• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
6

شاهکار خوشنویسی ۱۴۴ سال پیش در قزوین رونمایی شد

  • کد خبر : 20925
  • 21 می 2023 - 12:46
شاهکار خوشنویسی ۱۴۴ سال پیش در قزوین رونمایی شد
گردشگرآنلاین - یک استاد خوشنویس قزوینی گفت: اثر «میرزا غلامرضا اصفهانی» که امروز در حوزه هنری قزوین رونمایی شد؛ شاهکاری است که بزرگ‌ترین موزه‌های هنری دنیا فاقد چنین اثر فاخری هستند و بنده نزدیک به ۳۰ سال است که نگهبان و نگهدار این اثر هستم.

به گزارش گردشگرآنلاین از قزوین، احمد پیله‌چی در حاشیه بازدید از نمایشگاه «خورشید ولایت» در حوزه هنری قزوین، در خصوص رونمایی از اثر «میرزا غلامرضا اصفهانی»  که برگزار شد، اظهار کرد: در نمایشگاه «خورشید ولایت» از اثر «میرزا غلامرضا اصفهانی» رونمایی شد، این استاد از بزرگترین اساتید عصر قاجار است و این اثر قریب به ۱۴۴ سال پیش نوشته شده است.

وی افزود: در بالای این اثر خطی از درویش عبدالمجید طالقانی که حدیثی از امام جعفر صادق(ع) است مکتوب شده است؛ این مطلب اثری نفیس است که به صورت چلیپایی و در قالب سیاه مشق با قلم حدوداً ۲.۵ میلیمتر نگاشته شده است.

پیله‌چی بیان کرد: این اثر شاهکاری است که بزرگ‌ترین موزه‌های هنری دنیا فاقد چنین اثر فاخری هستند و بنده نزدیک به ۳۰ سال است که نگهبان و نگهدار این اثر هستم.

وی ادامه داد: این اثر چشم نواز، یادگار و یادمانی از بزرگ‌ترین استادان خوشنویس زمان قاجار است که در این نمایشگاه خوشنویسی قزوین برای عموم به نمایش گذاشته شده است.

این استاد خوشنویس قزوینی تصریح کرد: نام این استاد غلامرضا بوده و پدر او از این جهت این نام را برای فرزندش گذاشته است تا غلام امام رضا(ع) باشد و ما نیز همزمان با دهه کرامت اثری از غلام حضرت رضا(ع) را به نمایش گذاشته‌ایم.

ثبت هنر خوشنویسی در یونسکو

علی دارابی، قائم‌ مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور نیز در حاشیه این بازدید گفت: در این نمایشگاه ۱۹ اثر از خوشنویسان درجه یک قزوین و یک اثر از استاد «جلیل رسولی» چهره ماندگار خوشنویسی ایران به نمایش گذاشته شده است.

وی افزود: اهتمام حوزه هنری در راستای برگزاری چنین نمایشگاهی بسیار شایسته و قابل تشویق است چراکه از استان قزوین به عنوان پایتخت خوشنویسی نام برده می‌شود.

قائم‌ مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور عنوان کرد: در قزوین که پایتخت خوشنویسی ایران است باید بیشتر از این رویدادها در جهت معرفی استادان خوشنویسی برگزار گردد؛ همچنین مکان شایسته‌ای برای به نمایش گذاشتن آثار در نظر گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: گام اول در جهت توجه بیشتر به حوزه خوشنویسی به همت حوزه هنری قزوین برداشته شده است و امیدواریم که گام‌های بعدی با همت سایر دستگاه‌ها از جمله میراث فرهنگی برداشته شود.

این مسئول در پایان بیان کرد: هنر خوشنویسی را در یونسکو ثبت جهانی کرده‌ایم و این اتفاق وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند تا پاسداشت این هنر را به جای بیاوریم؛ برگزاری این نمایشگاه‌ گامی درجهت پاسداری از هنر خوشنویسی در قزوین است.

شاهکار خوشنویسی ۱۴۴ سال پیش در قزوین رونمایی شد

شاهکار خوشنویسی ۱۴۴ سال پیش در قزوین رونمایی شد

منبع: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=20925

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.