• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5

رونق گردشگری از مسیر دیپلماسی عمومی با کشورهای همسایه

  • کد خبر : 10534
  • 24 آگوست 2022 - 14:20
رونق گردشگری از مسیر دیپلماسی عمومی با کشورهای همسایه
گردشگرآنلاین - یک کارشناس حوزه میراث فرهنگی، تقویت دیپلماسی عمومی در دولت سیزدهم را نویدبخش رونق گردشگری در کشور و امضای تفاهم‌نامه‌های مشترک با همسایگان دانست.

به گزارش گردشگرآنلاین؛ داوود نخکوب در یک گفت‌وگوی رادیویی ضمن بررسی اجمالی کارنامه یک سال گذشته دولت در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از اهتمام جدی دولت به توسعه و رونق گردشگری از طریق دیپلماسی عمومی با تمرکز برکشورهای همسایه سخن گفت و از اجرایی شدن برنامه‌های ویژه وزارتخانه در طی ماه‌های پیش‌رو در راستای تحقق این هدف خبر داد.

وی با بیان اینکه برنامه‌های جدید با نگاهی مسئله‌شناسانه ساماندهی و طرح‌ریزی می‌شود، گفت: باید در هرگونه ارزیابی این مطلب را مدنظر داشت که وزارتخانه میراث فرهنگی بسیار وسیع و متشکل از سه حوزه تخصصی مختلف است‌.

این کارشناس حوزه گردشگری و میراث فرهنگی ادامه داد: بسیاری معتقدند وزیر میراث فرهنگی تخصص اجرایی لازم را ندارد ولی در طول ۱۱ ماه گذشته، مجموعه تیم فعال در این وزارتخانه یک رویکرد ثابت داشتند که محور اصلی این رویکرد مسئله‌شناسی هر سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده است‌.

نخکوب در ادامه با اشاره به خسارتی که شیوع همه‌گیری کرونا به صنعت گردشگری کشور تحمیل کرد، بیان کرد: وزیر میراث فرهنگی و گردشگری به خوبی ستاد ملی مبارزه با کرونا را قانع کرد که صنعت گردشگری الزاماً باید فعالیت کند و این اقناع ناشی از مطالبه فعالان صنعت تورگردانی در این رابطه از وزیر بود.

وی با تقدیر از حمایت و نقش مؤثر و مستقیم رئیس جمهور در راستای تحقق این رویه تصریح کرد: لغو محدودیت صدور روادید از آبان ماه سال ۱۴۰۰ برای گردشگران خارجی در حقیقت نقطه‌ی عطفی بود که در پرتو آن شاهد ورود بیش از ۳ میلیون گردشگر خارجی به کشور بودیم.

رشد ۴۰ درصدی گردشگری داخلی نسبت به قبل از کرونا

این کارشناس حوزه گردشگری و میراث فرهنگی با بیان اینکه بدون تردید این اقدام موجب تزریق موجی تازه از امید به صنعت گردشگری و گشوده شدن روزنه‌هایی از نور به سوی فعالان این حوزه بوده است، اظهار کرد: یکی از دیگر اقدامات مهم و حیاتی دولت سیزدهم برای توسعه گردشگری تشکیل ستاد هماهنگی خدمات سفر با مشارکت ۲۳ دستگاه و نهاد اجرایی بود؛ به گونه‌ای که جلسات این ستاد به صورت فعال منظم و مستمر از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین با هدف ساماندهی صحیح سفرهای نوروزی ادامه داشت.

نخکوب در ادامه صحبت‌های خود توضیح داد: تمامی دستگاه‌های فعال و مرتبط با حوزه حمل‌و‌نقل ریلی، هوایی و زمینی و دریایی در این ستاد مشارکت و در جلسات آن حضور داشتند و نتیجه آن مدیریت مناسب و کارای سفرهای نوروزی امسال بود که در قیاس با سال قبل از شیوع کرونا رشدی ۴۰ درصدی داشت.

وی همچنین با تأکید بر تأثیر و کارکرد بسزای دیپلماسی عمومی در توسعه گردشگری عنوان کرد: رشد و استفاده مناسب از دیپلماسی عمومی به ویژه در ارتباط با کشورهای همسایه در حوزه گردشگری بسیار اثرگذار است.

مطابق با گفته‌های این کارشناس حوزه گردشگری و میراث فرهنگی، تبادلات و رونق گردشگری ما با کشور عراق بسیار بالا است و تا کنون بیش از ۱۰ تفاهم‌نامه به امضا رسیده که یقیناً کمک شایان توجهی به توسعه گردشگری، تجارت و صادرات صنایع دستی و در مجموع اقتصاد کشور خواهد کرد.

نخکوب با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین تفاهم‌نامه‌ها متمرکز بر توسعه و رونق گردشگری زمینی با هدف ارزان‌سازی سفر در منطقه است، یادآوری کرد: مجموعه وزارتخانه در ماه‌های پیش‌رو برنامه‌های جدیدی در این راستا خواهد داشت.

وی همچنین اظهار کرد: از سال ۹۸ و به دنبال گسترش پاندمی کرونا با توجه به تعطیلی فراگیر بازارها و کارگاه‌ها یکی از حوزه‌هایی که به شدت متأثر شده و متحمل رکود فراوان خسارات و آسیب‌های شدیدی شد، حوزه صنایع دستی و هنرمندان مشغول به فعالیت در این حوزه بودند.

این کارشناس حوزه گردشگری و میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: با هدف کاهش این آسیب‌ها و تأثیر کرونا، ارائه آموزش‌های لازم به هنرمندان در راستای ایجاد امکان دایر کردن فروشگاه‌های مجازی در دستور کار قرار گرفت و نهایتاً در سال گذشته و با کاهش نسبی میزان ابتلا و مرگ و میر روزانه کرونا تصمیم گرفته شد تا نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی بالاخره به صورت توأمان و البته حضوری برگزار شود که البته استقبال بسیار خوبی نیز از آن به عمل آمد.

منبع: تسنیم

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=10534

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.