• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
8
مدیرکل میراث ‌فرهنگی خراسان رضوی خبر داد

رویشگاه طبیعی دره ارغوان طرقبه در فهرست میراث طبیعی ملی ثبت شد

  • کد خبر : 5081
  • 21 ژانویه 2022 - 21:04
رویشگاه طبیعی دره ارغوان طرقبه در فهرست میراث طبیعی ملی ثبت شد

گردشگرآنلاین – مدیر کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی گفت: رویشگاه طبیعی دره ارغوان طرقبه شهرستان بینالود به شماره ۹۰۲ در تاریخ ۲۱ مهر ۱۴۰۰ در فهرست میراث طبیعی ملی ایران ثبت و اکنون به استان ابلاغ شده است.

به گزارش گردشگرآنلاین از خراسان رضوی، سیدجواد موسوی اظهار کرد: این اثر ثبت شده در فهرست آثار طبیعی ملی ایران در شهرستان بینالود(طرقبه و شاندیز)، جاده طرقدر به سمت روستای کلاته آهن قرار دارد.

وی در توصیف این اثر ادامه داد: در این دره علاوه بر درختان ارغوان چند چشمه بر زیبایی این منطقه گردشگری افزوده است، علاوه بر این اهالی این منطقه از شاخه‌های درختچه‌های ارغوان که از انعطاف خاصی برخوردارند، سبدهای ویژه‌ای می‌بافند که از صنایع دستی این منطقه بوده و به آن سبد بافی یا ارغوان‌بافی گفته می‌شود.

موسوی بیان کرد: تاریخ گلدهی درخت‌های ارغوان در شهر طرقبه بسته به میزان گرمی هوا از اوایل تا اواسط فروردین متفاوت است.

مدیر کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی تصریح کرد: درخت ارغوان بومی مناطق شرق مدیترانه است و بیشتر به صورت درختچه می‌روید. این درخت شکوفه‌های بنفش و برگ‌های قلبی شکل دارد. درختچه ارغوان عموما ارتفاعی بین سه تا ۶ متر دارد و معمولا برگ‌ها پس از رویش کامل گل‌ها ظاهر می‌شود. گل‌های ارغوان را تقریبا در تمام قسمت‌ها حتی تنه درخت می‌توان دید. این درختچه برای رشد نیاز به آفتاب دارد و در مقابل سرما نسبتا مقاوم است.

محمود طغرایی، مدیر ثبت میراث تاریخی و طبیعی اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به سیمای ظاهری دره ارغوان گفت: از خصوصیات بارز دره ارغوان، تمیزی چشمگیر و قابل توجه این دره است. خوشبختانه در سال‌های اخیر با اقدام دسته جمعی یک گروه فعال محیط زیست، زباله‌های درون دره و دشت پاکسازی شده و پس از آن با همکاری گردشگران و افراد مربوطه، پاکیزگی دشت حفظ و تعدادی سطل زباله نیز بر روی دامنه‌های کوه تعبیه شده است.

طغرایی یادآور شد: حفاظت از منظر این دره زیبا و درختچه‌های ارغوان، جلوگیری از دخل و تصرفات غیرقانونی و اهتمام به تبدیل این عرصه به پهنه گردشگری عمومی و تفرجی از اهداف ثبت آن در فهرست میراث طبیعی کشور است.

مدیر ثبت میراث تاریخی و طبیعی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در مورد نحوه دسترسی به این دره طبیعی زیبا افزود: برای رسیدن به ارغوان دره باید بعد از گذشت از طرقبه به سمت منطقه طرقدر رفت و سپس جاده دهبار را ادامه داد. پس از گذشت پنج کیلومتر از طرقدر به دوراهی دهبار-کلاته آهن رسیده و سپس راه سمت چپ را انتخاب می‌کنید.

به گزارش گردشگر آنلاین به نقل از روابط‌ عمومی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی، وی بیان کرد: با ادامه جاده در سراشیبی به ته دره می‌رسید که بالای دره در انتها به تخته شاه رسیده و پایین دره به پنج دره یا در پینجه در منتهی می‌شود. مسیر تا ابتدای دره آسفالت و از آن به بعد خاکی می‌شود. از آنجا به بعد مسیر مال‌رو بوده و باید از آب رودخانه گذشت. در بعضی نقاط نیز دره کمی بازتر شده و سرتاسر از چمن پوشیده شده است.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=5081

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.