• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
11

سفر به یکی از بلندترین آبشارهای ایران در کهگیلویه و بویراحمد

  • کد خبر : 18832
  • 06 مارس 2023 - 10:07
سفر به یکی از بلندترین آبشارهای ایران در کهگیلویه و بویراحمد
گردشگرآنلاین - با رونق سفرهای داخلی و معرفی و شناساندن آبشار کمر دوغ به گردشگران، بخش چاروسا به عنوان یک مقصد زیبا به لیست شهرهای دیدنی جنوب ایران اضافه شده است.

به گزارش گردشگرآنلاین از کهگیلویه و بویراحمد، آبشار کمر دوغ در استان سرسبز و زیبای کهگیلویه و بویراحمد، به عنوان هفتمین آبشارهای بلند و مرتفع ایران قرار دارد. آبشار کمردوغ با چشم‌انداز منحصر به فردش، یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری استان کهگیلویه و بویر احمد است.

در عمق کوه‌ها و رشته کوه زاگرس و در میان دره‌های این منطقه یکی از زیباترین و جذاب‌ترین آبشارهای ایران جاریست. قبل از هر چیزی، اسم آبشار کمردوغ نظر آدم را به خود جذب می‌کند. چه نام جالبی برای یک آبشار انتخاب کرده‌اند! دلیل انتخاب اسم “کمردوغ” چیست؟ آبشار کمر دوغ یا همانطور که محلی‌ها آن را آبشار کمردو می‌نامند. این  یکی از آبشارهای ایران زیبا در استان کهگیلویه و بویراحمد، شهر قلعه رئیسی و در روستایی به همین نام یعنی روستای کمردوغ واقع شده است. در ادامه به معرفی، راه دسترسی، جاذبه‌های دیدنی نزدیک و آدرس ابشار کمردوغ می‌پردازیم.

آبشار کمردوغ رشته رشته است، یعنی اگر به آن نگاه کنید، تمام حجم خود را به یکباره بر زمین نمی‌کوبد. بلکه به صورت رشته، گستره‌ای کوه را نوازش می‌کند و به پایین می‌ریزد. صفحه‌ی زیبایی که آبشار کمردوغ به نمایش گذاشته است، نظر هر توریست و گردشگری را به خود جذب می‌کند. آیا می‌دانید که این آبشار را هفتمین آبشار بلند در داخل کشور می‌دانند!

پس معطل نکنید و حتما برنامه سفر به این منطقه دیدنی را بچینید. در کنار این آبشار از دیگر دیدنی‌های طبیعی و تاریخی شهر قلعه رئیسی مانند قلعه تاریخی رئیسی دیدن کنید. قلعه‌ای زیبا که هنوز هم می‌توان ابهت و شکوه تاریخی آن را احساس کرد. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتر در مورد دلایل نامگذاری این آبشار، تاریخچه، اکوسیستم، دلایل اهمیت آن، زیبایی‌ها، آدرس و اطلاعات ضروری برای بازدید را به شما بگوییم.

یکی از زیباترین و نادرترین چشم اندازها و آبشارهای ایران در استان کهکیلویه و بور احمد، آبشار کمردوغ دهدشت است. در نزدیکی این پدیده زیبای طبیعی چندین چشمه وجود دارد که سر از زمین بیرون آورده است. آبشار کمردوغ با ارتفاعی بالغ بر ۱۰۰ متر آب را به سوی زمین سرازیر می‌کند. با سقوط آب از این ارتفاع، به رنگی شیری و به سفیدی دوغ به خود می‌گیرد. همین امر سبب نام گذاری این آبشار با نام کمردوغ است.

در پایین دست آبشار در طول زمان و بر اثر شدت ریزش آب، حوضچه‌هایی زیبا و قندیل‌هایی بلورین در دل سنگ بوجود آمده است. محیط اطراف آبشار مکان مناسبی برای کمپ ویژه دوست داران طبیعتگردی است.

رنگین کمانی هفت رنگ در سقوط آب از بلندای آبشار

جنگل‌های بکر اطراف آبشار به همراه آب و هوای دلنشین و باطراوتش به کوه‌ها و دره‌هایش زیبایی و زندگی بخشیده است. سقوط آب از بلندای آبشار باعث بوجود آمدن رنگین کمانی هفت رنگ در اطراف خود شده است.

