• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5
معاون استاندار خراسان رضوی:

ساختمان‎‌های اداری موظف به اسکان زائران شدند

  • کد خبر : 11915
  • 24 سپتامبر 2022 - 9:16
ساختمان‎‌های اداری موظف به اسکان زائران شدند
گردشگرآنلاین - معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: در حال حاضر تمام ادارات موظف شده‌اند تا ساختمان‌های خود را در اختیار اسکان زائران قرار دهند.

به گزارش گردشگرآنلاین از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، در نشست خبری ستاد دهه پایانی صفر که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: دهه آخر صفر امسال کمی متفاوت است. ۲ سال کرونایی را پشت‌سر گذاشتیم که مردم توفیق عزاداری نداشتند. همچنین پس از مدت‌ها دهه آخر صفر با ماه تابستان تقارن پیدا کرده است که باعث می‌شود دهه آخر صفر متفاوتی در مشهد برای اسکان زائران داشته باشیم.

وی افزود: هر خانه و کاشانه، اداره و سازمان یک یا چند زائر اربعینی داشته‌ است. آن‌هایی که توفیق زیارت در اربعین را نداشته‌اند و از زیارت اربعین جامانده‌اند به دنبال این هستند که در دهه پایانی صفر به مشهد و زیارت امام رضا(ع) مشرف شوند.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه پیش‌بینی ما سفر بین ۶ تا ۸ میلیون زائر به مشهد در دهه پایانی صفر است، ادامه داد: در حالیکه هزینه‌های سفر افزایش پیدا کرده، مشهد نسبت به سایر مقاصد در مجموع ارزان‌تر و سفر به آن آسان‌تر است؛ به خصوص در دهه آخر صفر که زائران به صورت گروهی به مشهد سفر می‌کنند، امکان سفر برای آن‌ها آسان‌تر خواهد بود. همچنین زائران اتباع که به دلیل محدودیت‌ها از زیارت اربعین جامانده‌اند به خیل عظیم زائران در دهه پایانی صفر اضافه خواهند شد.

گنابادی‌نژاد یادآور شد: تمام ظرفیت‌های درون استان بسیج شده است. در دهه صفر سال ۹۸ بیش از ۵ میلیون زائر با بیش از ۱۰۰ هزار ظرفیت اقامتی داشتیم. حتی در نوروز سال ۱۴۰۱ تمام ظرفیت اقامتی که شهرداری مشهد در اختیار زائران قرار داد حدود ۲۰ هزار و آموزش و پرورش حدود ۳۶ هزار نفر بود، اما در حال حاضر شهرداری مشهد بیش از ۷۰ هزار و آموزش و پرورش بیش از ۱۵۰ هزار ظرفیت ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: هیچ‌گاه سابقه نداشته که برای اقامت زائران ادارات و سازمان‌های دولتی پای کار بیایند. در حال حاضر تمام ادارات موظف شده‌اند تا ساختمان‌های خود را در اختیار اسکان زائران قرار دهند.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های ملی تصریح کرد: سفر معاون اول رئیس جمهور، وزیر بهداشت و وزیر کشور به مشهد در راستای ظرفیت‌های ملی بوده است. در برخی اقلام کسری داشتیم که با مساعدت وزیر کشور اکثر استان‌ها بسیج شدند تا در اقلامی که کمبود داریم از ظرفیت سایر استان‌ها استفاده کنیم.

گنابادی‌نژاد اضافه کرد: استان‌های تهران، خوزستان، فارس، اصفهان، یزد، مازندران، گلستان و البرز نیز از استان‌هایی بودند که کمک‌های خوبی در این حوزه با ما داشتند و همچنین با دستور وزیر کشور آماده ارسال تجهیزات و امکانات مورد نیاز هستند.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی بیان کرد: زمانی که تعداد زائران افزایش پیدا می‌کند، باید به فکر ارتقاء فرهنگ میزبانی باشیم که مهم‌ترین راه حل آن میدان دادن به مردم است. در حال حاضر تمام تشکل‌ها پای کار آمده‌ و حمایت می‌کنند تا مردم در خانه‌های خود پذیرای زائران باشند.

گنابادی‌نژاد بیان کرد: تمام ارگان‌ها در آماده باش کامل هستند. هر روز جریان خدمت به زائران رصد و پیگیری می‌شود. هرجا مشکلی رخ دهد دستگاه‌ها سریع‌ترین واکنش لازم را خواهند داشت. شماره ۳۷۰۴۵ نیز فراهم شد تا پاسخگوی نیاز زائران در خصوص اقامت باشند. زائران در صورت وجود مشکل و شکایت نیز می‌توانند از طریق این شماره گزارش شکایت خود را مطرح کنند.

وی تصریح کرد: هر زائر از هرجایی که قصد سفر به مشهد دارد، پیش از حرکت به مشهد نسبت به تعیین محل اقامتش تعیین تکلیف کند. زائر اگر وارد مشهد شود و بخواهد به دنبال محل اقامت باشد ممکن است با مشکل مواجه شود. زائران در زمان تهیه بلیت رفت به مشهد، بلیت برگشت خود را نیز تهیه کنند. اگر زائران وارد مشهد شوند و بخواهند به دنبال بلیت برگشت خود باشند ممکن است به مشکل بخورند.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی بیان کرد: در حوزه ارزاق ۵۰۰ واحد در سطح مشهد مشخص شده‌اند و حداقل ۱۳ قلم از کالاهای مورد نیاز زائر را تامین می‌کنند. در حوزه نانوایی با مسئولیت فرمانداری مشهد اتفاقات خوبی صورت گرفته و سهمیه آردی از سوی جهاد کشاورزی نیز برای این نانوایی‌ها فراهم شده است.

گنابادی‌نژاد بیان کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی ما بازگشت زائران است. تمهیدات خوبی سنجیده شده است. در دهه آخر صفر هر زائر با هر اتوبوسی که از هر استانی وارد مشهد می‌شود باید از همان شرکت بلیت برگشت خود را تهیه کند. حدود ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس از شهرداری مشهد و شهرداری تهران مقرر شده به مشهد اضافه شوند تا در جابجایی مسافران نزدیک و درون استانی خدمات دهند.

وی اضافه کرد: همچنین مقرر شده ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس از ظرفیت راه و شهرسازی در اختیار استان قرار گیرد تا در بازگشت زائران مشکلی نداشته باشیم. چند رام قطار نیز به ظرفیت ریلی مشهد برای بازگشت زائران اضافه شده است.

اسکان زائران در خانه مسافرهای دارای مجوز اقامت کنند

وی یادآور شد: خانه‌های مسافر ۲ دسته‌اند. آن‌هایی که مشخص شده و مجوز دارند دارای نرخ مشخص هستند، اما آن دسته از خانه مسافرهایی که بدون مجوز هستند از عهده نظارت خارج اند، لذا از زائران تقاضا داریم از خانه‌ مسافرهایی استفاده کنند که دارای مجوز هستند.

ساختمان‎‌های اداری موظف به اسکان زائران شدند

ساختمان‎‌های اداری موظف به اسکان زائران شدند

منبع: استانداری خراسان رضوی

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=11915

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.