• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
9

سه سفال تاریخی متعلق به هزاره اول قبل از میلاد در طارم زنجان کشف شد

  • کد خبر : 17368
  • 07 ژانویه 2023 - 10:36
سه سفال تاریخی متعلق به هزاره اول قبل از میلاد در طارم زنجان کشف شد
گردشگرآنلاین - فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان گفت: سه ظرف سفالی تاریخی با قدمت هزاره اول قبل از میلاد در حین پایش نیروهای یگان حفاظت در روستای انذرر طارم کشف شد.

به گزارش گردشگرآنلاین از زنجان، سرهنگ حسینعلی فضلی با اشاره به کشفسه سفال تاریخی متعلق به هزاره اول قبل از میلاد، افزود: شهرستان طارم به دلیل قدمت تاریخی دارای محوطه‌ها، تپه‌ها و بناهای فراوان از دوران مختلف پیش از تاریخ تا دوران تاریخی و همچنین اسلامی است که این آثار در ارتفاعات و دشت‌های باستانی قرار دارد.

وی با بیان اینکه نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی شهرستان زنجان با اقدامات اطلاعاتی گسترده و تحقیقات جامع موفق شدند یک متهم را که در زمینه فروش سکه‌های تقلبی فعالیت داشت شناسایی کرده و ۵۰ سکه تقلبی با طرح ساسانی را کشف کنند، اضافه کرد: در این ارتباط یک نفر دستگیر شد که پرونده اش برای سیر مراحل قانونی به مراجع ذی‌صلاح قضایی تحویل داده شد.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی زنجان اظهار کرد: در سال‌های گذشته فعالیت‌های موثری برای جلوگیری از حفاریهای غیر مجاز و قاچاق اشیای عتیقه در اماکن تاریخی و محوطه‌های باستانی توسط نیروهای یگان حفاظت انجام گرفته است.

وی یادآور شد: برای حفاظت از اشیای تاریخی و مبارزه با قاچاق آثار باستانی به‌عنوان بخشی از سند هویت ملی کشور و استان زنجان در تمامی حوزه‌ها عزم جدی داریم.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی زنجان خاطرنشان کرد: مردم می‌توانند از طریق سامانه ۰۹۶۶۲ حفاری‌های غیرمجاز، تخریب میراث‌فرهنگی و یا تعرض به آثار تاریخی را به کارشناسان سازمان میراث‌ فرهنگی اطلاع دهند.

شهرستان طارم، یکی از شهرستان‌های استان زنجان ایران است. این شهرستان در شمال استان واقع شده و با استان‌های گیلان و قزوین و اردبیل همسایه می‌باشد. جمعیت این شهرستان بر طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ خورشیدی، برابر با ۴۶٬۶۴۱ نفر بوده‌ است. مرکز این شهرستان، شهر آب‌بر می‌باشد.

شهرستان طارم دارای دیرینگی زیادی است و آثار موجود در آن نظیر آتشکده ها و دژهای موجود در آن گواه این حقیقت است در دوران پیش از اسلام اقوام مختلف ساکن آن بوده‌اند و به دلیل اینکه در مسیر جاده و کاروان‌های تجاری قرار نگرفته و از حوادث و اتفاقات تاریخی از جمله جنگ‌ها و درگیریها به دور بوده‌است و به ندرت نامی از آن در تاریخ ذکر شده‌است.

سه سفال تاریخی متعلق به هزاره اول قبل از میلاد در طارم زنجان کشف شد

سه سفال تاریخی متعلق به هزاره اول قبل از میلاد در طارم زنجان کشف شد

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=17368

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.