• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5

سوغات استان‌ها؛ میراثی در خطر فراموشی

  • کد خبر : 8137
  • 26 می 2022 - 10:54
سوغات استان‌ها؛ میراثی در خطر فراموشی
گردشگرآنلاین - گرانی‌های روزافزون مواد اولیه، روز به روز عرصه را بر تولیدکنندگان سوغات خوراکی استان‌ها تنگ کرده است.

به گزارش گردشگرآنلاین، گز، پولکی، قطاب، تنها تعدادی از سوغات خوراکی استان‌های کشورمان هستند که به نوعی میراث معنوی کشورمان محسوب می شود؛ اما گرانی‌های روزافزون مواد اولیه، روز به روز عرصه را بر تولیدکنندگان این خوراکی‌ها تنگ‌ کرده و بیم آن می‌رود که تولیدکنندگان به دلیل سرمایه کم برای تولید سوغات، از حفظ این میراث معنوی سرباز زنند.

حال جای سوال است که چه نهادی، وظیفه حمایت از این تولیدکنندگان را برعهده دارد؟

فرهاد غلامعلی فلاح، مدیرکل حمایت از تولید معاونت صنایع دستی، در این باره بیان کرد که در راستای حمایت از تولید صنایع دستی همه ساله اعتبارات مختلفی در قالب تسهیلات ارزان قیمت به صنعتگران صنایع دستی اعطا می‌شود؛ اما حمایت از تولیدکنندگان سوغات خوراکی، در حیطه فعالیت این نهاد نمی‌گنجد.

این در حالی است که هرکدام از معاونت‌های میراث فرهنگی، حمایت از تولیدکنندگان سوغات را زیرمجموعه معاونت دیگر می‌دانستند.

با پیگیری خبرنگار ما از روابط عمومی معاونت گردشگری، این نهاد نیز از وظیفه تخصیص بودجه معاونت گردشگری به تولیدکنندگان سوغات خوراکی استان‌ها سر باز زد و تخصیص بودجه را در حوزه فعالیت وزارت صمت دانست!

این گونه که از پیگیری‌ها مشخص شد، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، حمایت مالی از تولیدکنندگان سوغات استان ها را در حیطه فعالیت های خود نمی داند؛ سوغاتی که فراموشی آن، به مثابه از دست رفتن هویت و میراث معنوی کشور است.

ایران کشوری اصیل است که جای جای آن تمدن منحصر به فرد و طبیعت خاص خود را دارد. سوغات هر شهری از ایران به خوبی میتواند آداب و رسوم مردم، فرهنگ غذایی واقلیم منطقه را بازگو کند.

سوغات ایران بیشتر شامل صنایع و هنر های دستی، محصولات رایج منطقه، حتی خوراکی های خوشمزه و سنتی است. یکی از لذت بخش ترین تفریحات سفر خرید سوغاتی های جذاب است.

بخش قابل‌توجه در عرضه سوغات و صنایع دستی شهرهای مختلف، گسترش فرهنگ اصیل مناطق کمترشناخته‌شده میان گردشگران داخلی و خارجی است.

هر سوغاتی از یک شهر می‌تواند فرهنگ غذایی یا آداب و رسوم متداول آن شهر را به سایر شهرها و کشورها نشان دهد و پیوندی عمیق بین تمام انسان‌ها در جهان ایجاد کند.

بسیاری افراد سوغات شهرهای مختلف را به‌عنوان تحفه و یادگاری به عزیزان خود هدیه می‌دهند تا آن‌ها را در لذت سفر به مناطق مختلف شریک کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=8137

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.