• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
4

«سپندارمذگان» را جایگزین «ولنتاین» کنیم

  • کد خبر : 18589
  • 26 فوریه 2023 - 11:29
«سپندارمذگان» را جایگزین «ولنتاین» کنیم
گردشگرآنلاین - رئیس بنیاد ایرانشناسی گفت: ولنتاین توسط عده‌ای بی‌خبر از فرهنگ اصیل ایرانی - اسلامی تقلید می شود که با فرهنگی شرقی بویژه فرهنگ ایرانی - اسلامی هیچ گونه سازگاری ندارد درحالی که جشن بزرگ سپندارمذگان از دوران باستان وجود داشته که عشق ومهر ایرانی، عشق به خداوند و سرزمین و همسر را می‌رساند.

به گزارش گردشگرآنلاین، محمدحسین رجبی دوانی روز شنبه در آیین گرامیداشت عشق و مهر ایرانی با حضور نمایندگان ادیان، اقوام و مذاهب ایرانی افزود: وقتی در فرهنگ غنی ایران جشن بزرگ سپندارمذگان از دوران باستان وجود داشته که عشق ومهر ایرانی، عشق به خداوند و سرزمین و همسر را می‌رساند چرا باید از یک جشن غربی که اگر تاریخ آن را هم نگاه کنیم حتی بر خلاف اعتقادات خود غربی‌ها واقعه‌ای اتفاق افتاده و پدید آمده تقلید کنیم.

وی تصریح کرد: امید است با بحث‌هایی که در این نشست می‌شود و ادامه این سلسله نشست‌ها بتوانیم در طول سال آینده فرهنگ‌سازی متناسبی را با این مساله در جامعه پدید آوریم که جشن ملی و سنتی دیرینه ایران در روز ۵ اسفند یعنی سپندارمذگان که ابوریحان بیرونی در کتاب ارزشمند آثار الباقیه خود به آن اشاره کرده به جای تقلید از روش‌های غربی جایگزین شود و مورد استقبال عموم قرار گیرد.

ما ایرانیان مفتخریم مادر امام سجاد(ع) از سرزمین ایران بوده است

رجبی‌دوانی با تبریک میلاد حضرت امام حسین(ع) و روز پرستار، ولادت حضرت ابوالفضل و روز جانباز و ولادت حضرت امام سجاد(ع) اظهار داشت: ما ایرانیان مفتخریم مادر امام سجاد(ع) از سرزمین ایران بوده است.

وی ادامه داد: بنا بر شهادت تاریخ و علم تاریخ تمدن، مشرق زمین، پایگاه و خاستگاه تمدن بشری بوده است. تمدن‌های عظیمی در مشرق اعم از ایران، چین، هند و بویژه در جلگه بن‌النهرین و مصر پدید آمد در حالی که هنوز در غرب سخن و بحثی از تمدن وجود نداشت و هنگامی هم که در یونان باستان تمدنی شکل گرفت، بسیار متاثر از تمدن شرق بود.

رجبی‌دوانی افزود: در ایران بیش از ۷ هزار سال سابقه تمدنی بر اساس اسناد و مدارک وجود داشته و حرف اول را در بحث‌های تمدنی و فرهنگ بشری مشرق زمین می‌زده است. از زمانی که غربی‌ها با بهره‌گیری از آنچه ثروت فرهنگی و داده‌های علمی شرق بود توانستند به قدرت برسند متاسفانه نگاه تجاوزگر خود را به شرق گسترش بخشیدند.

وی اظهار داشت: سال ها و شاید قرن‌ها بود که در چین باروت اختراع شده بود اما هرگز آن را برای کشتن بشر به کار نبردند اما همین که این باروت به غرب رسید از آن سلاح‌های آتشین برای کشتن انسان‌ها و توفق بر شرقی‌ها استفاده و در حقیقت سوء استفاده کردند.

رئیس بنیاد ایرانشناسی با بیان اینکه از دیرباز هم غرب نگاه تجاوزگرانه و برتری طلبانه‌ای داشته است گفت: در نگاه ارسطو جهان شامل بربرها و متمدن‌ها می‌شدند که متمدن‌ها را شرق به محوریت ایران تلقی می‌کرد و می‌گفت شرقی‌ها دارای ذوق و قریحه فرهنگی و فاقد قدرت، حماسه و دلاوری هستند و اروپا را هم دارای تمدن می‌دانست منتها تمدنی که دلاوری دارد و فاقد ذوق و قریحه فرهنگی است.

وی اضافه کرد: ارسطو نتیجه می‌گرفت که یونان مزایای هر دو طرف را دارد. لذا باید یونانی‌ها سروری جهان را داشته باشند. بر مبنای این طرز تفکر بود که اسکندر به ایران حمله کرد و آن فجایع را پدید آورد.

