• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
0
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت حیدریه:

سازه‌ای تاریخی حین خاکبرداری در شهرستان زاوه کشف شد

  • کد خبر : 9636
  • 02 آگوست 2022 - 14:30
سازه‌ای تاریخی حین خاکبرداری در شهرستان زاوه کشف شد
گردشگرآنلاین ـ رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت حیدریه و زاوه از کشف بقایای اثری تاریخی حین خاکبرداری توسط بخش خصوصی در شهرستان زاوه خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین، علی محمدی اظهار کرد: برابر گزارش مردمی شهرستان زاوه و بازدید نیروهای یگان حفاظت اداره و هماهنگی صورت گرفته با نیروهای انتظامی و امنیتی شهرستان، از ادامه کار در محل جلوگیری و بررسی‌های لازم برای تعیین نوع، کاربرد و قدمت این اثر تاریخی توسط کارشناسان اداره در دست اقدام است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت حیدریه و شهرستان زاوه تصریح کرد: برابر ضوابط و بخشنامه‌های ابلاغی، کلیه مستحدثات و ساخت و سازها در سطح روستاها و شهرها باید با استعلامات ادارات مرتبط به‌ویژه اداره میراث‌فرهنگی صورت گیرد که تاکنون از طریق این استعلام‌ها بیش از ۱۰ اثر جدید شناسایی شده است‌.

وی ادامه داد: خوشبختانه با همکاری بسیار شایسته نیروهای امنیتی انتظامی، قضائی و نیروهای بسیج شهرستان، به حفظ میراث‌فرهنگی بسیار خوب توجه شده و این همدلی‌ها باعث شده تا همه دستگاه‌های دولتی، غیردولتی و عموم شهروندان خود را برای صیانت و برخورد با تخریب‌گران میراث‌فرهنگی شریک و دخیل بدانند.

محمدی اظهار کرد: گزارش‌های مردمی درباره تعرض و تخریب آثارتاریخی، نشان‌دهنده حساس شدن مردم در چند سال گذشته، نسبت به داشته‌های فرهنگی و تاریخی است و مردم برای حفظ و حراست از تاریخ و هویت در کنار دستگاه‌ها و نهادهای دولتی حضور پررنگی داشته‌اند.

تُربَت حِیدَریه یا تُربَتِ حِیدَریه یکی از شهرهای استان خراسان رضوی و مرکز شهرستان تربت حیدریه است.این شهر پایتخت زعفران جهان و دارای بیشترین اراضی کشت زعفران میباشد.

تربت حیدریه، بزرگ‌ترین شهر در جنوب استان خراسان رضوی است و با شهرستان‌های مجاور خود، جمعیتی بیش از یک میلیون نفر را در بر می‌گیرد. در سال ۱۳۷۶ و در طرح تقسیم استان خراسان بزرگ، تربت حیدریه به عنوان مرکز استان خراسان مرکزی از سوی مجلس شورای اسلامی پیشنهاد گردید.

تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد و ۱۰۰۵ کیلومتری تهران واقع شده و ارتفاع آن ۱۴۵۰ متر از سطح دریا است.

نام تربت حیدریه به اعتبار نام قطب‌الدین حیدر بر واژه اصیل و ایرانی زاوه در قرن نهم و بعد از آن غلبه یافت.

منبع: اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت حیدریه

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=9636

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.