• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

سربرآوردن دست‌ساخته‌های پارینه سنگی از سنگ‌فرش‌های بیابانی ایوانکی

  • کد خبر : 4307
  • ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۴
سربرآوردن دست‌ساخته‌های پارینه سنگی از سنگ‌فرش‌های بیابانی ایوانکی

گردشگرآنلاین – مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان از اجرای طرح مطالعاتی بررسی چشم‌اندازهای پارینه‌سنگی در بخش ایوانکی شهرستان گرمسار خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین، حمیدرضا دوست‌محمدی با اشاره به سربرآوردن دست‌ساخته‌های پارینه سنگی از سنگ‌فرش‌های بیابانی ایوانکی گفت: این طرح با سرپرستی سید میلاد هاشمی عضو هیات علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس اجرا می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان افزود: بررسی وضعیت این منطقه در دوران پلیئستوسن(۲٫۶ میلیون تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ سال پیش)، الگوهای پراکنش محوطه‌های پارینه‌سنگی، چند و چون بر هم کنش‌های جمعیتی و بررسی سنن ابزارسازی از جمله اهداف اجرای این طرح مطالعاتی است.

سرپرست هیات باستان بخش ایوانکی گرمسار نیز در این خصوص گفت: در نتیجه انجام بررسی‌های باستان‌شناختی در ایوانکی، چشم‌اندازهای بسیار گسترده از دوران پارینه‌سنگی و تعداد قابل توجهی دست‌ساخته سنگی یافت شده است.

سید میلاد هاشمی افزود: بررسی‌های مقدماتی نشان می‌دهد که بر اساس فنون ساخت دست‌ساخته‌ها و گونه شناسی آن‌ها، احتمالاً گروه‌های انسانی دست‌کم در دوره پارینه‌سنگی میانی(حدود ۳۰۰ هزار تا ۴۰ هزار سال پیش) و در دوران جدیدتر از حدود ۴۰ هزار تا ۱۲ هزار سال پیش در این منطقه حضور داشته‌اند.

سرپرست هیات باستان بخش ایوانکی گرمسار گفت: بیشتر دست‌ساخته‌های سنگی پارینه سنگی بر روی سطوح باد برده موسوم به سنگ‌فرش‌های بیابانی ثبت شده‌اند و این سطوح موجب آشکار شدن قطعات سنگ قدیمی شده‌اند که برخی از این قطعات دست‌ساخته‌های سنگی هستند که گروه‌های انسانی در دوران پلیئستوسن آن‌ها را ساخته‌اند.

هاشمی افزود: بر روی بیشتر دست‌ساخته‌های سنگی یافت شده لایه‌ای براق به رنگ قهوه‌ای سوخته تا مشکی دیده می‌شود که به آن جلای بیابانی گفته می‌شود.

به گزارش گردشگر آنلاین، او ادامه داد: از جمله ویژگی‌های فنی دست‌ساخته‌های سنگی یافت شده ابعاد نسبتاً بزرگ ساخت به کمک ضربه با چکش سخت، شواهد بهره‌گیری از تکنیک لوآلوآ و وجود مجموعه ابزارهای منتسب به دوران پارینه‌سنگی میانی چون خراشنده‌های جانبی دندانه‌دار و کنگره‌دارها بر روی تراشه‌های بزرگ و نیز قطعات منتسب شب به دوران پارینه‌سنگی جدید چون سنگ مادرهای منشوری برای ساخت تیغه و ریز تیغه است.

او گفت: بهره‌گیری از تکنیک لوآلوآ در عرض‌های جغرافیایی مشابه معمولاً به نئاندرتال‌ها منتسب می‌شود از این‌رو احتمال وجود دو گروه انسانی (نئاندرتال‌ها و انسان خردمند) در دوران پلیئستوسن پارینه سنگی در منطقه وجود داشته است.

سرپرست هیات باستان بخش ایوانکی گرمسار گفت: این بررسی باستان‌شناختی، احتمال دیرینگی حضور انسان در منطقه‌ای که امروزه شهرستان گرمسار نامیده می‌شود را نشان می‌دهد و بررسی‌های میدانی در منطقه همچنان ادامه دارد.

منبع: ایسنا 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=4307

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.