• امروز : چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 17 April - 2024
6
بوم‌گردی فرصتی برای رونق گردشگری در کردستان؛

فرصت‌هایی که در دل روستاها نهفته است

  • کد خبر : 121
  • ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
فرصت‌هایی که در دل روستاها نهفته است
گروه استان‌ها - اقامتگاه‌های بوم‌گردی در دل طبیعت زیبای روستاهای استان می‌تواند محیطی برای آرامش رویایی گردشگران و فرصتی برای رونق گردشگری و توسعه کسب و کار در کردستان باشد.

به گزراش گردشگرآنلاین از سنندج، پتانسیل‌‍‌های گردشگری طبیعی و فرهنگی استان کردستان در راستای توسعه پایدار گردشگری و ایجاد اشتغال بسیار ضروری و مهمترین گزینه جذب گردشگران به استان کردستان است،

وجود فرهنگ غنی، خصوصیات مهمان‌نوازی و طبیعت سبز زیبا و چشم‌نواز استان کردستان در کنار مراکز خرید توانسته استان را در زمره مهم‌ترین استان‌های گردشگرپذیر کشور قرار دهد، و از سویی دیگر گردشگری روستایی و اجرای طرح‌های بوم‌گردی موجب رشد و توسعه روستاها و ایجاد اشتغال پایدار خواهد شد.

صنعت گردشگری می‌تواند راه را برای سایر بخش‌های صنعتی در استان کردستان مهیا کند و انتظار می‌رود مسئولان متولی از منابع موجود در راستای جذب گردشگر استفاده کنند کمااینکه توسعه فضاهای فرهنگی مانند محیط‌های روستایی، لباس‌های محلی، جشن‌های روستایی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیز زمینه جذب گردشگر را فراهم می‌کند.

در حال حاضر بیشترین اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان کردستان در روستاهای هدف گردشگر همچون پالنگان، دولاب، گلین، سلین و بلبر است که برای توسعه و رفع مشکلات این اقامتگاها باید برنامه و تصمیمات اساسی گرفته شود؛ در همین راستا کارشناسان حوزه گردشگری و برخی از افراد متولی به بیان دیدگاه‌های خود در حوزه بوم‌گردی و گردشگری استان پرداخته‌اند.

سید مختار هاشمی؛ رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی سنندج در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با تأکید بر ضرورت توجه به اقامتگاه‌های بوم‌گردی اظهار داشت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور دستورالعمل‌هایی برای تاسیس مراکز تخصصی مهارت‌آموزی تشکیل داده که ۵ مرکز تخصصی از جمله مرکز سنگ‌های تزئینی و قیمتی در شهرستان قروه راه‌اندازی خواهد شد.

وی با ذکر اینکه ورود بخش خصوصی به مراکز تخصصی مهارت‌آموزی بسیار مهم است، گفت: تفاهم‌نامه‌ای میان کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی سنندج و فنی و حرفه‌ای کردستان به منظور ایجاد مرکز تخصصی بوم‌گردی در سنندج منعقد شده تا با راه‌اندازی آموزشگاه، صدور گواهی‌نامه بین‌المللی قابل اعتبار و تشکیل کارگروه‌های مربوطه، بیشتر به مشکلات و دغدغه‌های متقاضیان اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان پرداخته شود.

هاشمی با تأکید بر اینکه مرکز آموزش و تخصصی دپارتمان استان کردستان باید به بهترین نحو اجرا و برای کل کشور الگو باشد، عنوان کرد: مجوز صدور دپارتمان تخصصی توسط وزارت کشور صادر شده و امیدواریم اقامتگاه‌های بوم‌گردی و ظرفیت‌‍‌‌های ناب گردشگری از جمله اورامان به دنیا معرفی شود.

وی افزود: وجود ده‌ها عمارت تاریخی و بافت قدیمی شهر سنندج ظرفیت خوبی برای اقامتگاه‌های بوم‌گردی است که باید برنامه‌هایی برای احیا و حفظ آنها داشته باشیم.

رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی سنندج تصریح کرد: اقامتگاه‌های بوم‌گردی روستاها در مناطق اورامان نیز باید جهت فرهنگ‌سازی، جذب گردشگر و جلوگیری از نابودی این منطقه توسط گردشگران راه‌اندازی شود.

سروه دولت‌آبادی، رئیس مرکز بوم‌گردی سنندج نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم به اهداف معرفی مرکز تخصصی مهارت‌آموزی در حوزه بوم‌گردی اشاره و اظهار داشت، شهریور ماه سال گذشته در سفر رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه کشور به استان کردستان تفاهم نامه‌ای با استانداری کردستان جهت راه‌اندازی پنج دپارتمان تخصصی در استان منعقد شد که مرکز تخصصی بوم‌گردی مبتنی بر فعالیت ذی‌النفعان و شرکای اجتماعی نیز جزیی از این تفاهم‌نامه بود.

