاهش وقوع سوانح خیابانی و آلودگی هوا نقش مهمی ایفا کند.

پاریس، پایتخت فرانسه، به عنوان بهترین شهر جهان برای اشتراک خودرو شناخته شده که این شهر شش کمپانی اشتراک خودرو را در خود جا داده است و به همین دلیل، بالاترین نرخ تردد مردم از طریق این وسایل نقلیه را در جهان از آن خود کرده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که کیفیت و راحتی بسیار بالای تردد از طریق خودروهای اشتراکی از یک‌سو و هزینه بسیار مقرون‌به‌صرفه تردد به وسیله آن‌ها از سوی دیگر ساکنان پاریس را به سپری کردن مسیرهای طولانی از طریق خودروهای اشتراکی سوق داده است.

راهکارهای کاهش ترافیک در شهرها

راهکارهای کاهش ترافیک در شهرها

اعمال قانون محدودیت پارک
بدیهی است که پارک خودروها در نزدیکی تقاطع‌ها می‌تواند عبور و مرور انواع کاربران معابر شهری را با مشکل مواجه کند و به سهم خود، ترافیک‌های سنگین را برای شهرها به دنبال داشته باشد. مدیران می‌توانند از طریق اعمال قانون محدودیت پارک در تقاطع‌ها، مسیر را برای رفت و آمد راحت‌تر خودروها و سایر کاربران خیابان‌ها تسهیل کنند و به دنبال آن، نه‌تنها ترافیک خودرویی را کاهش دهند، بلکه آلودگی هوای ناشی از آن را نیز به حداقل برسانند.

ممنوعیت پارک خودروها در نزدیکی تقاطع‌ها می‌تواند از طریق اعمال هزینه‌های بسیار بالای پارک در چنین مکان‌هایی اجرا شود یا این‌که مدیران، پارک وسایل نقلیه را در معابر شهری تنها برای ساکنان اطراف مجاز کنند.

مدیران سن‌خوزه در آمریکا به‌تازگی و با هدف کاهش ترافیک و به حداقل رساندن آلودگی هوا به اعمال قانون منع پارک در نزدیکی تقاطع‌ها، به‌ویژه در توسعه‌های مسکن جدید در سراسر شهر پرداخته‌اند، ضمن این‌که قوانین سختگیرانه‌ای را نیز برای احداث پارکینگ در خانه‌های در حال ساخت اعمال کرده‌اند و امیدوار هستند از این طریق، به افزایش گرایش مردم به اتخاذ تردد سبز کمک کنند و در نهایت، کاهش ترافیک و آلودگی هوا را برای سراسر سن‌خوزه به ارمغان بیاورند.

شبکه راه‌آهن سبک
به گزارش گردشگر آنلاین، شبکه راه‌آهن سبک یکی دیگر از گزینه‌های حمل‌ونقل انبوه است که می‌تواند به کاهش تراکم ترافیک کمک کند. حمل‌ونقل ریل سبک نوعی قطار است که در یک مسیر اختصاصی حرکت می‌کند. وسایل نقلیه ریلی سبک معمولاً بزرگ‌تر از اتوبوس‌ها هستند، بنابراین می‌توانند مسافران بیشتری را در یک زمان حمل کنند. یکی از بهترین راهبردهای کاهش تراکم، ایجاد یک سیستم ریلی سبک یکپارچه با شبکه حمل‌ونقل انبوه موجود است. ایجاد یک شبکه راه‌آهن سبک قوی می‌تواند به‌طور مؤثر ازدحام ترافیک را کاهش دهد و گزینه‌های حمل‌ونقل پایدار را ارتقا دهد.

راهکارهای کاهش ترافیک در شهرها

راهکارهای کاهش ترافیک در شهرها

منبع: ایمنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=22041

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.