در آب‌های زیبای این آبشار ماهیانی ریز و درشت را می‌بینید، که با لطافتی خاص و زیبا در این فضا شنا می‌کنند. به سادگی می‌توان چرخه زندگی ماهیان از تخم تا ماهی بالغ را در این آبها دید. اگر در مورد اکوسیستم این آبشار زیبا بخواهید بدانید باید بگویم نمونه کاملی از یک زیستگاه زیبا ست. در این منطقه با قدرت می‌توانم وجود درختان بلوط زاگرس را دید، که با صلابت پای در خاک و سنگ این منطقه کوبیده‌اند. در لابلای این درختان سنجاب‌های زیبای ایرانی را میبینیم، که با چه مهارتی در این درختان لانه ساخته و پنهان شده اند. وجود همین سنجاب‌ها در تعامل با درختان بلوط باعث بقای این جنگل گران‌بها در کوه‌های زاگرس می‌شود.

در آب‌های این آبشار علاوه بر ماهی، زندگی قورباغه‌ها را نیز می‌توان دید. پرندگان چابکی همچون دمجنبانک‌ها در اطراف این آبها در پرواز اند. همین حیات پر بار در این منطقه به اهمیت آبشار می‌افزاید. خنکای هوای اطراف آبشار هدیه بسیار بزرگ و ارزشمندی ست که در گرمای این منطقه به شما پیشکش می‌شود.

پدیده زیبا و طبیعی آبشار کمر دوغ در استان کهگیلویه و بویراحمد و در شهرستان و منطقه کهگیلویه قرار دارد. آبشار مرتفع کمردوغ در کوهستان‌های منطقه چاروسا یکی از توابع شهر دهدشت قرار گرفته است. درست در ۸۵ کیلومتری شمال شرقی دهدشت و در فاصله ۱۰ کیلومتری شهر قلعه رئیسی و در سمت شمال شرقی این شهر در میان دره‌ها و کوه‌های این منطقه آبشار زیبای کمردوغ جاری ست. بعد از بازدید از آبشار می‌توانید از قلعه مخروبه رئیسی نیز بازدید نمایید.

دلایل نامگذاری آبشار کمردوغ کاملا مرتبط با ساختار و ظاهر این آبشار است. در زبان محلی این منطقه به دیوار سخت و صاف عمودی “کمر” می‌گویند. زلالی آبی که از این ارتفاع بلند به زمین می‌ریزد به همراه سرعت و اصطکاکی که با دیواره دارد سبب رنگ سفید و دوغ مانند این آبشار می‌شود. اگر به بازدید از این آبشار دیدین طناز بروید، متوجه خواهید شد که آبی زلال دارد. در برخی قسمت‌ها رنگی به زیبایی آبهای دریا دارد. برای همین آن را به “دو” یا “دوغ” تشبیه کرده‌اند. همیشه آبشارها و پدیده‌های طبیعی نامی محلی به خود می‌گیرند.

کمردوغ هفتمین آبشار بلند ایران

همانطور که گفته شد، آبشار کمردوغ را یکی از بلندترین (هفتمین) آبشارهای داخل کشور می‌دانند. یک مزیت خوب این آبشار این است که پهن است و سطح زیادی را برمی‌گیرد، تا به پایین سرازیر شود. یکی از نکات جالبی که در اطراف این آبشار می‌بینید. رد باران با آب است، که بر روی سنگ‌ها نقش بسته است. این نشان از سالهای پرباران و آب دراین منطقه می‌دهد. آبشار پس از افول خویش رودی پر آب را می‌سازد که با صدای زیبای آن به آرامش می‌رسید. کمی جلوتر که بروید عمق آب به بالای ۴ متر نیز می‌رسد. این گودال‌های آبی که در دل سنگ بوجود آمده را آّبکند می‌گویند.

این آبشار حدود ۶۰ متر عرض دارد و شما از گوشه کنارهای مختلف می‌توانید کنار این عکس بایستید، آن را لمس کنید و یا عکس‌های یادگیری بگیرید. نکته جالبی که باید بدانید این است که عرض و وسعت این آبشاد در طول سال متغیر است. یعنی در فصول و ماه‌های پرباران این آبشار به بیشینی دبی و عرض خویش می‌رسد. در ادامه به چند دلیل که لزوم بازدید از آبشار را نشان می‌دهند، اشاره خواهیم کرد.

آبشار کمردوغ در گروه آبشارهای نمکی ایران قرار دارد. یعنی اگر آب این آبشار را مزه کنید، حالتی شور و نمک‌آلود دارد. جالب است بدانید که تعداد بسیار کمی آبشار شور یا نمکی در کل استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد، که کمردوغ زیباترین آنها است. بلورهای نمک و کلسیتی را براحتی می‌توان بر روی صخره‌ها دید.

طبیعت اطراف آبشار کمردوغ نسبتا بکر و دست نخورده است. اینجا دقیقا همان جایی است که طبیعت‌گردان و دوستداران طبیعت می‌خواهند از نزدیک ببینند. برای همین اگر از علاقمندان به این زمینه هستید، بازدید از این آبشار را از دست ندهید.

