• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

راه‌اندازی مرکز دیجیتال اسناد و مدارک بناها و آثار تاریخی استان یزد

  • کد خبر : 13359
  • ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۹:۵۷
راه‌اندازی مرکز دیجیتال اسناد و مدارک بناها و آثار تاریخی استان یزد
گردشگرآنلاین - مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد از دیجیتال‌سازی اسناد و مدارک مربوط به آثار و بناهای تاریخی در استان یزد خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین از یزد، احمد آخوندی با اشاره به راه‌اندازی مرکز دیجیتال اسناد و مدارک آثار تاریخی استان، اظهار داشت: از سالیان گذشته میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد دارای مرکز اسناد بوده و تمامی مطالعات، پژوهش‌ها، اسناد و مدارک مربوط به آثار و بناهای تاریخی استان در آن محل جمع‌آوری می‌شد.

وی با اشاره به اینکه این اسناد همواره در اختیار پژوهشگران قرار می‌گرفت تا از اطلاعات آن مرکز استفاده کنند افزود: به جهت ساماندهی هر چه بهتر اسناد و مدارک و همچنین دسترسی آسان برنامه‌ریزی شد تا تمام این مدارک شامل فیلم، عکس و همه اسناد موجود دیجیتال سازی شوند.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد گفت: این طرح در مدت زمان یک ساله اجرا می‌شود و در این مرکز داده‌های تاریخی، اسناد دیجیتالی بناها و آثار تاریخی تهیه می‌شود و در دسترس همه علاقه‌مندان کل دنیا قرار می‌گیرد تا بتوانند از این مدارک استفاده ببرند.

آخوندی تصریح کرد: مرکز دیجیتال اسناد و مدارک میراث فرهنگی محلی برای هم‌افزایی مدارک و مطالعات بافت‌های تاریخی استان می‌شود، همچنین در این مرکز تمامی مدارکی که در دانشگاه یزد و دیگر دانشگاه‌ها، مرکز اسناد انقلاب اسلامی استان یزد و در شهرداری‌ها‌ که اسناد و مدارکی در حوزه بافت‌های تاریخی دارند جمع‌آوری می‌شود و جهت ساماندهی این اسناد اقدام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اسناد مدارکی که در حال تهیه است پس دیجیتال‌سازی به مرور در اختیار مردم قرار می‌گیرد، اما بهره‌مندی از کل اسناد حدود یک سال زمان می‌برد، در فاز اول این اسناد و مدارک در اختیار افرادی که از مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی معرفی می‌شوند خواهد بود و امکان دسترسی به اطلاعات را خواهند داشت، در نهایت با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری ویژه‌ای که صورت خواهد گرفت اسناد و مدارک بناها و بافت تاریخی به صورت رده‌بندی شده در اختیار افراد قرار خواهد گرفت.

آخوندی با بیان اینکه در این طرح مطالعاتی که در رابطه با مکان‌ها و بافت‌های تاریخی استان انجام گرفته است ساماندهی می‌شود گفت: این کار با هدف دسترسی آسان پژوهشگران به اطلاعات انجام می‌گیرد تا بتوانند بر مبنای این دانش‌ها تحلیل‌ها و اطلاعات جدید را تولید کنند.

وی افزود: همچنین این کار از دو باره کاری جلوگیری می‌کند چرا که تاکنون گاهی برخی دستگاه‌ها و افراد پژوهش‌های مشابه انجام دادند، لذا در مرکز اسناد به نحوی کار می‌شود که نشان می‌دهد در چه نقطه‌ای و خانه‌هایی مطالعه انجام شده است این اقدام سبب می‌شود افراد دیگر مطالعات خود را در نقطه دیگر شروع کنند.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد گفت: در این مرکز منازلی که مجوز مرمت گرفتند نیز ثبت می‌شوند و تمام نقشه‌ها، تصاویر قبل و بعد از مرمت این بناها در این سامانه قرار می‌گیرد تا برای آیندگان باقی بماند.

راه‌اندازی مرکز دیجیتال اسناد و مدارک بناها و آثار تاریخی استان یزد

راه‌اندازی مرکز دیجیتال اسناد و مدارک بناها و آثار تاریخی استان یزد

منبع: اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=13359

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.