• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
6
نگرانی های جدید فعالان گردشگری در ایران

آیا “امیکرون” سنگ جدیدی جلوی راه توسعه گردشگری می شود؟

  • کد خبر : 3007
  • 11 دسامبر 2021 - 4:33
آیا “امیکرون” سنگ جدیدی جلوی راه توسعه گردشگری می شود؟
گردشگرآنلاین - علی‌رغم کاهش نسبی محدودیت‌ها و ورود اولین گروه از گردشگران خارجی طی روزهای گذشته به کشور، به نظر می‌رسد شیوع گونه جدید کرونا تحت عنوان "امیکرون" در دنیا می‌تواند مانعی جدی بر سر راه حیات مجدد گردشگری ایجاد کند.

به گزارش سرویس سلامت گردشگرآنلاین، چند روز بیشتر از اعلام خبر شناسایی سویه جدید ویروس کرونا توسط مقامات بهداشتی کشور آفریقای جنوبی نمی‌گذرد؛ سویه جدیدی که سازمان بهداشت جهانی نیز شناسایی و شیوع آن را رسماً تأیید و نام آن را نیز “امیکرون” گذاشته است؛ حالا اما زمزمه‌هایی درباره احتمال شیوع گسترده این سویه در قالب موج ششم کرونا در ایران در حالی به گوش می‌رسد که این موضوع موجب ایجاد نگرانی‌هایی درباره تأثیر این گونه جدید بر آینده صنعت گردشگری شده است.

هرچند مطابق بررسی‌ها و اظهارنظرهای اولیه به نظر می‌رسد این گونه از ویروس خطرناک‌تر از گونه قبلی یعنی دلتا نیست، اما تقریباً این موضوع ثابت شده است که سرعت انتشار امیکرون چیزی در حدود سه برابر بیشتر از دلتا است. گونه دلتای کرونا در تابستان سال جاری موجب شکل‌گیری شدیدترین موج کرونا از ابتدای شناسایی این ویروس در سال ۱۳۹۸ در کشور گردید به طوری که تعطیلات گسترده و سراسری یک مرتبه در پایتخت و یک‌مرتبه در سراسر کشور اعمال شد و تعداد فوتی‌های روزانه در برهه‌ای حتی به بالای ۶۰۰ نفر در روز هم رسید.

بدون تردید باید گفت در تمامی روزهای بعد از شیوع کرونا در ایران، صنعت گردشگری به مانند تمامی کشورهای دنیا به شدت تحت تاثیر این ویروس قرار گرفت و از رهگذر اعمال محدودیت‌ها بیشترین لطمه و خسارت را در بین سایر صنایع و حوزه‌ها متحمل شد.

هرچند تابستان سال جاری زیر سایه شیوع گسترده کرونای دلتا و اعمال ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های حداکثری یکی از تلخ‌ترین ایامی است که جدای از غم ناشی از فوت هم‌وطنان تا مدت‌ها به خاطر کسادی ناشی از تعطیلات گسترده در خاطر فعالین و نهادهای فعال در حوزه گردشگری خواهد ماند، اما هفته‌های بعد از آن باتوجه با افزایش سرعت واکسیناسیون و در نتیجه کاهش محدودیت‌ها به همراه ورود اولین گروه گردشگران خارجی به کشور نوید بخش آغاز دوباره حیات گردشگری بود و بارقه‌هایی از امید را در دل فعالان این صنعت زنده کرد.

در این روزها اعلام خبر آغاز اعمال هوشمند محدودیت‌های کرونایی که از مدت‌ها قبل اجرا و جایگزین کردن آن به جای ممنوعیت‌های کلی و به تعبیری کور مورد مطالبه فعالان حوزه گردشگری بود نیز بیش از پیش امید به رونق نسبی گردشگری را در حالی تقویت می‌کند که به نظر می‌رسد شیوع کرونای امیکرون می‌تواند تهدیدی جدی برای این امید و آرزو باشد.

مطابق اخبار طی روزهای اخیر، کشورهای بسیاری در سراسر دنیا به دنبال انتشار امیکرون محدودیت‌هایی برای سفر از ‌کشورهای آفریقایی وضع کرده‌اند.

به گزارش سرویس سلامت گردشگرآنلاین تسنیم نوشت: در همین راستا اتحادیه اروپا سفر به و از هفت کشور در جنوب آفریقا یعنی کشورهای بوتسوانا، اسواتینی، لسوتو، موزامبیک، نامیبیا، آفریقای جنوبی و زیمبابوه را محدود کرده است.

ایالات متحده و کره جنوبی نیز محدودیت‌های برای سفر به این کشورها و همچنین مالاوی اعلام کرده‌اند.

در همسایگی ایران نیز ترکیه اعلام کرده است: به‌دلیل مشاهده سویه جدید ویروس کرونا سفرهای زمینی، هوایی، دریایی و ریلی از کشورهای بوتسوانا، آفریقای جنوبی، موزامبیک، نامبیا و زیمبابوه به این کشور ممنوع خواهد بود.

کشورهای امارات متحده عربی و قطر نیز به عنوان دو کشور حاشیه خلیج فارس هم در حالی انجام سفر از هفت کشور آفریقایی نامبرده را ممنوع اعلام کرده‌اند که در جدیدترین مورد در روز گذشته، کشور پاکستان یعنی همسایه دیوار به دیوار شرقی ایران نیز خبر از مشاهده اولین مورد قبلی ابتلا به این گونه جدید داد.

همه این‌ها در حالی است که رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز چند روز پیش اعلام داشت: ورود مستقیم و غیر مستقیم تمام مسافرین غیر ایرانی از مبادی هر کدام از کشورهای آفریقایی بوتسوانا، آفریقای جنوبی، نامیبیا، زیمبابوه، لسوتو، اسواتینی، موزامبیک و مالاوی تا اطلاع ثانوی ممنوع است و مسافران ایرانی که از این مقاصد وارد کشور شده باشند باید دو هفته در قرنطیه باشند و در طول این مدت سه بار تست PCR بدهند و در صورت منفی بودن این تست‌ها می‌توانند از قرنطینه خارج شوند.

مسلم شجاعی دستیار ستادی معاون گردشگری وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در گفت‌و‌گو با تسنیم ضمن صحه گذاشتن بر این مطلب گفت: جز بخشنامه صادره از وزارت بهداشت مبنی بر ممنوعیت ورود مسافر از کشورهای مورد اشاره در آفریقا، محدودیت یا پروتکل و شیوه‌نامه دیگری در این خصوص به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ابلاغ نشده است.

به نظر می‌رسد حالا امیکرون که در بیش از ۵۷ کشور دنیا شناسایی شده است، در حالی در پشت مرزهای کشور منتظر ورود به ایران است که صنعت گردشگری قبل از هرچیز و هرکس آرزو دارد مسئولان کشور بتوانند علاوه بر جلوگیری از ورود این ویروس به کشور به صورت همزمان با این گونه جدید و شکل‌گیری ناامیدی در گردشگری مبارزه کنند و به دنبال یافتن راهی باشند تا علاوه بر تصمین سلامتی مردم، حال ناخوش گردشگری را نیز اندکی بهبود بخشد.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=3007

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.