• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
8

«شاهنامه شاه‌طهماسب» ‌به مزایده گذاشته شد

  • کد خبر : 11497
  • ۲۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۸:۱۷
«شاهنامه شاه‌طهماسب» ‌به مزایده گذاشته شد
گردشگرآنلاین - بخشی از نسخه دست‌نویس «شاهنامه شاه‌طهماسب» ‌ به عنوان یک اثر نفیس در حراجی ساتبیز به فروش گذاشته شد.

به گزارش گردشگرآنلاین و به نقل از گاردین، بخشی از نسخه دست‌نویس «شاهنامه شاه‌طهماسب» ‌ که حراجی ساتبیز از آن به عنوان «یکی از نفیس‌ترین نسخه‌های مصور و دست‌نویس موجود» ‌ یاد کرده است، ماه آینده میلادی با قیمت تخمینی چهار تا شش میلیون پوند به مزایده گذاشته خواهد شد.

این شاهنامه برای شاه طهماسب ایران در قرن شانزدهم میلادی تهیه شد. تصاویر این نسخه دست‌نویس طی دو قرن توسط برخی از برجسته‌ترین هنرمندان آن روزگار خلق شده است.

«بندیکت کارتر»، مدیر بخش هنر اسلامی و هندی حراجی ساتبیز گفت: «این نسخه دست‌نویس یک شاهکار جهانی واقعی است و فقط درصورتی می‌توان معادل اروپایی برای (این نسخه) ‌ در نظر گرفت که چنین نسخه دست‌نویسی توسط تمام هنرمندان بزرگ رنساس آن زمان خلق شده باشد.»‌

«شاهنامه شاه‌طهماسب» ‌ توسط «میرزا علی»، یکی از برجسته‌ترین هنرمندان صفوی و پسر «سلطان محمد نگارگر»، یکی از بزرگترین نقاشان ایرانی که او هم در خلق این شاهنامه همکاری داشته، نقاشی شده‌اند.

به گفته «کارتر» در این نسخه جزئیات بسیار زیادی به کار رفته است و تصاویر حتی در حاشیه‌های صفحه نیز کار شده است. «کارتر» ‌ معتقد است «بیننده می‌تواند در نقاشی این شاهنامه گم شود.»‌

ساخت «شاهنامه شاه‌طهماسب» ‌ به دستور «شاه اسماعیل» پایه‌گذار دودمان صفویان آغاز شد و پس از درگذشت او، پسرش «شاه طهماسب» که در آن زمان کودک بود، نظارت بر ساخت این اثر را ادامه داد. پس از این‌که شاهنامه تکمیل شد به عنوان یک هدیه دیپلماتیک به سلطان سلیم دوم امپراتوری عثمانی اهدا شد. از دیگر مالکان بعدی این شاهنامه به خانواده «روتشیلد» می‌توان اشاره کرد.

رکورد گرانترین اثر مکتوب اسلامی به نسخه دست‌نوشته‌ای از همین شاهنامه تعلق دارد که در سال ۲۰۱۱ در حراجی ساتبیز به قیمت ۷.۴ میلیون پوند فروخته شد.

بخش‌های مختلف «شاهنامه شاه‌طهماسب» ‌ در مجموعه موزه‌های مختلفی از جمله «موزه هنر متروپولیتن نیویورک»، «موسسه اسمیتسونین واشنگتن دی‌سی»، ‌ مجموعه هنر اسلامی ناصر خلیلی در لندن و موزه هنر معاصر تهران نگهداری می‌شوند.

بخشی از «شاهنامه شاه‌طهماسب» ‌ در جریان مزایده هنر جهان اسلام و هندی ماه اکتبر در حراجی ساتبیز به فروش گذاشته خواهد شد.

از دیگر آثاری که در این حراجی به فروش گذاشته خواهند شد به یک قرآن تاریخی متعلق به ۱۵۷۵ میلادی می‌توان اشاره کرد که ارزش تقریبی آن بین ۴۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار پوند برآورد شده است.

«شاهنامه شاه‌طهماسب» ‌به مزایده گذاشته شد

«شاهنامه شاه‌طهماسب» ‌به مزایده گذاشته شد

منبع: گاردین

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=11497

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.