• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4
در جمع خبرنگاران مطرح شد؛

سامان‌دهی و زیباسازی تپه تاریخی «چغابل» در لرستان

  • کد خبر : 4377
  • ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۴
سامان‌دهی و زیباسازی تپه تاریخی «چغابل» در لرستان

گردشگرآنلاین – مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: تپه تاریخی «چغابل» سامان‌دهی و زیباسازی خواهد شد.

به گزارش گردشگرآنلاین، سیدامین قاسمی  در جمع خبرنگاران از تشکیل جلسه‌ای به منظور راهکارهای اجرایی برای سامان‌دهی و زیباسازی تپه تاریخی «چغابل» در شهرستان رومشکان خبر داد و اظهار داشت: این جلسه با حضور فرماندار شهرستان رومشکان و تعدادی از کارشناسان اداره‌کل میراث فرهنگی به منظور بررسی راهکارهای اجرایی برای سامان‌دهی و زیباسازی تپه «چغابل» در شهرستان رومشکان برگزار شد.

وی عنوان کرد: در این جلسه راهکارهای کارشناسی به منظور چگونگی جلوگیری از فرسایش بیش از حد این تپه باستانی و همچنین زیباسازی حریم تپه مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: تپه «چغابل»، یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تپه‌های باستانی لرستان به شمار می‌رود، که به شماره ۹۰۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

در دشت رومشکان بیش از ده ها تپه باستانی وجود دارد که در زیر خود قلعه های سنگی بزرگ و کوچک جا داده اند. این تپه ها که به صورت طولی در سرتاسر دشت رومشکان پراکنده هستند حکایت از قدمت تاریخی و موقعیت مهم استراتژیک این منطقه در گذشته دارند. تپه چغابل، بزرگترین تپه باستانی غرب لرستان نیز در این منطقه قرار دارد. این تپه در مرکز بخش رومشکان واقع شده و دارای قدمتی حدود پنج هزار سال قبل از میلاد است. در ضلع شمالی تپه چغابل تپه کوچکتری واقع شده که مجموع این دو تپه به شماره  ۹۰۰ در سال ۱۳۴۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. براساس نتایج بررسی ها و کاوش های علمی انجام گرفته توسط باستان شناسان خارجی و ایرانی قدمت سکونت در منطقه رومشکان شامل چندین دوره (پیش از تاریخ و دوره تاریخی) بوده است.

منبع: مهر 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=4377

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.