• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
3

سیزدهمین گام آیین چندصدساله گل‌غلتان دامغان نیمه اردیبهشت برگزار می‌شود

  • کد خبر : 7779
  • ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۱
سیزدهمین گام آیین چندصدساله گل‌غلتان دامغان نیمه اردیبهشت برگزار می‌شود

گردشگرآنلاین – رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان گفت: سیزدهمین جشنواره ملی گل‌غلتان نوزادان با طنین‌اندازشدن رایحه خوش گل‌های محمدی در شهر امیریه نیمه اردیبهشت ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

به گزارش گردشگرآنلاین، مهدی قاسمی به رسانه ها افزود: آیین مطهر کردن نوزادان در گلبرگ‌های گل محمدی ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت‌ماه در امیریه دامغان با همکاری شهرداری و شورای اسلامی این شهر برگزار می‌شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان بیان کرد: جشنواره ملی آیینی و مذهبی گل‌غلتان، آیین معنوی چندصدساله در شهر امیریه دامغان است که در اردیبهشت‌ماه، هم‌زمان با رویش گل‌های محمدی، در این شهر اجرا می‌شود.

قاسمی گفت: در آیین گل‌غلتان خانواده نوزاد کمتر از یک‌سال، نوزاد را پس از استحمام، با تنی مرطوب و عریان در پارچه‌ای سپید می‌پیچند و او را در میان گل‌های محمدی غلت می‌دهند.

وی ادامه داد: بر اساس اعتقاد بسیاری از مردمان دیار امیریه، اجرای آیین گل‌غلتان، تمامی حساسیت‌های فصلی و بیماری‌های مربوط به فصول بهار و تابستان را از نوزاد دور می‌کند و سبب حفظ طراوت و شادابی نوزادان می‌شود.

قاسمی افزود: برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات، گل‌چینان و پرپرکردن گل‌های محمدی، آیین چوب‌بازی و آوازخوانی سنتی، روایی‌خوانی و بازدید از آثار تاریخی شهر امیریه از جمله برنامه‌های این جشنواره است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان، زنده نگه‌داشتن آیین‌های کهن و اصیل گذشتگان و ایجاد شور و نشاط در مردم را از اهداف اصلی برگزاری این جشنواره عنوان و ابراز امیدواری کرد: با معرفی بهتر بافت قدیمی و آثار تاریخی امیریه در این جشنواره شاهد جذب گردشگران داخلی و خارجی و افزایش فرصت‌های کارآفرینی و سرمایه‌گذاری گردشگری در این شهر باشیم.

آیین گل‌غلتان نوزاد دامغان در سال ۱۳۸۹ به شماره ۱۷۷ به‌عنوان نخستین اثر معنوی استان سمنان و دومین اثر معنوی کشور بعد از «عید باستانی نوروز» به ثبت ملی رسید.

منبع: ایرنا 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=7779

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.