• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

سازه‌ای قدیمی‌تر از اهرام مصر پیدا شد

  • کد خبر : 10818
  • ۰۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۸:۳۹
سازه‌ای قدیمی‌تر از اهرام مصر پیدا شد
گردشگرآنلاین - نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد قدمت قدیمی‌ترین سازه ساخت بشر در قاره آمریکا از اهرام مصر بیش‌تر است.

به گزارش گردشگرآنلاین به نقل از لایوساینس، در شمال محوطه دانشگاه دولتی لوئیزیانا واقع در ایالات متحده آمریکا، ‌ دو تپه چمنی به ارتفاع شش متر وجود دارد. این دو تپه فقط دو مورد از ۸۰۰ تپه مشابه ساخت بشر هستند که در «لوئیزیانا» و توسط بومیان آمریکا ساخته شده‌اند. با این‌که محققان پیش از این به قدیمی بودن این تپه‌ها واقف بودند، اما نتایج یک تحقیق جدید ثابت کرده است قدمت این سازه‌های باستانی بیش‌تر از قدمت اهرام مصر تصور می‌شد.

سطح چمنی این تپه‌ها در حقیقت، ‌ چندین لایه گِل و خاکستر باستانی را پوشانده است. محققان اخیرا دریافتند قدمت قدیمی‌ترینِ این تپه‌ها به ۱۱هزار سال پیش بازمی‌گردد. در نتیجه می‌توان این تپه را قدیمی‌ترین سازه‌ دست‌ساز بشر محسوب کرد که تاکنون در آمریکای شمالی یا جنوبی کشف شده است.

محققان برای انجام تحقیقات درباره این تپه‌ها مقداری از مواد مرکزی هر کدام از آن‌ها را مورد بررسی قرار دادند تا از قدمت آن‌ها مطلع شوند. محققان در مرکز این تپه‌ها چندین لایه گِل و خاکستر به جای مانده از نیشکرهای سوزانده شده را به همراه چند تکه استخوان بسیار ریز متعلق به حیوانات کشف کردند.

با توجه به این‌که شعله‌های ناشی از سوزاندن نیشکر برای پختن غذا بسیار سوزان است، ‌ محققان معتقدند این تپه‌ها برای انجام مراسم تشریفاتی یا مذهبی بنا شده‌اند.

قدمت دو تپه محوطه دانشگاه دولتی لوئیزیانا یکسان نیست. تپه B که در جنوب تپه A قرار دارد، ‌ قدیمی‌تر از تپه A است و به ۱۱هزار سال قبل بازمی‌گردد. این درحالی است که قدمت تپه A حدود ۷ هزار و ۵۰۰ سال تعیین شده است. در نتیجه هر دو این تپه‌ها از اهرام مصریان باستان نیز قدیمی‌تر هستند؛ چراکه قدیمی‌ترین هرم مصر که هرم پلکانی جوزر است حدود ۴, هزار و ۷۰۰ سال پیش در سقاره ساخته شد.

محققان دریافتند ساخت تپه B از حدود ۱۱ هزار سال پیش با استفاده از موادی که در آن منطقه وجود داشت آغاز شد. در طول هزاران سال، مردم باستانی به ساخت این تپه با استفاده از گِل و سوزاندن گیاهان ادامه دادند. سپس، حدود ۸ هزار و ۲۰۰ سال تپه B را رها کردند، محققان علت آن را نمی‌دانند، اما تغییرات اقلیمی می‌تواند از عوامل تاثیرگذار بر رها کردن آن باشد.

محققان دریافتند که بشر تا حدود هزار سال هیچ فعالیتی روی تپه B نداشته است و سپس حدود ۷ هزار و ۵۰۰ سال پیش مردم روند ساخت تپه A را در فاصله شش متری تپه B آغاز کردند.

مسؤولان موزه دانشگاه دولتی لوئیزیانا در تلاشند تا از این سازه‌های باستانی حفاظت کنند. محققان همواره از دانشجویان و بازدیدکنندگان خواسته بودند از قدم زدن و نشستن روی این تپه‌ها خودداری کنند.

سازه‌ای قدیمی‌تر از اهرام مصر پیدا شد

سازه‌ای قدیمی‌تر از اهرام مصر پیدا شد

منبع: لایوساینس

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=10818

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.