• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
5

راه‌اندازی موزه ملی دستاوردهای علمی در شاهین‌شهر

  • کد خبر : 8106
  • 25 می 2022 - 8:48
راه‌اندازی موزه ملی دستاوردهای علمی در شاهین‌شهر
گردشگرآنلاین - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری این سازمان با شهرداری شاهین‌شهر در راستای راه‌اندازی موزه ملی دستاوردهای علمی در این شهر خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین از علیرضا ایزدی، با اشاره به اهتمام مدیریت شهری و شهرداری شاهین‌شهر برای راه‌اندازی یک موزه در این شهر، اظهار کرد: شهرداری شاهین‌شهر فضای مناسبی برای راه‌اندازی موزه دستاوردهای علمی اختصاص داده است، اما با توجه به گسترش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و نیز تغییر نگرش سخت‌افزاری به نرم‌افزاری در موزه‌ها، تدوین و تنظیم چشم‌انداز و هدف اصلی از راه‌اندازی یک موزه برای خلق تصویر از خاستگاه در اذهان گردشگران اهمیت بیشتری دارد.

وی توسعه گردشگری را حلقه مفقوده در شهرها دانست و افزود: اهتمام مدیریت شهری و شهرداری شاهین‌شهر در راه‌اندازی موزه‌ای در سطح ملی با محتوای دستاوردهای علمی نشان از کشف مغفول‌ها و تلاش برای رفع آن است که با توجه به ظرفیت‌های قومیتی، موقعیت جغرافیایی مناسب این شهر، نزدیکی به شهر اصفهان و تناسب جمعیتی در کنار خلق رویدادهای مؤثر و اتفاقات خاص می‌تواند موفقیت و رونق این موزه را رقم بزند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان موزه را اولویت اول در حوزه گردشگری دانست و خاطرنشان کرد: در حوزه گردشگری و رشد فرهنگی و اقتصادی در آن تحقق گردشگری در مقصد در گرو ایجاد بستر و ابزار متناسب آن بوده و موزه‌ها یکی از این ابزارها همانند دانشگاه‌هایی برای فعالیت‌های علمی و پژوهشی هستند و تنظیم چشم‌انداز و سند محتوایی و حرکت در مسیر آن می‌تواند گامی مؤثر در توسعه فرهنگی و گردشگری باشد. در همین راستا راه‌اندازی موزه دستاوردهای علمی در شاهین‌شهر که با نام شهر دانش و خلاقیت شناخته می‌شود می‌تواند این شهر را از گذرگاه گردشگری به مقصد گردشگری تبدیل کند.

ایزدی در پاسخ به اینکه موزه‌ها در باور عامه مکانی برای آشنایی با آداب و رسوم، فرهنگ و تاریخ گذشتگان است چگونه می‌تواند سبب‌ساز توسعه گردشگری و تبدیل شهر از گذرگاه به مقصد گردشگری باشد، گفت: طرح‌های محتوایی، برنامه‌ریزی متناسب و خلق رویدادهای متفاوت فرهنگی، پژوهشی، علمی و… می‌تواند موزه‌ها را به فضاهای فرهنگی بدل کرده و باور عمومی را که موزه مکانی صرفاً برای تفریح و بازدید است، تغییر دهد.

وی برآورد هزینه برای راه‌اندازی موزه دستاوردهای علمی در شاهین‌شهر را در گرو تدوین طرح محتوایی دانست و افزود: در صورت راه‌اندازی این موزه در شاهین‌شهر، امکان تعامل و تبادل آن با موزه‌های ملی، استانی و حتی برون‌مرزی برای خلق رویدادهای مؤثر فرهنگی، پژوهشی و… میسر خواهد بود.

رقم زدن رویداد اعطای جایزه علمی سال

سعید ابریشمی‌راد، شهردار شاهین‌شهر نیز به گردشگر آنلاین گفت: کالبد فرهنگی شاهین‌شهر با توجه به تنوع قومیتی و داشتن ساختاری همانند ایرانِ کوچک، ظرفیت تأسیس موزه ملی دستاوردهای علوم ایران و موزه ملی اقوام ایرانی در راستای توسعه ظرفیت‌های گردشگری این شهر را داراست.

وی مبنای توسعه هر جامعه‌ای را فرهنگ آن برشمرد و افزود: استفاده از ظرفیت نام دانش و خلاقیت برای شاهین‌شهر در راستای راه‌اندازی موزه دستاوردهای علمی می‌تواند این شهر را به برندی در حوزه علمی و پژوهشی تبدیل کند.

شهردار شاهین‌شهر یکی از چشم‌اندازهای موزه دستاوردهای علمی را برگزاری رویدادهای علمی سال در آن برشمرد و خاطرنشان کرد: این موزه محلی برای نگهداری و حفظ دستاوردهای علمی و عملی همه ایرانیان اعم از داخل و خارج از کشور خواهد بود که مستندات علمی و عملی در آن نگهداری و با عقد تفاهم‌نامه قانونمند با مراکز علمی معتبر ملی و بین‌المللی رویدادهای فرهنگی، علمی، پژوهشی و … هم‌زمان با روز شاهین‌شهر در آن برگزار و جایزه علمی سال اعطا خواهد شد.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=8106

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.