وی با بیان اینکه مرکز تخصصی مهارت‌آموزی توسط مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای خواهران سنندج شروع به کار کرده است، افزود: با استفاده از ظرفیت‌های بومی و منطقه‌ای با جذب شرکای اجتماعی و آموزش مهارتی همبستگی میان مجموعه مشاغل ایجاد و به صورت فعال ظرفیت این مشاغل پایه‌گذاری شده و دستورالعمل‌های سیاستگذاری آموزش فنی و حرفه‌ای برای این مراکز تدوین شده است.

رئیس مرکز بوم‌گردی سنندج گفت: این مرکز تخصصی شامل دپارتمان‌های مختلف اعم از تقاضا سنجی، مشاوره و آموزش، تربیت مربی، ارتباط با بنگاه‌های اقتصادی، پژوهش و تدوین برنامه‌های درسی و ارزش‌یابی است که فقط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در زمینه آموزش مهارتی غیر رسمی، سنجش و صدور گواهی‌نامه صلاحیت حرفه‌ای در کشور فعالیت دارد، گستره فعالیت این مراکز در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی است، اصل تمرکز زدایی اصل حاکمیت این مرکز است.

وی با ذکر اینکه درپنج شغل موجود ظرفیت استان آموزش مهارتی داده می‌شود، عنوان کرد: کلیه فعالیت‌ها مرتبط به مشاغل همگن در این مرکز تخصصی قابل انجام و کیفیت بخشی برای ارتقای کیفیت آموزش‌ها و ایجاد ظرفیت‌های جدید با توجه به ظرفیت بومی منطقه با همکاری شرکای اجتماعی انجام می‌شود.

دولت‌آبادی بیان کرد: مدیریت این مراکز تخصصی از طریق شورای راهبردی به صورت مشارکتی و با همکاری شرکای اجتماعی انجام و می‌تواند شامل ذنجیره فعالیت‌های نیازسنجی، برنامه‌ریزی، اجرا و ارزش‌یابی و صدور گواهی‌نامه مهارتی شود.

وی با عنوان اینکه با ۶ هزار عنوان استاندارد آموزشی، آموزش‌های مهارتی براساس این استاندارها صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: از لحاظ دانش، مهارت و توجه به مسائل زیست محیطی برای آموزش این استانداردها در سایت سازمان ملی استاندارد مهارت فراهم بوده و هم‌اکنون ۲۲ عنوان استاندارد مرتبط با حوزه بوم‌گردی دررشته‌های هتلداری، گردشگری، خدمات تغذیه، صنایع دستی و صنایع غذایی وجود دارد.

دولت‌آبادی ادامه داد: ارسال رزومه ۶ نفر از متخصصان بوم‌گردی استان کردستان به عنوان تربیت مربی و درخواست صدورمجوز برای آنها، برگزاری جلسات با سازمان میراث فرهنگی جهت استانداردهای گردشگری و بوم گردی به میراث فرهنگی و آموزش های آزاد فعال دراین حوزه جهت همکاری برای تدوین استاندارد های آموزشی، پیگیری دریافت مجوز و اعتبارات لازم برای برگزاری دوره‌های آموزشی بوم گردی، وبینار آموزشی اکو توریسم با همکاری بخش خصوصی و برگزاری نشست کمیسیون اتاق بازرگانی از دیگر فعالیت‌های این مرکز تخصصی برای توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی بوده است.

پرستو کاظمی؛ معاون آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی فنی و حرفه‌ای استان کردستان نیز در این‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه استان کردستان در حوزه گردشگری دارای مزیت‌های فراوان است، اظهار داشت: اعتبار گواهی‌نامه‌های سازمان فنی و حرفه‌ای در سطح جهانی است، با مجوز هرگونه بوم‌گردی آموزش‌های مربوطه در جهت توسعه کسب و کارها و جذب گردشگر داده می‌شود، امیدوارم بوم‌گردی‌های سطح استان با استفاده از تخصص، تجربه و توانایی خود این سازمان را حمایت و همکاری کنند.

وی افزود: سازمان دولتی در حوزه گردشگری تجربه کافی ندارند بنابراین نیازمند کمک و حمایت‌های بوم گردی های استان هستیم، هرکدام از بوم‌گردی‌های استان اگربا ۳۴ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم همکاری داشته باشند، این مرکز امکان ارائه آموزش و صدور گواهی‌نامه خواهد داشت.

معاون آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی فنی و حرفه‌ای کردستان به اهمیت توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی درسطح استان اشاره و خاطرنشان کرد: آموزش در محیط کار واقعی یکی دیگر از اهداف ما در بوم گردی‌های استان است که در این راستا ۳ نفر را در محیط کار خود بدون هیچ قرار دادی و متقبل شدن بیمه حواث، توسط فنی و حرفه‌ای، آموزش داده و هرکدام از بوم‌گردی‌های استان می‌توانند آموزشگاه‌هایی در این حوزه تاسیس کنند.