آرامش عجیبی در حیطه‌ی آبشار کمردوغ وجود دارد که تمام روح شما را دربرخواهد گرفت. خبر خوب این است که این آبشار را هنوز زیاد نشناخته‌اند و بسیاری از وجود آن بی‌خبراند. برای همین انگار جواهری است که هنوز آنطور که باید کشف نشده است. این به نفع کسانی است که به دنبال آرامش و دوری از شلوغی هستند.

در کنار بازدید از آبشار کمردوغ می توانید از دیگر جاذبه های واقع در اطراف این محدوده تیز دیدن کنید و از بسیاری تفریح های دیگر که در ادامه برایتان خواهیم گفت لذت ببرید.

از تفریح‌ها و ماجراجویی‌هایی که می‌توانید در بازدید از آبشار کمردوغ تعدادی را اینجا برایتان آورده‌ایم؛ مسیر رفتن به آبشار: بسیاری از افراد در رفتن به آبشار کمردوغ در همان مسیر بارها توقف می‌کنند. جنگل درختان بلوط قدیمی و سربه فلک کشیده، گونه‌های جانوری خاص مانند سنجاب‌های زاگرس و انواع پرنده‌ها از جمله پرستو، حیرت شما را برخواهد انگیخت. این مسیر یک تجربه از دره‌نوردی را برای مسافران و توریست‌ها به همراه دارد.

آب‌بازی کردن در آبشار: در پایین مسیر آبشار کمردوغ به پایین، حوضچه‌های زیبایی ایجاد شده است که بسیاری از افراد برای آب‌تنی، آب‌بازی و سرگرمی به آنجا می‌روند.

کوهنوردی و صخره‌نوردی در کوه سیلوم: این یک گزینه برای محلی‌ها و علاقمندان به کوهنوردی است. اگر تجهیزات و وسایل مناسب را با خود همراه دارید، در اینجا یک فرصت عالی برای کوهنوردی وجود دارد که می‌توانید از آن لذت ببرید.

بیشتر بخوانید:
چشمه سارهای دل‌انگیز قیروکارزین عجین شده با عطر و بوی شهدا
فعالیت ۳۴ دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری در لرستان
چرا زیرساخت‌های گردشگری “ملک‌شاهی” استان ایلام تأمین نمی‌شود؟
تدوین سند گردشگری کهگیلویه و بویراحمد طولانی شده است
۱۰۰ میلیون تومان برای «ماسوله جنوب» اختصاص یافت

بهترین لوکیشن‌های عکاسی در یکی از بلندترین آبشارهای ایران

عکاسی و گردش: بسیاری از افراد به دنبال عکاسی از سوژه‌ها و صحنه‌های ناب و کمیاب هستند. حومه‌ی آبشار کمردوغ این امکان را برای شما فراهم کرده است. می‌توانید در اینجا عکس‌های خیره‌کننده‌ای از خود و منظره‌های اطراف خود ثبت کنید.

بازدید از دیگر جاذبه‌های شهر قلعه رئیسی: این یک مورد را حتما یادتان باشد. در داخل بخش چاروسا جاذبه‌های گردشگری تاریخی، سیاحتی و طبیعی خارق‌العاده‌ی دیگری نیز وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به قلعه رئیسی، طبیعت زیبا و شگفت انگیز روستاهای الگن و المور و گراب، امامزاده سید محمود و امامزاده میرسالار و … اشاره کرد.

بهترین زمان برای سفر کردن و طبیعت‌گردی در طبیعت استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان کهگیلویه، فصل زیبای بهار است. در فصل بهار زیبایی آبشار کمردوغ دو چندان است. البته در دیگر فصل‌ها نیز این منطقه جذابیت‌های خاص خود را دارد. حوضچه‌هایی که پر از آب می‌شوند، اکثرا در تابستان و بهار بوجود می‌آیند. تنها چند نکته در سفر و بازدید از آبشار کمردوغ وجود دارد.

اگر می‌خواهید طبیعت‌گردی کنید، حتما اسباب و وسایل ضروری با خود همراه داشته باشید، از ریختن غیرعمد هرگونه زباله و برجای گذاشتن آسیب در این منطقه به شدت خودداری کنید چون منطقه بکر و دست نخورده است و بهتر است وسایلی ضروری از جمله زیرانداز، لباس اضافی، شارژر، چراغ قوه، آب آشامیدنی، لیوان، داروهای ضروری، یک یا دو وعده غذا و یا میان‌وعده، پاوربانک، کفش مخصوص، کلاه و عینک و هر وسیله‌ی دیگر که به آن نیاز دارید، با خود همراه داشته باشید.

