• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9

راه اندازی موزه اساطیر و افسانه‌ها در دالاهو

  • کد خبر : 3273
  • ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۸:۱۳
راه اندازی موزه اساطیر و افسانه‌ها در دالاهو

گردشگرآنلاین – رئیس گروه موزه‌ها و اموال منقول اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه، از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی موزه اساطیر، افسانه‌ها و فرهنگ عامه شهرستان دالاهو در شهر کرندغرب خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین، اکرم طهماسبی با اعلام این خبر اظهار کرد: این موزه با هدف معرفی باورهای اساطیری،  افسانه‌ای و آئین‌های سنتی جاری در منطقه دالاهو راه‌اندازی می‌شود.

وی تصریح کرد: حفظ و حراست از این گنجینه‌های کهن و انتقال آن به نسل‌های آینده و نیز ملموس کردن این فرهنگ برای بازدید کنندگان از فرهنگ‌ها و مناطق دیگر ایران می‌تواند در ایجاد همدلی و استحکام وحدت فرهنگی برای پیشرفت منطقه موثر باشد.

افسانه ایرانی

افسانه ایرانی

 

رئیس گروه موزه‌ها و اموال منقول اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه،  افزود: این موزه از دل میراث ناملموس خارج شده و گردشگری منطقه را شکوفا می‌کند.

طهماسبی گفت: در بخش‌های مختلف این موزه معرفی اساطیر و قصه‌های اسطوره‌ای جاری در فرهنگ منطقه دالاهو از طریق تصاویر و بازسازی قصه‌ها به وسیله عروسک‌های حرفه‌ای مثل قصه اژدها و سراب کرند، قصه کاوه آهنگر و قصه‌هایی از این قبیل که در این شهرستان رواج دارد، انجام می‌شود.

به گزارش گردشگر آنلاین، وی ادامه داد: در یک بخش از این موزه طلسم‌ها، اشیا و نمادهای مربوط به دامپروری، کشاورزی و زندگی روزمره مردم منطقه به نمایش در می‌آید.

رئیس گروه موزه‌ها و اموال منقول اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه،  گفت: در بخش دیگری آئین‌های تقویمی و مناسبتی مانند پنجه و تار، گهواره وه کول، شاه ماران و از این قبیل افسانه‌ها از طریق تصویر، نمایش و فیلم ارایه می‌شود.

وی افزود: صیانت، حفاظت و انتقال داشته‌های فرهنگی هر منطقه به آیندگان وظیفه سنگینی است که بار مسئولیت آن امروز بر دوش همه ماست.

طهماسبی در ادامه با بیان اینکه خوشبختانه حضور بخش خصوصی در استان کرمانشاه در ایجاد موزه‌های موضوعی رو به رونق است، گفت: موزه اساطیر، افسانه‌ها و فرهنگ عامه دالاهو توسط انجمن گردشگری پایدار دال در خواست شده که قرار است در بافت تاریخی شهر کرند دایر شود.

منبع: ایسنا 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=3273

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.