• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
3

سمنان بیشترین کاروانسرای آماده ثبت در یونسکو را دارد

  • کد خبر : 16874
  • 24 دسامبر 2022 - 11:52
سمنان بیشترین کاروانسرای آماده ثبت در یونسکو را دارد
گردشگرآنلاین - مدیر بنیاد ایرانشناسی شعبه سمنان گفت: بیشترین کاروانسراهایی که قرار است امسال در یونسکو ثبت جهانی شود مربوط به این استان است.

به گزارش گردشگرآنلاین، حسن شادپور  با اشاره به برخورداری استان سمنان از قابلیت‌ها و ظرفیت های فراوان اظهار داشت: این استان یش از هزار و ۴۰۰ اثر تاریخی دارد که ۸۵۰ مورد آن ثبت ملی شده است.

امیر کرم زاده مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان پیشتر گفته بود ۶ کاروانسرای تاریخی استان برای ثبت در فهرست جهانی کاروانسراهای ایران توسط گروه ارزیابان یونسکو مورد بررسی قرار گرفته است.

شادپور افزود: استان سمنان از نظر جغرافیای سیاسی (ژئوپلیتیکی) و جغرافیایی موقعیت ویژه‌ای دارد و بیشترین مسیر جاده ابریشم از این استان عبور می‌کند. زبان سمنانی هم از ویژگی خاصی برخوردار است.

شادپور با بیان این که شعبه ایرانشناسی استان سمنان در ارتباط با شناخت ظرفیت‌های استان در چندین بخش فعالیت خود را شروع کرده است، توضیح داد: در این استان نزدیک به هزار و ۵۰۰ مدخل در ارتباط با مباحث مختلف و در قالب دانشنامه ایرانشناسی استخراج شده که محققان در رشته های مختلف و در گروه های پژوهشی بر روی این مدخل ها پژوهش می‌کنند.

استخراج بانک‌های اطلاعاتی مشاهیر و بناهای تاریخی سمنان

وی از انتشار سه جلد دانشنامه در بخش‌های تاریخ، جغرافیا و جغرافیای تاریخی در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: همچنین تدوین و استخراج بانک‌های اطلاعاتی در خصوص مشاهیر، مفاخر و بناهای تاریخی استان در حال انجام است که اطلاعات این بانک های اطلاعاتی به صورت خام در اختیار ادارات فعال در حوزه فرهنگی و اجتماعی و پژوهشگران و دانشجویانی که رساله کارشناسی ارشد و دکتری دارند، قرار می‌گیرد.

شادپور اضافه کرد: تفاهم‌نامه هایی نیز میان بنیاد ایرانشناسی شعبه استان سمنان و مراکز مختلف علمی، فرهنگی و به ویژه دانشگاه سمنان، اداره کل میراث فرهنگی، اداره کل اوقاف و اداره کل آموزش و پروش منعقد شده که برخی از این تفاهم‌نامه‌ها به پایان رسیده و برخی نیز در دست انجام است.

وی به فعالیت‌های بنیاد در حوزه پژوهش و چاپ کتاب نیز اشاره کرد و گفت: یکی از کتاب‌های منتشر شده درباره شناخت بافت قدیم شهر سمنان و شناخت محلات استان است. چندین جلد کتاب نیز با عنوان فرهنگ و تمدن استان سمنان برای مقاطع ابتدایی و دبیرستان تدوین شده که به زودی منتشر خواهد شد.

مدیرکل بنیاد ایرانشناسی شعبه سمنان افزود: آموزش ایرانشناسی برای موسسه‌ها و ادارات را هم در قالب کلاس‌های آموزشی برای شناساندن ظرفیت ها و قابلیت‌های استان آغاز کرده‌ایم.

سمنان بیشترین کاروانسرای آماده ثبت در یونسکو را دارد

سمنان بیشترین کاروانسرای آماده ثبت در یونسکو را دارد

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=16874

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.