• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
3
با دریافت مهر اصالت یونسکو در ۳ اثر

سوزن‌دوز مهدی‌شهری کارآفرین برتر کشور شد

  • کد خبر : 11141
  • 10 سپتامبر 2022 - 10:55
سوزن‌دوز مهدی‌شهری کارآفرین برتر کشور شد
گردشگرآنلاین - سرپرست معاونت صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: سیده خانم فاطمه خادمیان، هنرمند رشته سوزن‌دوزی مهدی‌شهر به عنوان کارآفرین برتر صنایع‌دستی استان سمنان در چهاردهمین جشنواره انتخاب کارآفرین برتر کشور انتخاب شد.

به گزارش گردشگرآنلاین از سمنان،جعفر صفاخواه با اعلام این خبر افزود: در رشته سوزن‌دوزی، این هنرمند برجسته استان سمنان و دارای بیش از ۴۰ سال سابقه فعالیت است.

سرپرست معاونت صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: اثر این هنرمند صنایع‌دستی با عنوان “شال شماره‌دوزی” در “رشته رودوزی سنتی”، موفق به دریافت مهر اصالت یونسکو شده است.

صفاخواه با اشاره به اینکه شال شماره‌دوزی این هنرمند ارزنده استان سمنان در برنامه داوری نشان بین‌المللی صنایع‌دستی ۲۰۱۶ موفق به دریافت مهر اصالت یونسکو شده است، افزود: سه اثر خادمیان در رشته‌های شال شماره‌دوزی سنگسری (مکنه)، لباس زنان ایل سنگسر (کژین) و رومیزی ناهارخوری تا کنون نشان ملی اصالت را نیز کسب کرده است.

او ادامه داد: این هنرمند در رشته‌های مرتبط با لباس محلی اقوام، پارچه‌بافی، کژ بافی، سرگیرا، جاجیم‌بافی، شماره‌دوزی و … فعالیت دارد و زمینه آموزش و اشتغال جوانان علاقمند را فراهم کرده است.

به گزارش گردشگرآنلاین و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان،شهرستان مهدی‌شهر در سال گذشته موفق به دریافت عنوان «شهر ملی سوزن‌دوزی» شد.

سوزن دوزی یکی از صنایع دستی و هنرهای ایرانی است که با نخ وسوزن روی پارچه ودیگر بافت ها انجام میگیرد.

در سوزن‌دوزی روی سطح پارچه‌های ساده طرح‌هایی را با نخهای رنگی ترسیم می‌کنند. این کار با کمک سوزن و قلاب انجام می‌شود و بخیه‌های ظریفی روی پارچه می‌دوزند.

در روش‌های اجرای سوزن‌دوزی تنوع زیادی وجود دارد. معمولاً برای سوزن‌دوزی از کارگاه گلدوزی (قابی به شکل مستطیل یا دایره برای صاف نگه داشتن پارچه) استفاده می‌شود. روی پارچه‌های کتان، زربافت، ابریشمی، پشمی و پنبه‌ای روش‌های مختلف سوزن‌دوزی اجرا می‌شود و در آن از نخ‌های ابریشمی، پشمی، الیاف مصنوعی، نخ گلابتون، نخ نقده، نخ ملیله و نخ سرمه استفاده می‌شود.

فرح پهلوی، از علاقه‌مندان به هنر سوزن‌دوزی بود. به سفارش وی، برخی لباس‌های درباری در دهه ۵۰ خورشیدی در منطقه ایرندگان بلوچستان دوخته‌شده و آراسته به سوزن‌دوزی بودند.

سوزن‌دوز مهدی‌شهری کارآفرین برتر کشور شد

سوزن‌دوز مهدی‌شهری کارآفرین برتر کشور شد

منبع: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=11141

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.