• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

سند ملی گوهرسنگ‌ها تدوین و ابلاغ شد

  • کد خبر : 8399
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱
سند ملی گوهرسنگ‌ها تدوین و ابلاغ شد
گردشگرآنلاین - معاون سابق صنایع‌دستی گفت: ۲۶۶ رشته صنایع‌دستی اعلانی محور اعلام شد، سند ملی گوهرسنگ‌ها را تدوین و ابلاغ کردیم و مراحل تفویض اختیار به استان‌ها نیز به خوبی انجام شد.

به گزارش گردشگرآنلاین، مراسم تکریم پویا محمودیان و معارفه مریم جلالی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همراه با سند ملی گوهرسنگ‌ها تدوین و در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد.

در این مراسم که علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور، مشاوران وزیر و مدیران کل ستادی وزارتخانه حضور داشتند، پویا محمودیان معاون سابق صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: در پنج محور مشخص از جمله حمایت و سامان‌دهی تولید، حفظ و ایجاد اشتغال، آموزش و ترویج، حفظ و صیانت صنایع‌دستی فعالیت خود را آغاز کردم. طی این مدت برای ۱۷۱ هزار و ۱۶۶ نفر شغل مشخص از محل صدور ۲۲۴ هزار و ۸۲۲ مجوز اداره‌کل حمایت از تولید معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی ایجاد شد.

محمودیان تصریح کرد: طی این مدت ۹ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض و ۷۴ میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره پرداخت شد. در سال ۹۷ بیمه صنعتگران بعد از پنج سال توقف دوباره آغاز شد. در حوزه بیمه صندوق روستایی و عشایری ۴ هزار نفر را بیمه کردیم و ۱۷ هزار نفر در نوبت بیمه قرار دارد.

معاون سابق صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: از حذف ماده ۱۴۲ قانون معافیت از بیمه جلوگیری کردیم و این امتیاز را برای صنایع‌دستی کشور حفظ کردیم. بزرگ‌ترین دستاورد ما معافیت مالیات بر ارزش افزوده برای خانواده بزرگ صنایع‌دستی و ابلاغ سند ملی گوهرسنگ‌ها بود. تعرفه برق و آب کارگاه‌ها را از تجاری تبدیل به صنعتی و بسیاری از مجوزهای دست و پاگیر را حذف کردیم.

او ادامه داد: از ابتدای سال ۹۷ تاکنون ۲۷۱۸ روستا که شامل ۲۴۵ روستای هدف اقتصاد مقاومتی و ۲۴۷۳ روستای خارج از این پروژه، از لحاظ مجوزها، پرداخت تسهیلات، آموزش و… پایش شد.

محمودیان گفت: امضای تفاهم‌نامه‌ای برای استفاده از بند الف تبصره ۱۸ دستاورد بزرگی بود و ما به‌عنوان اولین دستگاه و معاونت از این تبصره برای حمایت از تولید و تحریک تقاضا استفاده کردیم و ۳۴۰ میلیارد تومان به این حوزه اختصاص داده شد.

معاون سابق صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور افزود: ۲۶۶ رشته صنایع‌دستی اعلانی محور اعلام شد، سند ملی گوهرسنگ‌ها را تدوین و ابلاغ کردیم و مراحل تفویض اختیار به استان‌ها نیز به خوبی انجام شد.

او تصریح کرد: برای ۱۵۱ هزار و ۹۵۴ نفر دوره آموزشی برگزار کردیم، اولین هنرستان ایرانی‌اسلامی را در مشهد راه‌اندازی کردیم. با تفاهم‌نامه‌های متعددی که با دانشگاه‌های مختلف امضا کردیم، آموزش را در اولویت خود قرار دادیم.

ثبت ملی ۶۷ روستا و شهر صنایع‌دستی

محمودیان گفت: ۴۵ شهر و ۲۲ روستا ثبت ملی کردیم. با ثبت‌هایی که انجام شد، گامی برای برندسازی و هویت‌بخشی برداشتیم. خوشبختانه این ثبت‌ها به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است.

