• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
6

سومین نوروز کرونایی و آمادگی گیلان برای میزبانی از مسافران

  • کد خبر : 6874
  • 16 مارس 2022 - 11:26
سومین نوروز کرونایی و آمادگی گیلان برای میزبانی از مسافران

گردشگرآنلاین – آغاز مسافرت به گیلان در روزهای پایانی سال نویدبخش رونق دوباره صنعت گردشگری این استان در نوروز امسال است اما شهروندان گیلانی نگران اوج گیری دوباره کرونا بعد از پایان تعطیلات هستند.

مریم ساحلی: بهار نوروز کرونایی در راه است و حضور مسافران از دیرباز با نوروز گیلان زمین در هم آمیخته است. اینجا حضور گردشگران در ۴ فصل سال معمول است اما در ایام تعطیل حجم سفرها افزون می‌شود.

و اما اینک بهار دل انگیز گیلان، ویژگی‌های طبیعی، موقعیت جغرافیایی و راه‌های دسترسی مناسب نگاه بسیاری از مسافران نوروزی را به این خطه می‌خواند. بر کسی پوشیده نیست که وزش تندباد کرونا در دو سال اخیر سبب شد تا بسیاری از مردم چشم بر سفرهای غیرضروری ببندند، هر چند عده‌ای نیز بدون توجه به هشدارها راهی سفر شدند و از خط قرمز محدودیت‌ها عبور کردند.

حال پس از گذشت دو سال از آغاز شیوع کرونا و انجام واکسیناسیون، بار دیگر گیلان میزبان مهمانان نوروزی خواهد بود. این در حالی است که سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان یادآور شده بود که روند نزولی آمارها به معنای پایان خطر کرونا نیست و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک در اماکن عمومی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، پرهیز از حضور در دورهمی ها و تجمعات باید از سوی شهروندان همچنان با جدیت رعایت شود.

فردین مهرابیان با بیان اینکه بر اساس آخرین رنگ بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، ۵ شهرستان گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند، گفت: انزلی، صومعه سرا، لاهیجان، رودبار و سیاهکل شهرستان‌های قرمز و لنگرود و رضوانشهر شهرستان‌های زرد استان گیلان هستند و ۱۰ شهرستان استان گیلان نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند.

 

دل نگرانی کرونایی مردم گیلان

بی تردید گردشگری از ارکان مهم اقتصاد گیلان به شمار می‌آید و اما تقویتش به ویژه در شرایط موجود نیازمند توجه بیشتر است. وقتی پای حرف‌های اهالی گیلان زمین می‌نشینیم، آنها در کنار تاکید بر اهمیت ارتقای زیرساخت‌های لازم برای گردشگری به دل نگرانی‌های بهداشت و سلامت نیز اشاره می‌کنند.

فاطمه از شهروندان انزلی در این باره با اشاره به اینکه ترافیک سنگین از جمله معضلاتی است که با افزایش حضور مسافران در شهر ایجاد می‌شود، اظهار کرد: چادر زدن مسافران در مکان‌های نامناسب هم موضوعی است که در ایام تعطیل به چشم می‌خورد اما آنچه که در دو سال اخیر بیش از بقیه موارد موجب نگرانی شده همه گیری ویروس کرونا است.

وی با بیان اینکه متأسفانه شاهد هستیم برخی از شهروندان گیلانی از ماسک استفاده نمی‌کنند، ادامه داد: زمان حضور مسافران نیز شرایط بدتر شده و دستور العمل های بهداشتی رعایت نمی‌شود که احتمال اوج گیری دوباره ویروس کرونا وجود دارد.