یادتان باشد که در اطراف آبشار و روستای کمردوغ امکانات خاصی وجود ندارد، برای همین هر آنچه به آن نیاز مبرم دارید، را از شهر قلعه رئیسی خریداری کنید و با خود به همراه ببرید.

اگر علاقه‌مند به کمپینگ و ماندن در منطقه یکی از  آبشارهای ایران هستید، این امکان برای شما فراهم است، بعلاوه می‌توانید در شهر دهدشت در هتل اقامت داشته باشید. همین‌طور بصورت خیلی محدود بعضی از روستاییان به ارائه اجاره خانه‌های خود مشغول اند و حتی اسکان در مدارس از سوی آموزش و پرورش چاروسا نیز وجود دارد.

به گفته “فرشید کرمی”، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد، برای رسیدن به آبشار کمردوغ باید به شهر دهدشت، مرکز شهرستان کهگیلویه و پی آن به شهر قلعه رئیسی، مرکز بخش چاروسا رهسپار شوید. طول این مسیر حدودا ۸۰ کیلومتری را می‌توان با خودرو طی کرد، حال با شهر قلعه رئیسی تنها ۱۵ کیلومتر فاصله دارید. در ادامه از دو راه می‌توانید به آبشار کمردوغ می‌رسید که یکی از آنها شما را به داخل روستای کمردوغ می‌برد و می‌توانید بعد از بازدید از روستا به سمت آبشار بروید. دیگری شما را مستقیم به دره و آبشار کمردوغ می‌رساند. هر کدام از این مسیرها، زیبایی‌ها و هیجان‌های خاص خود را دارند.

ارتفاع خیره کننده ۱۰۰ متری آبشار کمردوغ

وی بیان می کند که ۱۰۰ متر ارتفاع برای یک آبشار خیره کننده است. زمانی که نور خورشید از میان قطره‌های آب آبشار عبور می‌کند. پدیده‌ی شکست اتفاق می‌افتد و یک رنگین‌کمان بسیار زیبا در جاهای مختلف آن شکل می‌گیرد. بسیاری از کسانی که از آبشار کمردوغ دیدن می‌کنند، پهن بودن آن را زیباترین قسمت آبشار می‌دانند. زمانی که جریان آب به آرامی از بالا به پایین سرازیر می‌شود.

به گزارش گردشگر آنلاین، شما در روبه‌روی خود یک آبشار رشته‌ای می‌بینید، در حالیکه اطراف شما را درختان بلوط فراگرفته است و بر روی سر شما پرستوهای زیادی در حال پرواز هستند. بسیاری از این پرستوها در اطراف آبشار لانه کرده‌اند. این محدوده زیستگاه تعدادی از زیباترین گونه‌های جانوری و گیاهی منطقه است. دیگر زیبایی متفاوت این آبشار حوضچه‌های پایین آبشار است. مواظب باشید تعدادی از این حوضچه‌ها عمق زیادی دارند و تعدادی از آنها کم‌عمق، پس حتما قبل از شیرجه زدن و بازی کردن در آنها از عمق آب اطمینان حاصل کنید.

سرچشمه آبشار کمردوغ به چند چشمه در اطراف روستا برمی‌گردد. در یکی از این سرچشمه‌ها طرح پرورش ماهی قزل آلا ایجاد شده است و همین مسئله سبب شده است که آبشار کمردوغ پهنای بیشتری داشته باشد و طول آن بیشتر شود. در واقع این مساله آبشارهای مصنوعی را در ادامه‌ی کمردوغ ایجاد کرده‌اند.

اکوسیستم آبشار کمردوغ شامل دره‌ای بسیار دیدنی در کوهپایه‌های سمت غرب سیلوم کوه است. خود دره به تنهایی دیدنی است. حال قرار گرفتن یکی از  آبشارهای ایران که دیدنی و پرآب در آن و هجمه‌ی درختان و پوشش گیاهی محلی در اطراف، آن را چندبرابر جذاب کرده است.

یکی دیگر از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه که به‌عنوان نماد این بخش از آن‌ها یاد می‌شود وجود بارگاه مقدس امامزادگان «سید محمید» و «میرسالار» از نوادگان امام هشتم است که در نزدیکی این آبشار هر سال شمار فراوانی زائر را به این منطقه جذب و ارزش و اثر طبیعی آن را دوچندان می‌کند.

سفر به یکی از بلندترین آبشارهای ایران در کهگیلویه و بویراحمد

سفر به یکی از بلندترین آبشارهای ایران در کهگیلویه و بویراحمد

منبع: ایسنا

 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=18832

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.