معاون سابق صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور ادامه داد: پرونده سه شهر و روستای دیگر را برای ثبت جهانی آماده کردیم. ۱۴۲۶ اثر مهر اصالت ملی و ۸۴ اثرمان مهر اصالت بین‌المللی دریافت کردند.

او از برگزاری همایش‌ها، مسابقات و جشنواره‌های مختلف طی این مدت خبر داد و گفت: سه دوره فیلم مستند دست‌آفریده‌ها ساخته شد و بانک اطلاعاتی برندها نیز تدوین شده است. همچنین در راستای حفظ و صیانت از صنایع‌دستی برای احیای ۱۳۴ رشته در استان‌ها برنامه‌ریزی کردیم.

محمودیان تصریح کرد: بانک طراحی و نقوش تدوین شده است، همچنین اطلس صنایع‌دستی در آینده رونمایی می‌شود. ۹ نشان جغرافیایی ثبت بین‌المللی و ۲۹ نشان جغرافیایی ثبت ملی شده است.

معاون سابق صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور بیان کرد: این معاونت همواره از کمبود واحدی به نام هنرهای سنتی رنج می‌برد که خوشبختانه با پیگیری‌هایی که انجام شد، در چارت جدید وزارتخانه اداره هنرهای سنتی در نظر گرفته شده است.

او افزود: در سال ۹۷ در حوزه رونق کسب و کار از واردات صنایع‌دستی از خارج از کشور جلوگیری کردیم و شیوه‌نامه مقابله با قاچاق را ابلاغ کردیم. بر اساس اعلام آمار گمرک بالغ بر یک میلیارد و ۱۶۸ میلیون دلار صادرات صنایع‌دستی بوده که نشان‌دهنده ظرفیت صادرات‌مان است. همچنین صادرات چمدانی ما ۸۶۶ میلیون دلار بر اساس اعلام رسمی ۳۱ استان کشورمان است.

اجرای طرح تجاری‌سازی در ۳۱ استان

محمودیان عنوان کرد: طرح تجاری‌سازی در ۳۱ استان انجام شد. در این حوزه همایش‌ها و اطلاع‌رسانی‌های مختلفی انجام شد. دو خانه در طرح اقدام ملی مسکن با صنایع‌دستی تجهیز شد که مورد استقبال همه قرار گرفت. همچنین با ایران خودرو برای سوزن‌دوزی جلد قرآن‌ها که در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد، قرارداد امضا کردیم و در حال حاضر با شرکت سایپا در حال مذاکره هستیم.

معاون سابق صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: ۹۷ نمایشگاه منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی و ۱۰۱ نمایشگاه صنایع‌دستی در هشتی وزارتخانه برگزار کردیم.

او ادامه داد: امسال بازارچه‌های نوروزی صنایع‌دستی بیش از ۱۲۳ میلیارد تومان فروش داشته است. طی این سال‌ها فروش صنایع‌دستی بر اساس خوداظهاری که انجام شد، ۷ هزار میلیارد تومان بوده است. بازراچه‌های صنایع‌دستی رشد ۹۳ درصدی نسبت به سال ۹۸ و رشد ۹۷ درصدی نسبت به سال ۹۷ داشتند. همچنین جایگاه ما در حوزه بین‌الملل ارتقا پیدا کرد. جایگاه ویژه‌ای در غرب آسیا به عنوان کشور مرجع داریم.

محمودیان تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌هایی برای جام جهانی قطر انجام شده است. صنایع‌دستی را طی این مدت از گوشه‌نشینی بیرون آوردیم و توجه دولتمردان را به این موضوع جلب کردیم. به‌طوری‌که تفاهم‌نامه‌های مختلفی با دستگاه‌های مختلف امضا کردیم.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=8399

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.