سعید سجادی، دانشجوی دکتری جغرافیا و رئیس جامعه بوم‌گردی استان کردستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: حضور نماینده جامعه بوم‌گردی در جلسات مرتبط برای «تاسیس مرکز بوم‌گردی تخصصی» استان لازم بوده چراکه ما مدیران بومگردی در بعد افزایش دانش‌افزایی باید در این تصمیمات نقش داشته باشیم اما متأسفانه برای معرفی ۶ نفر متخصص مربی آموزشی، در هیچ جلسه، برنامه و تصمیمی حضور و نقش نداشته‌ایم.

وی افزود: اگر سازمان فنی و حرفه‌ای ادعای حمایت از حضور نخبگان بوم‌گردی استان در جلسات و برنامه‌های خود را دارد چرا در استان کردستان با وجود ۲۵ اقامتگاه بوم‌گردی و افراد متخصص و با تجربه‌، یک نفر حضور نداشته است؟! در حالی‌که حتما حضور ۳ نفر از جامعه بوم‌گردی استان و ۳ نفر از طرف خود سازمان فنی و حرفه‌ای برای آموزش تربیت مربی لازم و ضروری است.

سجادی با ذکر اینکه توسعه بوم‌گردی معضلی برای روستاها نیست بلکه به منزله حفاظت از محیط زیست و توسعه فرهنگ است، تصریح کرد: باید گردشگران با جامعه محلی روستاها زندگی کرده و متقابلا برای یکدیگر احترام قائل شوند و سازمان فنی و حرفه‌ای استان کردستان و اتاق بازرگانی سنندج نیز برای جامعه محلی روستاها دوره‌های آموزشی لازم برگزار کنند.

قوامی دانشجوی دکتری مدیریت و برنامه‌ریزی جهانگردی و عضو انجمن جامعه حرفه‌ای راهنماییان کردستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم به موضوع اهمییت بوم‌گردی و اکوتوریسم در سطح استان اشاره و اظهار داشت: تعامل و همکاری با جامعه دانشگاهی و جامعه متخصصین این حوزه بسیار مهم بوده اما متأسفانه میراث فرهنگی استان کردستان ارتباط کم‌تری با حوزه دانشگاهی و افراد فعال این حوزه دارد.

وی با تأکید بر اینکه باید میراث فرهنگی با جامعه دانشگاهی بیشتر همفکری و تعامل داشته باشد، افزود:گرچه قدم بزرگی در ثبت جهانی اورامان برداشته شد اما باید به آینده این موضع بیشتر فکر کرد که چه حرکت‌هایی برای پسا کرونا در منطقه اتفاق خواهد افتاد و مسئولان چه برنامه‌ای دارند؟

رضا اندیشه، مدیر یکی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی در روستای دولاب سنندج در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم می‌گوید: یکی از دغدغه های مدیران اقامتگاه‌های بوم‌گردی ارتباط مدیران این اقاماتگاه با جامعه دانشگاهی است،

وی توسعه اقامتگاه بوم‌گردی را کمک به جامعه روستایی دانست و افزود:باید با استفاده از امکانات و اساتید دانشگاه به مناطق و روستاهای بوم‌گردی استان کمک کرد کمااینکه تاکنون کلینیک گیاه پزشکی را فعال و بسته‌بندی میوه منطقه اورامان درمیدان تره‌بار سنندج برای اقامتگاه های بوم گردی اورمان را راه‌اندازی کرده‌ایم.

وی افزود: مردم روستای دولاب در اوایل با بوم‌گردی‌ها مخالفت کردند اما خوشبختانه اکنون با توسعه گردشگری و روند اقتصادی روستا، همکاری‌های لازم را دارند.

سرکوت نجفی، معاون فرهنگی شهرداری سنندج نیز به خبرنگار تسنیم گفت: ۱۲۰ اثر تاریخی در شهر سنندج از دوره‌های مختلف تاریخی زندیه، صفویه، قاجار و پهلوی اول وجود دارد که این یک کولاژ شهری و باید به نحو درستی حفظ شود اما متاسفانه صنعت ساختمان‌های امروز به سمت و سوی مدرنیته پیش می‌رود.

وی افزود: خوشبختانه طبق ماده ۲۷ قانون میراث فرهنگی، تسهیل‌گری‌هایی برای حفظ و مرمت بناهای تاریخی با فضاهای اجتماعی و هنری وجود دارد و پس از طی روال قانونی در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌گیرد.

نجفی بیان کرد: برخی از بناهای تاریخی مانند حمام شیشه در تملک شهرداری و با مرمت‌سازی طی فراخوان در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌گیرد، بنای جواهری به عنوان موزه موسیقی و بنای ملک‌التجار توسط قطب الدین صادقی برای آکادمیک تئاتر به کار گرفته شد.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=121

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.