جلوگیری از تورهای مسافرتی که اطلاعات خود را در سامانه ثبت نکرده اند

«حمیدرضا آذرپور» معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گیلان در باره آمادگی این استان برای تعطیلات نوروزگفت: استان گیلان طبق سنوات گذشته با برگزاری جلسات ستاد اجرایی خدمات سفر و تشکیل کمیته‌های ۱۰ گانه بر لزوم آمادگی دستگاه‌های اجرایی تاکید و همه دستگاه‌های عضو ستاد از جمله اورژانس، هلال احمر، صدا و سیما، نیروی انتظامی، پلیس راهور، حمل و نقل جاده‌ای از آمادگی لازم برخوردارند.

وی با تأکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی، گفت: استفاده از شوینده‌های بهداشتی و تب سنج در تأسیسات گردشگری تاکید شده و موارد مربوط به رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی ساماندهی و ارتقا سفرهای ایمن، قبلاً توسط اداره کل میراث فرهنگی به تمامی تأسیسات گردشگری تحت نظارت ارسال شده است.

معاون گردشگری میراث فرهنگی گیلان همچنین بهبرخورد جدی با تورها و گروه‌های غیر مجاز گردشگری در ایام نوروز برخورد جدی با تورها و گروه‌های غیر مجاز گردشگری در ایام نوروز با همکاری نیروی انتظامی و تشکیل تیم‌های نظارتی نیز اشاره و اضافه کرد: اجرای برنامه‌های تور و ثبت گشت در بستر سامانه جامع دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان گردشگری (سادرا) پس از درج و کد رهگیری مربوط به برنامه گشت با هدف رصد اجرای آن و جلوگیری از تورهای غیر مجاز به نیروی انتظامی ارسال می‌شود.

وی تأکید کرد: در صورتی که اجرای برنامه سفر در خارج از سامانه ثبت گشت انجام شود، نیروی انتظامی از ادامه فعالیت آنها جلوگیری خواهد کرد.

فعالیت فعالان گردشگری منوط به تزریق هر سه دُز واکسن

آذرپور با بیان اینکه فعالیت واحدها و مشاغل صنعت گردشگری منوط به تزریق سه دُز واکسن کرونا توسط صاحبان این واحدها است، افزود: اطلاعات صاحبان مشاغل، کارفرمایان، کارکنان، مشتریان مربوط و نیز قرار نداشتن آنان در دوره قرنطینه و درمان بیماری کرونا باید در سامانه امید ثبت شده باشد.

وی با تاکید بر اهمیت واکسیناسیون و توجه به توصیه‌های انجام شده در این زمینه، ادامه داد: همه مواردی که برای افزایش ایمنی در نظر گرفته شده توسط تیم‌های بازرسی نظارت و بررسی می‌شوند.

معاون گردشگری میراث فرهنگی گیلان در ادامه با بیان اینکه فراهم آوردن بستر مناسب برای بهره مند شدن گردشگران از ایام سفر و حرکت در مسیر جذب گردشگر از جمله اقداماتی است که متولیان گردشگری آن را در دستور کار قرار داده اند، گفت: برپایی نمایشگاه‌ها و غرفه‌های صنایع دستی، برگزاری جشنواره‌های غذا و شیرینی، برگزاری جشنواره‌های نوروزی در موزه میراث روستایی، برپایی مراکز و چادرهای اطلاع رسانی در مبادی ورودی استان و سطح شهرها، نظارت مستمر به منظور کنترل قیمت‌ها، جلوگیری از گران فروشی و سایر تخلفات صنوف، اجرای نمایش‌های آئینی و موسیقی سنتی زنده و نوروزی خوانی در سطح شهرستان‌ها برخی از این اقدامات پیش بینی شده توسط میراث فرهنگی استان گیلان است.

