• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
7

سواحل کیش؛ خیره به موج ظرفیت

  • کد خبر : 15827
  • 03 دسامبر 2022 - 11:38
سواحل کیش؛ خیره به موج ظرفیت
گردشگرانلاین - کیش این جزیره ۹۱ کیلومتر مربعی در قلب خلیج همیشه فارس با آرامشی وصف نشدنی، خیره به ظرفیت ها و توانایی های ساحلی است که بتواند از این نوار ۴۳ کیلومتری در مسیر توسعه صنعت گردشگری بهره گیری کند.

به گزارش گردشگرآنلاین از کیش، صنعت گردشگری به عنوان یکی از مهمترین صنایع جهان کنونی مورد توجه کشورهای بسیاری بوده به طوریکه به عنوان سومین صنعت پولساز دنیا ۲۵ درصد از اقتصاد جهان را به خود اختصاص داده است.

این صنعت در کشور ایران نیز کمابیش مورد توجه بوده اما در برخی نقاط از جمله مناطق ساحلی از جمله جزیره کیش با توجه به پتانسیل ها و ظرفیت های مختلف از جایگاه ویژه ای در راستای توسعه پایدار این مناطق می تواند برخوردار باشد.

با توجه شرایط خاص این جزیره یکی از مهمترین راه های توسعه پایدار برای آن فعال کردن تمام حوزه های گردشگری آن است که حدود۱۶ فعالیت از ۱۸ گونه صنعت توریسم از جمله ورزشی، تفریحی، خرید، طبیعی و تاریخی در آن قابلیت سرمایه گذاری دارد.

گردشگری ساحلی از قدیمی ترین انواع گردشگری است که در ابتدا مختص افرادی بود که تنها برای دیدار از سواحل به دریا مراجعه می کردند اما در دهه های گذشته مسافران اغلب ترکیبات متنوعی از انواع اقامت و بهره مندی از این امکان را تقاضا کرده اند.

سرمایه گذاری در حوزه گردشگری کیش از ابتدای دهه ۷۰ شمسی با تبدیل این جزیره به منطقه آزاد تجاری و صنعتی با محوریت صنعت توریسم به صورت ویژه آغاز شده و اکنون این جزیره را به یکی از قطب های مسافر پذیر کشور تبدیل کرده است.

حفظ و ارتقای اهمیت گردشگری در توسعه کیش نیازمند توجه به تمام بخش ها و پتانسیل های آن بوده که سواحل مرجانی به عنوان یکی از مهمترین ظرفیت های این جزیره در بخش سرمایه گذاری و ارایه خدمات است.

سرمایه گذاری های مختلفی از جمله کلوپ های دریایی، رستواران ها و هتل های ساحلی، تفریحات دریایی و ایجاد زیرساخت های گردشگری در سواحل کیش انجام شده اما امسال برای اولین بار در کشور طرح ساماندهی سواحل این جزیره تدوین و رونمایی شد.

این طرح که با نگاهی به عمق ۲۰۰ متری در سواحل کیش تدوین شده است و به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، با تحقق کامل اهداف طرح ساماندهی سواحل در این جزیره ۹۰ هزار میلیارد ریال در راستای اقتصاد دریا و گردشگری سرمایه گذاری می شود.

مهدی کشاورز افزود: در طرح ساماندهی سواحل برای گروه های مختلف با سلایق و سنین مختلف بر پایه و پیوست فرهنگ غنی ایرانی اسلامی، برنامه ریزی شده است و حدود ۳۰۰ فرصت مختلف فرهنگی، اقتصادی، محیط زیست، طبیعی و اجتماعی معرفی می شود.

با تحقق کامل اهداف طرح ساماندهی سواحل در این جزیره ۹۰ هزار میلیارد ریال در راستای اقتصاد دریا و گردشگری سرمایه گذاری می شود.

وی گفت: این طرح به مساحت ۸۰۰ هکتار، به طول ۴۳ کیلومتر و با عمق ۲۰۰ متر با هدف ارتقا جزیره کیش به عنوان مقصد گردشگری نمونه ساحلی- دریایی در مقیاس ملی منطقه ای و بین المللی با ساحلی پویا و زنده مبتنی بر جاذبه های تاریخی، فرهنگی و زیست محیطی با مدیریت و بهره برداری یکپارچه با اقتصاد و توسعه پایدار به عنوان جزیره سبز متکی بر فناوری های نوین و انرژی های تجدید پذیر تعریف شده است.

فعالیت بیش از ۳۰ کلوپ دریایی و ارایه بیش از ۲۰ نوع خدمت از جمله غواصی، ورزش ها و تفریح های ساحلی و دریایی، ۵۰ هتل در حال بهره برداری و ۵۰ هتل در دست احداث، انواع رستوران ها و کافی ساپ های ساحلی هم اکنون کیش را به مقصدی شناخته شده برای مسافران کرده است.

این زیرساخت ها باعث شده که سالانه تا ۲ میلیون مسافر کیش را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کنند و بیش از ۸۰ درصد از اقتصاد جزیره وابسته به صنعت توریسم باشد توسعه این فعالیت ها یکی از اولویت های اصلی دولتمردان باشد.

گردشگری ساحلی از قدیمی ترین انواع گردشگری است که در ابتدا مختص افرادی بود که تنها برای دیدار از سواحل به دریا مراجعه می کردند اما در دهه های گذشته مسافران اغلب ترکیبات متنوعی از انواع اقامت و بهره مندی از این امکان را تقاضا کرده اند.

به همین دلیل امروزه گردشگری ساحلی یکی از بزرگترین فعالیت های جهان محسوب می شود به گونه ای که به طور مستقیم در شکل دهی الگوی توسعه هر جامعه ای موثر بوده و تامین کننده مزایای مستقیم و غیر مستقیم اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیطی است.

جزیره کیش به عنوان چهارمین مقصد گردشگری غرب آسیا نیازمند تقویت زیرساخت های موجود خود است که می توان با اجرا فرصت های سرمایه گذاری مد نظر طرح ساماندهی سواحل به تقاضاهای مختلف گردشگران ساحلی پاسخ داد.

سواحل کیش؛ خیره به موج ظرفیت

سواحل کیش؛ خیره به موج ظرفیت

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=15827

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.