• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6
معاون وزیر میراث فرهنگی:

رونق صنایع دستی راه برون‌رفت از انسدادهای فرهنگی است

  • کد خبر : 15661
  • ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۰
رونق صنایع دستی راه برون‌رفت از انسدادهای فرهنگی است
گردشگرآنلاین - معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: این روزها که درگیر انسدادهای فرهنگی، اقتصادی و تحریم‌های مختلف هستیم صنایع دستی می‌تواند راه برون رفت از همه اینها باشد.

به گزارش گردشگرآنلاین از خراسان جنوبی، مریم جلالی دهکردی در آیین افتتاح پنجمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی در خراسان جنوبی افزود: رونق صنایع دستی بسیار زودبازده و هیچ چیزی جای ابتهاج تولید را نمی‌گیرد.

وی بیان کرد: صنایع دستی اقتصاد هویت بنیان ما است و باید با همه تار و پودمان این هنرها را حفظ کنیم ولی این خانوارهای ایرانی بودند که همواره این هنرها را حفظ کرده و در ایران و جهان به نمایش گذاشتند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به روستای جهانی خراشاد خراسان جنوبی، بیان کرد: اگر از ۴۸ شهر و روستای جهانی کشور یک روستا به این استان تعلق دارد این افتخار دست‌آفرین‌هایی است که از هیچ، همه چیز ساخته‌اند.

وی بیان کرد: کار خیر، حتی به اندازه مثقالی همیشه می‌ماند و چه خیری بالاتر از تولید و هنر که در دستان خانواده‌ ایرانی به ویژه شرق باشکوه قرار دارد و از هر انگشت یک خانواده ایرانی یک هنر می‌ریزد.

جلالی با بیان اینکه هنر ایرانی همه‌ حوزه‌ها را در بر می‌گیرد و یک وجهی و تک ساحتی نیست، تصریح کرد: ما میراث‌دار همچین هنری هستیم و این وظیفه ما را برای حفظ، نگهداشت، ترویج و شناسایی آن سنگین‌تر می‌کند.

وی عنوان کرد: اینکه در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه هفتم توسعه یک بند برای توسعه و ترویج صنایع دستی گذاشته شده نشان دهنده این است که پیشران اقتصاد و فرهنگ می‌تواند همین اتفاق هم‌گرایی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باشد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه سرمایه اجتماعی در خراسان جنوبی بی‌نظیر است، گفت: قصه‌ها، لالایی‌ها، آیین‌ها، دست‌بافته‌ها، دست سازه‌ها و میراث فرهنگی و طبیعی از کویر تا جنگل سرمایه بی‌نظیری است که موظف هستیم از آن استفاده کنیم.

وی افزود: در دولت سیزدهم خدمت اصل بوده و قدرت می‌آورد نه مجوزها و مقررات‌های مختلف، و این شعور سیاست‌گذارانی است که قرار شده به جامعه هنری و میراث‌داران فرهنگ ما خدمت کنیم.

جلالی بیان کرد: این نمایشگاه‌ها انگیزه‌ای برای هم‌گرایی، انتقال تجربیات استان‌های مختلف و ساماندهی خرد جمعی است همچنین نمایشگاه، برون‌داد فعالیت‌های یکساله استان‌های ما است.

وی با بیان اینکه برکت میهمان‌نوازی، میهمان‌داری و سفر در قالب نمایشگاه‌ها هم‌افزایی است، تصریح کرد: تلاش بی‌شائبه دست اندرکاران این نمایشگاه ستودنی است و خواهش داریم برای یکبار دیگر سرمایه‌هایی که داریم را مرور کنیم زیرا آنچه می‌تواند چرخ اقتصادی را بچرخاند فرهنگ، غذا، آیین، طعم و سایر است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر اینکه میراث‌دار ما و خانواده ایرانی هستیم، عنوان کرد: امیدواریم این وظیفه را به نحو احسن انجام دهیم و بدانیم خوشه‌های اقتصادی از لحظه خلق ایده تا فروش و این چرخه باید تکمیل شود.

وی گفت: برگزاری نمایشگاه‌ها بعد از چند سال به دلیل شیوع کرونا و دلایل دیگر، در دولت سیزدهم مجدد فعال شده است.

جلالی افزود: امیدوارم جوانان پا به عرصه صنایع دستی گذاشته و این هنرها را از استادکاران یاد بگیرند و مطمئن باشند بهره‌وری بی‌نظیری خواهد داشت.

وی بیان کرد: خراسان جنوبی شکوه خود را از تولید و منابعی که‌ وصل به ثروت هستند، دارد و امیدواریم در آینده نزدیک این پیشران‌های توسعه اعم از کشاورزی، معدن یا صنایع دستی بتوانند به هم کمک کنند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: صنایع دستی می‌تواند به بسته‌بندی محصولات کشاورزی کمک کرده از از ضایعات مواد معدنی یک اثر هنری خلق کند اما این مهم نیاز به یک عزم جدی دارد.

وی در ادامه با اشاره به موضوع واگذاری باغ اکبریه بیرجند به بنیاد مستضعفان گفت: ما میراث‌دار پایگاه‌های جهانی هستیم هر درختی در این باغ کاشته شده یا هر عمارتی احداث شده ما وظیفه پاسبانی از آن را داریم.

جلالی با بیان اینکه نیات واقف در این آثار باید رعایت شود، ادامه داد: میراث فرهنگی حتما پروتکل‌ها و سیاست‌گذاری‌هایی دارد که اجازه نمی‌دهد هیچ خدشه‌ای به هیچ بنایی وارد شود.

وی اظهار داشت: همگرایی دستگاه‌ها و ارتباطات، اختیارات و اعتبارات دستگاهی باید به کمک پویایی مراکز فرهنگی بیاید.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عنوان کرد: در دنیا موزه‌ها و اماکن فرهنگی دارد به سمت پایگاه فرهنگی شدن پیش می‌روند لذا این یک ابتکار فوق‌العاده بوده که از بنیاد مستضعفان که دارای اعتبارات بسیار زیادی است برای این باغ و مرمت آن استفاده شود.

وی یادآور شد: باغ و عمارت اکبریه باید تبدیل به پایگاه فرهنگی بیرجند و خراسان جنوبی شود و اینجا می‌تواند تجلی همه حوزه‌ها باشد.

جلالی گفت: مطمئن باشید مجموعه میراث فرهنگی مراقبت کامل داریم و استاندار خراسان جنوبی و مدیرکل میراث فرهنگی استان با عزمی که دارند حافظ این منافع خواهند بود.

وی افزود: توسعه و پیشرفت در ایستایی نیست بلکه در حرکت، ایده‌های خلاقانه و پیشرفت است، لذا باید از هر عنصری برای پویایی فرهنگی استفاده کنیم.

پنجمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی با حضور صنعتگرانی از ۲۶ استان کشور امروز با حضور معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و استاندار خراسان جنوبی در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی بیرجند برای رونق صنایع دستی گشایش یافت.

رونق صنایع دستی راه برون‌رفت از انسدادهای فرهنگی است

رونق صنایع دستی راه برون‌رفت از انسدادهای فرهنگی است

منبع: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=15661

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.