• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
4

ریشه‌ها؛ مروری بر تجربه ۵۰ سال قلم‌زنی بهرام الیاسی

  • کد خبر : 20878
  • ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶
ریشه‌ها؛ مروری بر تجربه ۵۰ سال قلم‌زنی بهرام الیاسی
گردشگرآنلاین - نسیم اردیبهشت لبخندمان را می‌نوازد و مقابل سردر عمارت تاریخی سعدی می‌ایستیم، گالری‌های این عمارت، میزبانی شایسته برای آثار قلم‌زنی‌ استاد بهرام الیاسی شده‌اند.

به گزارش گردشگرآنلاین از اصفهان، قلم‌زنی های استاد در گالری‌های بوستان، گلستان، نقطه و تماشا چشم‌نوازی می‌کنند، آثاری که تلألویی از نور و آرامش‌اند و ما گویا در میان طبیعتی پوشیده از مس ایستاده‌ایم. سر می‌چرخانیم و چهره آرام استاد بهرام الیاسی را می‌بینیم با چشمانی پُرلبخند برای میزبانی… در کنار همه تابلوها جمله «عکس‌برداری ممنوع» به چشم می‌خورَد و وقتی علت را از استاد می‌پرسم، چنین می‌گوید که «نمی‌خواهم آثارم کپی شود و از روی چیزی که خلق کردم، اثر تکراری توسط دیگری خلق شود».

در انتهای یکی از گالری‌ها تابلویی با طول ۲ متر و ۲۰ سانتی‌متر و عرض یک متر و ۲۰ سانتی‌متر خودنمایی می‌کند. با اشتیاق به سمت تابلو می‌روم و در آن دقیق می‌شویم. تابلوی «کاروان» است، جدیدترین اثر استاد الیاسی که در گالری بوستان از آن رونمایی شده است. کاروانی ساده در یک زندگی روستایی که با صمیمیتِ مردمانش گره‌خورده و آرامشی شگرف رابه بیننده منتقل می‌کند و با این احساس، گفت‌وگوی ما با استاد بهرام الیاسی آغاز می‌شود.

او بابیان اینکه «ریشه‌ها ۳» اولین نمایشگاه برگزارشده از آثار او در اصفهان است که به‌صورت انفرادی می‌شود، می‌گوید: آثاری که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته‌شده شامل قلم‌زنی روی مس با روکش قلع است و موضوع آثار نیز در خصوص طبیعت و آثار تاریخی است.

این هنرمند قلم‌زن می‌افزاید: به پیشنهاد حوزه هنری و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان، در این نمایشگاه ۳۸ اثر در معرض نمایش گذاشته‌شده که حاصل ۵۰ سال کار قلم‌زنیِ من است و البته شامل آن سبکِ موضوعی است که نشانگر وقایع و موضوعات مختلف هستند.

استاد الیاسی بیان می‌کند: ۳۸ اثر ارائه‌شده در این نمایشگاه شامل تابلوهای قلم‌زنی و احجامی است که دارای بُعد و ارتفاع و برجستگی هستند. مجموعه این آثار به نمایش گذاشته‌شده تقریباً از ۳۰ سال پیش‌ساخته شده‌اند و برای ساخت آن‌ها از فن حکاکی و قلم‌زنی به سبک مینیاتور و فن مینیاتور روی کاغذ استفاده کرده‌ام و جنبه تزئینی دارند.

الیاسی همچنین درباره تابلوی «کاروان» که در این نمایشگاه رونمایی شده است، می‌گوید: در مدت‌زمانی که قلم‌زنی کار کرده‌ام موضوع‌ عمده آثارم اسلیمی و گل و مرغ بود، اما بعد از مدتی در این فکر بودم که تحولی ایجاد کنم، درنهایت به این نتیجه رسیدم که به طبیعت و آثار باستانی ورود کنم و آن‌ها را با قلم‌زنی پیوند بزنم. داستان‌های قدیمی و عبور کاروان‌ها و کاروانسراها و چگونگی نحوه زندگی و شکل‌گیری ساختمان‌ها را در ذهن تجسم کردم و با ایده‌هایی که از طبیعت و آثار باستانی به دست آوردم آن‌ها را روی مس قلم‌گیری کرده و به روش‌های قلم‌زنی پیاده کردم، تا اینکه تابلوی کاروان خلق شد که مملو از احساس است.

