• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
5

سنگ‌آسیاب منجنیق در باغملک جانمایی می‌شود

  • کد خبر : 7662
  • ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹
سنگ‌آسیاب منجنیق در باغملک جانمایی می‌شود

گردشگرآنلاین – رییس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی باغملک گفت: در نشست برگزار شده با شهردار و شورای اسلامی شهرستان باغملک مصوب شد همکاری‌های لازم برای جابه‌جایی اثر سنگ‌آسیاب منجنیق و تعیین جایگاهی در شأن این اثر تاریخی انجام شود.

به گزارش گردشگرآنلاین، جهانگیر پیروزاده اظهار کرد: به ‌منظور توسعه گردشگری در باغملک نشستی در محل دفتر شورای شهر و با حضور اعضای این شورا و شهردار برگزار شد که در این جلسه مقرر شد در صورتی که اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی شهرستان قصد بر ایجاد موزه کشاورزی داشته باشد، شورای شهر و شهرداری زمینی برای این منظور در اختیار اداره قرار دهد.

او با اشاره به این‌که در این نشست مصوب شد به ‌منظور ایجاد بازارچه صنایع ‌دستی، شورای شهر و شهرداری همکاری‌های لازم را انجام دهند افزود: همچنین در صورتی که گروه مشاوران سازه‌های آبی، تشخیص دهند قنات باغات باغملک، لایروبی، تعریض، جداره‌گذاری و نورپردازی شوند و در این‌باره اعتبارات آن نیز تعیین شود، شهرداری باغ‌ملک آمادگی عملیاتی کردن اقدامات اجرایی طرح را اعلام کرد.

رییس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی باغملک بیان کرد: همچنین مصوب شد همکاری‌های لازم برای جابه‌جایی اثر سنگ‌آسیاب منجنیق و تعیین جایگاهی امن و در شأن این اثر تاریخی انجام شود.

به گفته باستان‌شناسان، سنگ آسیاب منجنیق تنها سنگ آسیاب موجود در ایران است که سنگ نوشته دارد. شهر منجنیق شهری باستانی بازمانده از دوره ساسانی است که در استان خوزستان در نزدیکی باغملک و در مجاورت رودخانه ابوالعباس واقع است.

منجنیق‌های اولیه، فقط توانایی پرتاب اشیای کوچکی مانند سنگ‌های ۵ تا ۱۲ کیلوگرمی را داشتند، اما رفته‌رفته بر توان آن‌ها افزوده شد و منجنیق‌های جدید نظیر خرکمان و کشکنجیر، که همانند تیر و کمان کار می‌کردند، می‌توانستند سنگ‌های گداخته و با وزنی تا حدود ۵۰ کیلوگرم را پرتاب کنند. با وجود اینکه انگلیسی‌ها و چینی‌ها باروت داشتند و با توپ و موشک‌های فتیله‌ای دشمن را هدف قرار می‌دادند، ولی هنوز منجنیق ایمن‌تر و قوی‌تر بود. البته وسایلی نیز بوده‌اند که چوب بلند سنباده شکلی داخل آن‌ها قرار می‌دادند که از آن برای تخریب دیوارها استفاده می‌کردند، ولی منجنیق‌ها بیشتر برای کشتن تعداد زیادی سرباز یا تخریب سریع بناها استفاده می‌شده‌است. کم‌کم با رسیدن تفنگ و باروت به سراسر جهان، منجنیق‌ها به‌شکل توپ درآمدند و با پرتاب گلوله‌های بزرگی که داغ بودند، قدرت تخریبیِ بسیاری داشتند.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=7662

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.