• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
5

سوغاتی؛ برگی دیگر از سفر به مازندران/ معرفی سوغاتی‌‌های شمال

  • کد خبر : 7125
  • 22 مارس 2022 - 15:09
سوغاتی؛ برگی دیگر از سفر به مازندران/ معرفی سوغاتی‌‌های شمال

گردشگرآنلاین – سوغاتی برگی دیگری از خاطرات را ورق می‌زند که در این گزارش به مهم‌ترین سوغات مازندران اشاره می‌کنیم.

به گزارش گردشگرآنلاین،  سوغاتی سفر برگ دیگری از خاطرات را ورق می‌زند و شیرین‌ترین خاطرات را برای انسان یادآور می‌شود.

این روزها استان مازندران مقصد گردشگران زیادی است که از نقاط دور و نزدیک وارد استان می‌شوند و با سفر به نقاط مختلف استان در فکر این هستند که رهاورد این سفر چیست، البته برخی تجربه کافی خرید دارند امت برخی اطلاعات ندارند که در این گزارش مهم‌ترین سوغاتی‌های مازندران معرفی می‌شود؛

*سوهان کنجدی یا” پشت‌زیک”

یکی از خوشمزه‌ترین و معروف‌ترین سوغات استان مازندران، یک شیرینی قدیمی با نام پشت زیک است. این شیرینی، طعم و عطر دلپذیری دارد و در میان مردم مازندران به سوهان‌کنجدی نیز شهرت یافته است.

 

در تهیه این شیرینی، شکر، کنجد و عسل گردو کره زعفران حل استفاده شده است.

*آغوزنون

یکی از خوراکی‌های خوشمزه و مقوی آغوزنون بوده که در شکل ظاهری شبیه نان‌های محلی است و برخی از مردمان محلی در مازندران برای تهیه این شیرینی از کنجد نیز استفاده می‌کنند.

 

شیرینی آغوزنون سرشار از عناصر مغذی نظیر فسفر، کلسیم و آهن است.در برخی از نواحی مازندران برای تهیه این شیرینی از گردو نیز استفاده می‌کنند. شیرینی آغوزنون بهترین خوراکی در جشن‌های بومی و محلی مازندرانی است؛ به ویژه در شب یلدا این شیرینی در سفره‌های خانه‌ها نیز دیده می‌شود.

نان ییلاقی

نان کوهی یا نان ییلاقی جز شیرینی‌های سنتی و از محبوب‌ترین سوغات مازندران بوده که از تخم‌مرغ، شیر، شکر، کره، آب و آرد تهیه می‌شود.

 

به گزارش گردشگر آنلاین، چیزی که باعث شده طعم نان ییلاقی متفاوت باشد، پر کردن لایه میانی شیرینی از کنجد، گردو یا شکر یا زرده تخم‌مرغ است؛ ترکیبی از این مواد اولیه، این شیرینی نان ییلاقی را به محبوب‌ترین سوغات استان مازندران تبدیل کرده است.

*عسل کوهی

عسل‌هایی که در مراتع طبیعی و کوهستان‌های استان مازندران تولید می‌شوند، عسل اصل بوده و خواص درمانی و خوراکی بالایی دارد و یکی از سوغاتی‌های پرطرفدار محسوب می‌شود.

 

*انواع ترشی و لواشک

کمتر کسی است که قصد خرید سوغات استان مازندران را داشته باشد و بتواند در مقابل خرید ترشی و لواشک مقاومت کند!

 

انواع ترشی بادمجان، ترشی سیر، ترشی لیته، ترشی مرکبات و همچنین لواشک و میوه‌های فرآوری شده با طعم آلوچه، آلو یا تمشک، هوش از سر مسافران می‌برد.

*انواع ماهی و خاویار

استان مازندران در مجاورت دریای خزر بوده و خاویار یکی از مهم‌ترین محصولات صادراتی از این منطقه به جهان محسوب می‌شود، بنابراین انواع ماهی و خاویار جز معروف‌ترین سوغات استان مازندران هستند.

 

ماهی سفید، اردک ماهی، ماهی سالمون و کیلکا، نمونه‌ای از ماهی‌هایی هستند که از مازندران خریداری کنید.

*زیتون، چای و برنج

مرغوب‌ترین برنج شمال در مازندران در شهرهای مختلف به فروش می‌رسد. همچنین انواع زیتون به ویژه زیتون پرورده و زیتون شور در مازندران طرفداران زیادی دارد.

حلوا کنجدی

حلوا کنجدی

 

*صنایع دستی مازندران

صنایع دستی استان نیز در تنوع طرح و رنگ بوده و از جنس‌های مختلف ساخته شده، زیباترین سوغاتی خواهد بود که شامل حصیر بافی، صنایع چوبی، نمدمالی، پارچه‌بافی، سفالگری، صنایع دستی چنته، جوراب‌بافی،  جاجیم‌بافی، گلیم‌بافی و قالی بافی است.

 

مهران حسنی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران امروز در گفت‌وگویی، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های اصلی در حوزه سفر معمولا یادگاری‌هایی است که از آن باعنوان رهاورد سفر یاد می‌شود که درواقع هدف از خرید به یادگار بردن و شیرین کردن خاطراتی است که در آن ایام داشتند و با نگاه کردن به آن همه این خاطره‌هه یادآور می‌شود.

به گزارش گردشگر آنلاین فارس نوشت:  وی افزود: سوغات باعنوان خاطره شیرین در ذهن افراد  مرور شده و خاطرات شیرینی را برایشان یادآور می‌شود و بهانه‌ای به یادآوردن است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران بیان کرد: باید گفت ذات سفر سوغات را در خود جای داده است.

حسنی با اعلام اینکه مازندران مقصد برتر گردشگری در کشور است که دارای سوغات مختلفی است، تصریح کرد: در حوزه صنایع دستی اعم از چوب، داری، دست‌ساخته‌ها وجود دارد.

ترشی های سوغات مازندران

ترشی های سوغات مازندران

وی بیان کرد: محصولات غذایی از دیگر سوغاتی‌های مازندران است که برای راحتی حمل و نقل  بیشتر به‌صورت بسته‌بندی ارائه می‌شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران ادامه ااد: وجود دریای خزر و ماهی و فرآورده‌های آن از دیگر سوغاتی‌های این استان است.

حسنی یادآور شد: محصولات کشاورزی در بخش‌های مختلف ازجمله برنج، پرتقال، مرکبات، کیوی نیز از دیگر سوغاتی‌های مازندران می‌توان از آن یاد کرد.

وی با اشاره به اینکه در ایام نوروز بازارچه‌های صنایع دستی با ۸۵۴ غرفه در سطح استان درحال اجرا لست، گفت: این محصولات در ۲۲ شهرستان در قالب این بازارچه‌ها ارائه می‌شود تا گردشگرانی که به مازندران سفر می‌کنند بتوانند محصولات خود را از این بازارچه‌ها تهیه کنند.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=7125

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.