رجبی‌دوانی گفت: غربی‌ها در اعصار بعدی هم وقتی به سلاح‌های آتشین دست یافتند تلاش کردند که سلطه بر شرق و ممالک دیگر و استعمار رسمی و تصرف و تجاوز به سرزمین‌های دیگر پیدا کنند. این وضعیت تا جنگ جهانی دوم که خود غربی‌ها مانند جنگ جهانی اول آن را به پا کردند ادامه داشت تا اینکه دیدند استعمار مستقیم دیگر پاسخگو نیست لذا استعمار نو را پدید آوردند.

وی توضیح داد: یعنی در کشورهای هدف و عمدتا شرق دیکتاتورهایی از خود آنها روی کار آوردند تا روح استقلال‌طلبی و بیگانه‌ستیزی را از این ممالک بگیرند و تا حدی هم موفق بودند تا زمان وقوع انقلاب اسلامی ایران که یکی از این نمونه‌های استعمار نو یعنی رژیم وابسته پهلوی در اثر انقلاب مردم ایران فروریخت و بعد از آن دیکتاتورهایی در فیلیپین فردینان مارکوس و در نیکاراگوئه یکی بعد از دیگری فروریختند و بنا بود که دیگر وابستگان به غرب یعنی نمایندگان استعمار نو هم از میان بروند.

رجبی‌دوانی ادامه داد: لذا وقتی دیدند استعمار نو هم به آن صورت پاسخگو نیست تلاش کردند با تهاجم فرهنگی با به نمایش درآوردن زرق و برق‌های فرهنگ غرب که عمدتا بر بی‌بند و باری و موارد غیر اخلاقی استوار بود، فرهنگ ملل شرقی را هدف قرار دهند و متاسفانه بویژه بعد از گسترش رسانه‌های جمعی این تلاش را مضاعف کردند و کشور ما هم که از سابقه تمدنی بسیار درخشان و دیرینه ای برخوردار بود تا حدی متاثر از تهاجم فرهنگی غرب شد که آثار آن را مشاهده می کنیم و این مختص کشور ما هم نیست و سعی کردند بسیاری از ممالک شرقی آنهایی که داعیه استقلال داشتند را با تهاجم فرهنگی تحت نفوذ خود درآورند.

رئیس بنیاد ایرانشناسی ادامه داد: از جمله اینها مواردی است که در سال‌های اخیر در کشور خود شاهدیم؛ یعنی اصل خانواده را تحت حملات شدید غیر رسمی قرار دادند، به جای ازدواج و فرزندآوری، نگهداری حیوانات در خانه و مانوس شدن با آنها را رواج دادند.

تمدن‌ها در مجاورت هم ناچار از تعامل با یکدیگرند

وی همچنین گفت: تمدن‌ها وقتی با یکدیگر مجاور می‌شوند ناچار از تعامل با یکدیگرند. گاهی اوقات لازم است در عرصه‌ای از موارد تمدنی و زندگی چیزی را که تمدن مقابل دارد و این تمدن فاقد آن است از آنها گرفته و اقتباس شود اما اگر صرفا مقلد نمادهای فرهنگ تمدن مقابل باشد چیزی جز وابستگی، هضم شدن در تمدن و فرهنگ تمدن طرف مقابل و از دست دادن استقلال سیاسی به بار نخواهد داشت.

برای اقتباس از چیزهایی که لازمه پیشرفت ماست منعی نداریم

رجبی‌دوانی گفت: ما برای اقتباس از چیزهایی که لازمه پیشرفت ماست و داشتن آنها هیچ منعی نداریم. رهبر معظم انقلاب هم به صراحت فرمودند ما برای دست یافتن به علومی که نیاز داریم حاضریم نزد بیگانگان شاگردی کنیم اما نه این که وابسته شویم. بر مبنای فرهنگ و تمدین دیرینه خود این علوم را بسط و گسترش دهیم اما اگر بخواهیم مقلد صرف نمادهای فرهنگ بیگانه شویم ناچار و ناخودآگاه در تمدن و فرهنگ آنها غرق خواهیم شد.

وی به عنوان نمونه به جشن ولنتاین و در مقابل آن جشن سپندارمذگان اشاره و اضافه کرد: وقتی داشته‌ای مانند سپندارمذگان که  بهتر و متناسب با فرهنگ خود داریم بسیار خودباختگی و ساده لوحی است که از سنت خود دوری و از آنچه دشمنان برای وابسته کردن ما و سلطه بر ما ارائه می‌کنند تقلید کنیم.

«سپندارمذگان» را جایگزین «ولنتاین» کنیم

«سپندارمذگان» را جایگزین «ولنتاین» کنیم

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=18589

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.