او ادامه می‌دهد: قلم‌زنیِ تابلوی کاروان حدود ۲ سال به طول انجامید و در پشت خلق این اثر، ۵۰ سال تجربه هنری نهفته است. هر کس به کاروان نگاه می‌کند متوجه احساس درونی آن می‌شود، حس خاص این تابلو به آن ارزش داده است.

الیاسی با انتقاد از اینکه برگزاری نمایشگاه «ریشه‌ها ۳» به‌اندازه کافی اطلاع‌رسانی نشده است، خاطرنشان می‌کند: بسیاری از مردم از برپایی این نمایشگاه اطلاعی ندارند و استقبال از آن نسبت به نمایشگاه‌هایی که در گذشته برگزار می‌کردم بسیار کمتر است. با وجود اینکه حوزه هنری اصفهان در خصوص برگزاری این نمایشگاه یکسری تبلیغاتی انجام داده، اما این امکان باید فراهم می‌شد که در سطح شهر تبلیغات بیشتری صورت بگیرد و مقامات شهرداری و استانداری اصفهان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و صنف قلم‌زنان نیز از آن حمایت کنند، چراکه حضور این نهادها به‌صورت گروهی باعث تشویق هنرمندان می‌شود.

این استاد قلم‌زنی با تأکید بر اینکه جای خالی عدالت و صداقت و امنیت در هنر موج می‌زند، می‌گوید: آثار ارائه‌شده در نمایشگاه ریشه‌ها، از خلاقیت و احساسی سرچشمه می‌گیرد که مربوط به گذشته‌ زندگی شخصی من است و بیانگر سختی‌ها و مشکلات و آرامشی است که همیشه به دنبال آن هستیم. من در این شرایط پرهیاهو و در میان خیل عظیمی از مشکلات، برای بازگرداندن آرامش به درون خودم به خلق یک اثر پناه می‌برم و خود را در دل آن تابلو قرار می‌دهم.

به گزارش گردشگر آنلاین، در بیانیه نمایشگاه «ریشه‌ها ۳» آمده است که «از این باغ‌های مسین، ساده گذر نکنید! که گل‌هایش شمیم شوق می‌پراکنند و تاک‌هایش ریشه در خاک ذوق دارند و خوشه‌هایش از تابش خورشید زیبایی لبریزند. از این صحرای سکوت به‌سادگی مگذرید! که آهوان چابکش از چشمه ترنم چکش‌های استاد آب نوشیده‌اند؛ استادی که به اکسیر هنر دیرسال خویش، پاره مسی را مبدل به طلا کرده است و فراتر از آن. چکش می‌زند و این فلز خاموش را گویا می‌کند. قلم می‌زند و قفل سکوت مس را می‌شکند تا رازهای روزگار دیرینش را برملا کند. تا گاهی راوی قصص‌الانبیاء الهی باشد؛ و گاه حاوی تمثال حکیمان و فرزانگان و ادیبان این کهن دیار. گاهی حکایت‌گر بزمی باشد و گاه روایت‌گر رزمی. پس از این جهان به‌غایت زیبا که به مدد کیمیای هنر آفریده‌شده و تمثیلی از آفرینش هستی و آفریدگار خلاق آن است، به‌شتاب نگذرید! اندکی درنگ کنید؛ آواهایش را بشنوید تا مگر به راز نقش‌های آشکار و نهانش راه ببرید.»

علاقه‌مندان برای بازدید از اثار استاد بهرام الیاسی در نمایشگاه «ریشه‌ها ۳» می‌توانند تا ۵ خردادماه همه‌روزه از ساعت ۱۰ تا ۱۲ و ۱۶ تا ۲۰ به‌جز روزهای تعطیل به گالری‌های بوستان، گلستان، نقطه و تماشا در عمارت سعدی اصفهان، واقع در خیابان استانداری، گذر سعدی مراجعه کنند.

ریشه‌ها؛ مروری بر تجربه ۵۰ سال قلم‌زنی بهرام الیاسی

ریشه‌ها؛ مروری بر تجربه ۵۰ سال قلم‌زنی بهرام الیاسی

منبع: ایسنا
لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=20878

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.