 

امکانات پذیرایی از گردشگران

آذرپور در ادامه به زیرساخت‌های حوزه گردشگری گیلان اشاره و با بیان اینکه سه هزار و ۲۸۷ واحد گردشگری در استان فعالیت می‌کند، تصریح کرد: گردشگران می‌توانند در سفر به گیلان از خدمات و امکانات ۱۰۷ هتل، ۳۸ هتل آپارتمان، ۹۹ مجتمع گردشگری، ۴۹ مهمانپذیر، ۱۹ مجتمع سرگرمی، ۱۱۸ اقامتگاه بوم گردی، دو اقامتگاه سنتی، ۳۶۶ اقامتگاه بین راهی، ۳۱ اسکله گردشگری و مسافربری دریایی، ۲ هزار و ۴۵۸ خانه مسافر، ۸۶ دفتر خدمات مسافرتی، هفت مؤسسه آموزشی، ۴۹۰ راهنمای فرهنگی و طبیعت گردی استفاده کنند.

وی با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد گیلان در حوزه گردشگری و همچنین وضعیت کرونا در کشور، گفت: گیلان یکی از شش استان برتر گردشگر پذیر کشور محسوب می‌شود و همه ساله به ویژه در ایام تعطیلات نوروز و فصل گرم تابستان، میزبان میلیون‌ها نفر گردشگر از سایر استان‌های کشور است.

معاون گردشگری میراث فرهنگی گیلان با بیان اینکه تا پیش از کرونا تأسیسات صنعت گردشگری استان و سایر مشاغل مرتبط به این صنعت با رونق اقتصادی و اشتغال پایدار برخوردار بود، ادامه داد: بر اساس برآورد آماری میانگین درصد اشغال تخت در واحدهای اقامتی تقریباً ۶۰ درصد و ظرفیت صندلی در رستوران‌ها و سفره خانه‌های سنتی ۵۰ درصد بوده است.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا از اسفند سال ۹۸، اضافه کرد: در این مدت شاهد با از دست رفتن فرصت فروش محصولات و خدمات گردشگری با افت ۹۰ درصدی اشغال واحدهای اقامتی و تعطیلی کامل تأسیسات گردشگری‌در ایام شیوع ویروس کرونا با از دست رفتن فرصت فروش محصولات و خدمات گردشگری با افت ۹۰ درصدی اشغال واحدهای اقامتی و تعطیلی کامل تأسیسات گردشگری مواجه بودیم و همچنین فعالیت ۵ درصدی اقامتی و پذیرایی در مدت کوتاه خرداد تا کنون شاهد بوده ایم.

آذر پور با بیان اینکه پیش بینی می‌شود در نوروز ۱۴۰۱ بیش از ۶۵ درصد ظرفیت اقامتی گیلان تکمیل شود، یادآور شد: امیدواریم با پایان بیماری همه گیر کرونا که بر اساس اعلام وزارت بهداشت سال آتی پیش بینی شده و با بروز سونامی ورود گردشگران در طول دو سال فعالیت کاری، پیکر نیمه جان تأسیسات گردشگری احیا و به حالت طبیعی بازگردد.

انتخاب مکان و منطقه خوب برای اقامت

وی با بیان اینکه پذیرش افراد و گردشگران صرفاً با کارت واکسن در تمام مراکز اقامتی و گردشگری در نوروز کرونایی باید انجام شود، تصریح کرد: گردشگران نسبت به تزریق دُز دوم و سوم واکسن کرونا اقدام کنند.

معاون گردشگری میراث فرهنگی گیلان اضافه کرد: مسافران اگر برای نخستین بار است که به مقصد انتخابی خود سفر می‌کنید حتماً قبل از حرکت با استفاده از نقشه و یا جستجو در اینترنت نسبت به مسیر مورد نظر آشنایی کامل پیدا کرده و در طول راه از سامانه مسیریاب استفاده کنید.

وی با تأکید بر انتخاب یک مکان و منطقه مناسب برای اقامت در طول سفر، افزود: گیلان مکان‌های امن برای استراحت و چادر زدن و شب ماندن دارد گردشگران برای استفاده بهتر و امن تر از سفر خود می‌توانند این مناطق را انتخاب کنند.

منبع: مهر

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=6874

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.