• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
6
عضو شورای جهانی صنایع‌دستی در سفر به شوش:

«زیگورات» یکی از بناهای بزرگ بشری است

  • کد خبر : 18900
  • 07 مارس 2023 - 12:30
«زیگورات» یکی از بناهای بزرگ بشری است
گردشگرآنلاین - عضو شورای جهانی صنایع‌دستی در سفر به شوش و بازدید از زیگورات چغازنبیل گفت: این اولین دیدار من از چغازنبیل است؛ در این سفر با شکوه و عظمت یکی از بناهای بزرگ بشری مواجه شدم.

به گزارش گردشگرآنلاین از خوزستان، علی النِجاده عضو شورای جهانی صنایع‌دستی در سفر به شوش و بازدید از زیگورات چغازنبیل از شکوه و سرزندگی این اثر ثبت‌جهانی ابراز شگفتی کرد و اظهار داشت: این اولین دیدار من از چغازنبیل است؛ در این سفر با شکوه و عظمت یکی از بناهای بزرگ بشری مواجه شدم.

وی گفت: باید اعتراف کنم که در بدو ورود با یک شگفتی تاریخی برخورد کردم و احساس می‌کنم پس از قرن‌ها هنوز می‌توان سرزندگی و حیات را در این اثر تاریخی دید و از این همه شکوه به وجد آمدم.

علی النِجاده ادامه داد: پیش از سفر به خوزستان به بخشی از اطلاعات در مورد این بنا دست یافته بودم ولی اصلاً با آن‌چه شنیده‌ام قابل مقایسه نیست.

به گزارش گردشگر آنلاین، در جریان ورود ارزیابان شورای جهانی صنایع‌دستی به‌منظور بررسی شرایط شهر دزفول به عنوان نامزد شهر جهانی کپوبافی، علی صالح النجاده از کشور کویت به همراه شکرالله قاسمی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی مدیرکل میراث‌فرهنگی خوزستان از زیگورات «چغازنبیل» شهرستان شوش به عنوان اولین اثر ثبت‌جهانی ایران بازدید کرد.

در تمدن‌های باستانی آسیای غربی نیایشگاهی برای خدایان می‌ساختند که والاترین آن زیگورات نامیده می‌شد.

در زیگورات‌ها از بهترین و استوارترین مصالح ساختمانی آن زمان بهره گرفته شده‌است.زیگورات‌ها به شکل هرم هستند اما جنس آن‌ها از خشت یا آجرگلی بوده‌ است.

زیگورات «ذیققوررت» کلمه‌ای اکدی است. واژه سومری آن زیقورات و ایلامی آن زیقورتو است.

در ایران تلفظ این کلمه از مقالات رومن گیرشمن گرفته شده و بیشتر «زیگورات» خوانده شده‌است، به معنای بلند و برافراشته ساختن.

بنای کوه مانند سپندی (مقدسی) که با روند کاهشی سطح طبقات بالایی، پلکانی بیکران تا آسمان بنا می‌کند.

پس از آن هم پرستشگاه‌ها بر بالای کوه‌ها همانند کوه‌ها ساخته شده‌اند. معماری بناهای کوه مانند در سرزمینهایی که به گونه‌ای طبیعی از کوه بی‌بهره بوده‌اند بیشتر نمایان است از جمله ۳۲ زیگوراتی که در منطقهٔ میان رودان و فلات ایران شناسایی شده‌اند.

«زیگورات» یکی از بناهای بزرگ بشری است

«زیگورات» یکی از بناهای بزرگ بشری است

منبع: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=18900

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.