• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
6
عراق برای اجرای چند پروژه زیارتی به ایران درخواست داد

ساخت مقبره برای «رئیسعلی دلواری» و «سلمان فارسی» در عراق

  • کد خبر : 8804
  • 06 جولای 2022 - 9:52
ساخت مقبره برای «رئیسعلی دلواری» و «سلمان فارسی» در عراق
گردشگرآنلاین - ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات ایران از ساخت مقبره برای رئیسعلی دلواری و توسعه مزار سلمان فارسی در عراق خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین، مجید نامجو ـ جانشین رییس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات ـ‌ از درخواست رسمی عراق برای اجرای چند پروژه جدید عمرانی همچون ساخت مقبره برای رئیسعلی دلواری و سلمان فارسی در اماکن زیارتی خبر داد.

او گفت: برادران عراقی با دیدن کیفیت طرح‌های اجرا شده از سوی ایران در حرم مطهر علوی (ع)، حرم امام حسین(ع) و حرم امامین جوادین (ع) در کاظمین و امامین عسکریین (ع) در سامراء، و دانش فنی بالای مهندسان ما، درخواست اجرای چند طرح دیگر را داده‌اند.

به گفته نامجو، اجرای طرح توسعه مزار و بقعه سلمان فارسی در شهر مدائن، توسعه مزار و بقعه کمیل ابن زیاد از شیعیان و یاران نزدیک امام علی (ع) و نیز توسعه مسجد براثا ـ سومین مسجد پراهمیت جهان تشیع ـ، از جمله این درخواست‌ها است.

جانشین رییس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات همچنین گفت: ساخت مقبره برای شهید رئیسعلی دلواری ـ قهرمان استعمارستیز تاریخ معاصر ایران ـ که در قبرستان وادی‌السلام نجف مدفون است در دستور کار این ستاد قرار دارد.

نامجو با این توضیح که عملیات اجرایی این طرح‌ها با تأمین منابع مالی از سوی خیران داوطلب و مشارکت در این پروژه‌ها آغاز می‌شود، افزود: ارزش طرح‌های در دست اجرای کنونی ستاد امسال یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است.

رئیس‌علی دلواری در سال ۱۲۶۱ خورشیدی برابر با ۱۸۸۲ میلادی (۱۲۹۹ قمری) در روستای دلوار از توابع تنگستان متولد شد. دلوار امروزه شهری در شهرستان تنگستان از توابع استان بوشهر است. مادر رئیس‌علی بنام شهین اهل تنگستان و پدرش زائر محمّد از کدخدایان اهل دلوار بود که بعدها به «معین‌الاسلام» ملقب شد. با شروع نهضت مشروطیت، رئیس‌علی در حالی که ۲۴ سال بیشتر نداشت از جمله پیشگامان مشروطه‌خواه در جنوب ایران شد و همکاری نزدیکی با محافل انقلابی و عناصر مشروطه‌طلب در بوشهر، تنگستان و دشتی آغاز کرد.

سلمان فارسی (پیش از مسلمان شدن: روزبه) (۵۶۸–۶۵۳ میلادی) صحابی ایرانی بود که پیامبر اسلام او را از خود (اهل بیت) خواند و به سلمان محمدی شهرت یافت. در روزی که قریش نیروهایش را نزدیک مدینه گردآورد تا بر مسلمانان حمله بَرَد (غزوه خندق)، او پیشنهاد داد تا خندقی ژرف پیرامون مدینه حفر گردد تا از آن پاسبانی شود. سلمان فارسی نزد تمامی مذاهب اسلام به‌ویژه شیعه به عنوان اولین شخص ارکان اربعه گرامی داشته می‌شود و برای او جایگاهی والا در نظر دارند.

منبع: ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=8804

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.