• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5
ابهام در مالکیت و بلاتکلیفی یک اثر مهم ملی؛

رها مثل کاخ مروارید!

  • کد خبر : 20630
  • ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
رها مثل کاخ مروارید!
گردشگرآنلاین - معاون میراث اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز گفت: اعتباراتی که طی چند سال گذشته برای کاخ مروارید تخصیص داده شده بسیار ناچیز است و فقط صرف نگهداری این مجموعه می‌شود.

به گزارش گردشگرآنلاین از البرز، شهباز محمودی با اشاره به آخرین وضعیت مرمت کاخ مروارید اظهار کرد: امسال دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار برای مرمت بخشی از این کاخ در نظر گرفته شده که قرار است برای مرمت سقف سینما و بازسازی شیشه‌های اطراف کاخ هزینه شود.

وی ادامه داد: البته سقف این کاخ هم دچار مشکل است که بر اساس برآوردهای اولیه مرمت آن به بیش از ۹ میلیارد تومان نیاز دارد.

وی توضیح داد: واقعیت این است اعتباراتی که طی چند سال گذشته برای این کاخ تخصیص داده شده بسیار ناچیز است و فقط صرف نگهداری این مجموعه می‌شود.

مرمت کامل کاخ مروارید به ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

این مسئول تاکید کرد: در بهترین حالت فرایند مرمت این کاخ باید به صورت یکپارچه و مستمر صورت بگیرد که در شرایط امروز و با احتساب تورم و تحریم، با حدود ۱۵۰ میلیارد تومان تمام می‌شود.

وی اضافه کرد: بدیهی است تامین این اعتبار از عهده وزارت میراث برنمی‌آید و نیازمند مشارکت بخش خصوصی هستیم ولی تا زمانی که تکلیف مالکیت این کاخ مشخص نشود، برای سرمایه گذار بخش خصوصی منطقی به نظر نمی‌رسد که ورود پیدا کند.

تفاهم سه‌جانبه مرمت کاخ فعلاً به نتیجه نرسیده است

معاون میراث اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز گفت: قرار بود در تفاهم نامه‌ای سه جانبه بین میراث، بنیاد تعاون سپاه و سرمایه گذار فرایند مرمت آن آغاز شود ولی فعلاً به نتیجه‌ای نرسیده است.

وی گفت: سرمایه گذار به دنبال سود و منفعت خود است و وقتی مشخص نیست که در صورت هزینه کرد با چه شرایطی و در چه بازه زمانی امکان بهره برداری از این مجموعه را پیدا می‌کند، قطعا پا پیش نمی‌گذارد.

مالکیت کاخ در هاله‌ای از ابهام مانده است!

محمودی ابراز کرد: برای تعیین تکلیف این کاخ در مرحله اول باید وضعیت مالکیت آن تعیین تکلیف شود که فعلاً در هاله‌ای از ابهام مانده است.

این مسئول در پاسخ به دلیل محدودیت ساعات بازدید از فضای بیرونی این کاخ هم توضیح داد: طی چند سال گذشته شهرداری کرج برای زیباسازی و نگه داشت فضای بیرونی کاخ اقدامات زیادی صورت داده و امروز بازدیدکنندگان با حضور در این مجموعه ساعات خوشی را سپری می‌کنند.

بیشتر بخوانید:
«کاخ مروارید» را در اختیار گروه فیلم‌ساز گذاشتیم
کاخ مروارید به موزه گالری جواهرات تبدیل می‌شود

وی افزود: با توجه به اینکه محوطه کاخ وسعت زیادی دارد، حفظ امنیت گردشگران و ایجاد شرایط لازم برای بازدید بی دغدغه مردم کار ساده ای نیست به همین دلیل امکان بازدید عمومی از ساعات ۸ صبح الی ۱۹ فراهم شده است و بعد از تاریکی هوا درهای کاخ بسته می‌شود.

وی ادامه داد: البته با طولانی شدن ساعات روز و تاخیر در تاریکی هوا، در تلاشیم ساعات بازدید از این مجموعه را افزایش دهیم.

به گزارش گردشگر آنلاین، کاخ مروارید یا همان کاخ شمس تا کمتر از ۲۰ سال پیش مجموعه‌ای زیبا بود که طراحی و معماری منحصر به فردش چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌ساخت، این مجموعه بین سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۷ با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیون دلار ساخته شد. حالا این مجموعه با وجود ثبت در فهرست آثار ملی به دلیل سال‌ها بی‌توجهی رنگ به رو ندارد.

وضعیت امروز این کاخ که جزو اموال عمومی است به خوبی آنچه بر آن رفته را بازنمایی می‌کند. از دست به دست شدن مدیریت کاخ و گم شدن بخش زیادی از اموال ارزشمند آن در حین این جابجایی‌ها تا ریزش سقف و پوسیدن در و دیوارها و سپردن کاخ به دست فراموشی و در نهایت حکایت کجدار و مریز واگذاری مالکیت و مرمت این میراث ارزشمند ملی.

بحث واگذاری و مرمت کاخ مروارید مهرشهر از حدود ۱۰ سال پیش مطرح شده ولی در این مدت نه مالکیت آن واگذار شده و نه برای مرمت این شاهکار معماری کاری جدی صورت گرفته است. حالا از کاخ مروارید مهرشهر فقط یک ساختمان باقی مانده که به زحمت خود را سر پا نگه داشته و مرواریدی هم در صدف آن نیست.

رها مثل کاخ مروارید!

رها مثل کاخ مروارید!

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=20630

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.