• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
6

سرای کتابفروش‌ها در بازار تاریخی اراک مرمت شد

  • کد خبر : 16309
  • ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱
سرای کتابفروش‌ها در بازار تاریخی اراک مرمت شد
گردشگرآنلاین - معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: عملیات مرمتی سرای کتابفروش‌ها در بازار تاریخی اراک باهدف حفظ و نگهداری این مجموعه تاریخی ارزشمند به پایان رسید.

به گزارش گردشگرآنلاین از اراک، «حسین محمودی» در جمع خبرنگاران افزود: ۹۰۰ میلیون ریال اعتبار برای مرمت اضطراری در این سرای قدیمی بازار تاریخی اراک هزینه شده است.

وی، عملیات مرمتی در این سرا را شامل جمع آوری کلی در انتهای سرا و کف بالکن و نیز عملیات مرمت و چیدمان کف دوباره سرا، عنوان کرد که تمامی مراحل با نظارت اداره‌کل میراث فرهنگی استان مرکزی اجرایی شده است.

معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: روند حفاظت و مرمت به صورت مستمر است و مرمت بازار تاریخی اراک با توجه به آسیب وارده در دستور کار قرار دارد.

محمودی افزود: این مجموعه تاریخی در طول زمان دچار آسیب‌هایی شده است که با مشارکت شهرداری و کسبه و با تامین اعتبار روند مرمت در سال جاری ادامه دارد.

وی اظهار داشت: اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی استان مرکزی با مشارکت شهرداری اراک اقدام به مرمت چند سرای بازار تاریخی این شهرستان کرده است که از آن جمله می‌توان به سرای «نبی زاده و کاشانی» اشاره کرد.

بازار تاریخی اراک، یکی از مهمترین جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی، اقتصادی و ارزشمند شهر اراک به شمار می‌رود که پس از گذشت ۲۰۰ سال از عمر آن همچنان مرکز فرهنگی و اقتصادی اراک محسوب می‌شود.

بازار تاریخی اراک دارای ۲۰ سرا و تیمچه است که هر یک از سراها و تیمچه‌ها دارای فرم و پلانی متفاوت و خاص است.

بازار اراک یکی از بناهای نخستین شهر اراک است. با این همه بنای مجموعه بزرگ بازار اراک شامل حمام، مسجد، مدرسه، آب انبارها، گذرها و کاراوانسراها در زمان فتحعلی شاه قاجار و توسط یوسف خان گرجی در سال ۱۲۲۸ هجری قمری در بافت مرکزی سلطان آباد (نام قدیم اراک) بنیان گذاشته شد. این بازار به مرکزیت چهارسوق، دارای دو مسیر شمالی، جنوبی و شرقی، غربی است که از ۴ جهت به دروازه‌های قدیم شهر متصل می‌شده‌است و به نوعی استراتژیک‌ترین نقطه شهر در زمان‌های گذشته بوده‌است.

سرای کتابفروش‌ها در بازار تاریخی اراک مرمت شد

سرای کتابفروش‌ها در بازار تاریخی‌ اراک مرمت شد

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=16309

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.