• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
3

سه عاملی که دو اثر ملی شهرستان محلات را تهدید می کنند

  • کد خبر : 20574
  • ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲
سه عاملی که دو اثر ملی شهرستان محلات را تهدید می کنند
گردشگرآنلاین - آسیاب آبی شهرستان محلات، تنها اثر باقی‌مانده از ۴ یا ۵ آسیاب آبی این شهرستان است که قدمت آن به دوران صفویه باز می‌گردد و در سال ۱۳۸۷ به عنوان اثر ملی ثبت شد و در گذشته، در مقطعی به دلیل کم‌توجهی مالک و مسئولان، به محلی برای نگهداری مرغ و خروس تبدیل شده بود.

به گزارش گردشگرآنلاین از مرکزی، در حال حاضر نیز علی‌رغم اینکه می‌تواند محلی مناسب برای بازدید گردشگران باشد، به صورت متروکه و بلاتکلیف رها شده است.

با توجه به اینکه بنای آسیاب آبی ساختار خود را حفظ کرده و جریان آب سرچشمه نیز از کنار آن می‌گذرد، با اندکی بازسازی می‌تواند به صورت نمادین و در ایام حضور گردشگران، به فعالیت بپردازد.

بند نیم‌ور نیز که قدمت آن به دوران ساسانی بازمی‌گردد، به طول تقریبی ۱۰۰ متر و عرض ۹ متر با استفاده از سنگ و ساروج بر روی رودخانه قم‌رود احداث شده است. در گذشته مردم این منطقه با استفاده از این تأسیسات آبی منحصر به فرد، به آبیاری زمین‌های کشاورزی و همچنین مصارف خانگی می‌پرداختند.

این یادگار دوران ساسانی آنگونه که مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان محلات می گوید زیر بار ترددهای غیرمجاز دام، مردم و موتورسیکلت هاست.

مهدی لعل‌بار  در اینباره اظهار کرد: شهرستان محلات دارای ۳۶ اثر ثبت شده شامل ۲۴ اثر تاریخی، ۸ اثر ناملموس، ۲ اثر طبیعی و ۲ اثر منقول است. ۲ قلعه در شهرستان محلات وجود دارد که به زودی ثبت خواهند شد. مناطق نمونه گردشگری محلات شامل منطقه سرچشمه و آبگرم است و خورهه، آتشکوه و آبگرم نیز روستاهای گردشگری این شهرستان هستند.

وی در ارتباط با بلاتکلیف ماندن آسیاب آبی سرچشمه که قدمت آن به دوران صفویه بازمی‌گردد، افزود: آسیاب آبی محلات درگیر مشکلات مالکیتی است زیرا مالک آن خصوصی بوده و اجازه دخل و تصرف در آن را نمی‌دهد و با وجود تلاش‌های بسیار، متاسفانه کار زیادی درباره این اثر انجام نشده است.

وی در ادامه افزود: رایزنی‌هایی انجام شده اما با توجه به ورثه‌ای بودن این بنا و با توجه به اینکه تعدادی از مالکین خارج از کشور هستند، امکان توافق برای خرید یا بهره‌برداری از آن وجود ندارد.

لعل‌بار تصریح کرد: امیدواریم با کمک شهرداری و همکاری مالکین و تخصیص اعتبار، آسیاب آبی بازسازی یا بازگشایی شود و شاهد تحول در این بنا باشیم، اما تا زمانی که این بنا درگیر مالکیت خصوصی است و همکاری توسط مالکان با میراث فرهنگی صورت نمی‌گیرد، امکان انجام کار خاصی وجود ندارد. رایزنی‌ها برای خرید این بنا نیز تاکنون نتیجه نداده است.

وی در ارتباط با وضعیت نامطلوب بند نیم‌ور که قدمت آن به دوران ساسانیان باز می‌گردد، گفت: مشکل بند نیم‌ور ترددهای غیرمجاز از آن است. چندین بار با کمک معادن، مسیر دسترسی به بند نیم‌ور مسدود شده است، اما چون دسترسی و نظارت به بند نیم‌ور سخت است، مجددا توسط افراد بازگشایی صورت می گیرد و تردد صورت می‌گیرد.

وی اظهار کرد: از آنجا که جهاد کشاورزی و کشاورزان نیز با این بند مرتبط هستند، امیدواریم بتوانیم با جذب منابع و با همکاری جهاد کشاورزی، کشاورزان و معادنی که در منطقه مستقر هستند، اقدام به بازسازی و مرمت این اثر کنیم.

سه عاملی که دو اثر ملی شهرستان محلات را تهدید می کنند

سه عاملی که دو اثر ملی شهرستان محلات را تهدید می کنند

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=20574

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.