• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6

سه اثر صنایع دستی خراسان شمالی به یونسکو راه یافت

  • کد خبر : 3218
  • ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۶:۲۸
سه اثر صنایع دستی خراسان شمالی به یونسکو راه یافت

گردشگرآنلاین – معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: سه اثر تولیدی هنرمندان صنایع‌دستی استان به مرحله ارزیابی مهر اصالت بین‌المللی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد «یونسکو» راه یافت.

به گزارش گردشگرآنلاین از خراسان شمالی ، محمدرضا قهرمانیان اظهار داشت: در دوره پاندمی کرونا هیچ‌گونه ارزیابی ملی و بین‌المللی در حوزه صنایع دستی انجام نشد و آخرین ارزیابی مربوط به سال ۱۳۹۸ است که در این سال بر اساس فراخوان داوری مهر اصالت ملی که از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد از میان ۱۰ اثر راه‌یافته به داوری ملی، سه اثر از صنایع‌دستی استان مورد تایید کمیته ارزیابی مهر اصالت ملی کشور قرار گرفت.

وی گفت: از آثار صنایع‌دستی استان در رشته‌های چوب، حجاری روی سنگ، البسه محلی و سنتی، دست بافته‌های داری، گروه‌های چرم، پارچه‌های رودوزی، سفال و سرامیک موفق به دریافت نشان ملی مرغوبیت در سال ۱۳۹۸ شدند.

ثبت جهانی صنایع دستی

ثبت جهانی صنایع دستی

وی با بیان اینکه شمار آثار صنایع‌دستی دارای نشان ملی مرغوبیت به ۶۴ اثر در استان رسیده است، گفت: چهار اثر نیز دارای مهر اصالت یونسکو است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی خراسان شمالی با اشاره به اینکه بر اساس اعلام فراخوان ارزیابی مهر اصالت بین‌المللی در سال ۲۰۲۱، آثاری که موفق به اخذ مهر اصالت ملی در سال ۱۳۹۸ شده‌اند می‌توانند در این دوره از ارزیابی شرکت کنند، خاطرنشان کرد: سه اثر صنایع دستی  خراسان شمالی بعد از تشکیل پرونده، برای ارزیابی و دریافت مهر اصالت یونسکو ۲۰۲۱ (نشان بین‌المللی) ارسال می‌شوند که این آثار در رشته‌های ابریشم‌بافی (جلیقه زنانه)، ابریشم‌بافی (چارقد یا روسری ابریشمی) و گلیم پلاس هستند.

استان خراسان شمالی با داشتن بیش از هزار و ۱۰۰ اثر و بنای تاریخی شناسایی شده در شمال شرق کشور قرار دارد.

منبع: ایرنا 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=3218

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.