• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
2
معاون میراث فرهنگی استان:

شبه جزیره بوشهر تاریخی ۸۰۰۰ ساله دارد

  • کد خبر : 19909
  • 27 آوریل 2023 - 12:16
شبه جزیره بوشهر تاریخی ۸۰۰۰ ساله دارد
گردشگرآنلاین - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان بوشهر گفت: یافته‌های باستان‌شناسی که به‌تازگی در شبه جزیره بوشهر انجام گرفته نشان می‌دهد این شبه جزیره، تاریخی هشت هزار ساله دارد و نباید بوشهر را محدود به چهار هزار سال قبل و دوره عیلامی دانست.

به گزارش گردشگرآنلاین از بوشهر، نصرالله ابراهیمی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه استان بوشهر بیشترین مرز دریایی با خلیج فارس را دارد، اظهار کرد: پیش‌تر در نشست‌های علمی گفته می‌شد که استان بوشهر تاریخ چهار هزار ساله دارد، اما با مطالعات انجام گرفته در محوطه تل تهماچی در شهرستان دیلم مدعی تاریخ هفت هزار یعنی مربوط به هزاره پنجم پیش از میلاد این منطقه دارد.

وی اضافه کرد: برای مثال آثاری در شهرستان جم وجود دارد که مربوط به دوره “پارینه سنگی” است و حدود ۲۰ هزار سال تاریخ دارد و نشان از تاریخ طولانی خلیج فارس و پس‌کرانه آن است

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان بوشهر با بیان اینکه وجود بقایای بنادر تاریخی در کرانه خلیج فارس به اهمیت زیادی دارد، تصریح کرد: این بنادر گویای صیانت از خلیج فارس است و نشان می‌دهد که این آبراهه همواره در مبادلات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نقش پررنگی داشته است.

“سیراف” گل سر سبد بنادر خلیج فارس

ابراهیمی با بیان اینکه بندر تاریخی سیراف، بندر نجیلو، بندر ریشهر، بندر جنابه، بندر سی‌نیز و بندر مروان ارتباطات تجاری با خاور دور و مناطق همجوار مثل بصره داشته‌اند، افزود: از این بنادر، “سیراف” به عنوان گل سر سبد بنادر، همچنان فعال، حیات و زندگی در آن جاری است.

این مقام مسئول با اشاره به وجود چهار پایگاه میراث فرهنگی در استان بوشهر تصریح کرد: سه مورد از این پایگاه‌ها (پایگاه جزیره خارگ، پایگاه بافت تاریخی و پایگاه بندر تاریخی سیراف) کرانه‌ای خلیج فارس و ذیل پایگاه‌های زنجیره‌ای خلیج فارس هستند. از دیگر پایگاه‌های زنجیره‌ای خلیج فارس می‌توان به پایگاه بندر ماهشهر، پایگاه بندر کنگ، پایگاه جزیره کیش (حریره) و پایگاه دریای مکران اشاره کرد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان بوشهر با بیان اینکه پایگاه‌های خلیج فارس علاوه بر نقش باستان شناسی در حوزه‌های مردم شناسی و زبان‌ و گویش شناسی نیز دارای اهمیت هستند، ادامه داد: چه بسا که میراث ناملموس از میراث ملموس به سبب احتمال از بین رفتن، دارای اهمیت بیشتری باشند از این رو در کنار باستان شناسی خلیج فارس به سایر حوزه‌ها نیز پرداخته ‌می‌شود.

سمینار “جدیدترین یافته‌های تمدنی خلیج فارس” در بوشهر برگزار می‌شود

معاون میراث فرهنگی استان بوشهر  با بیان اینکه برای اولین بار در این استان، کار مطالعات باستان‌شناسی در پنج محوطه تاریخی به‌طور همزمان در حال انجام است، اظهار کرد: ۹ اردیبهشت ساعت ۸:۳۰ سمینار علمی “جدیدترین یافته‌های تمدنی خلیج فارس” در سالن اجتماعالت تامین اجتماعی بوشهر با حضور اساتید نام‌آشنایی ملی که سرپرست کاوش‌های علمی باستان شناسی را در استان عهده‌دار بودند، برگزار می‌شود.

به گفته ابراهیمی ، اساتید دعوت شده به سمینار “جدیدترین یافته‌های تمدنی خلیج فارس” را آقایان عباس مقدم، (سرپرست کاوش‌های تل‌تهماچی دیلم)، مصطفی ده‌پهلوان، (سرپرست کاوش‌های محوطه تاریخی شغاب)، اسماعیلی جلودار، سرپرست (کاوش‌های باستان‌شناسی بندر سیراف) و نوروز رجبی، (سرپرست کاوش‌های باستان شناسی محوطه تل پی تل) هستند.

وی با اشاره به اهمیت موزه منطقه‌ای خلیج فارس در صیانت از این آبراهه مهم گفت: حضور اشیایی که حاصل کاوش‌های باستان شناسی در استان‌های بوشهر، خوزستان و بندر عباس است در این موزه سند هویت خلیج فارس است. همچنین حاصل کاوش‌هایی که اکنون در حال انجام است نیز سبب خواهد شد اشیاء جدیدی به این موزه تحویل داده شود.

موزه باستان شناسی بندر سیراف ایجاد می‌شود

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان بوشهر با بیان اینکه درصدد ایجاد موزه باستان شناسی بندر سیراف هستیم، افزود: در دور سفر رئیس جمهور به استان ، ۳۰ میلیارد تومان برای بندر سیراف مصوب شد که به محض ابلاغ، کارهای مطالعاتی ایجاد موزه و حفاظت و ساماندهی آثار تاریخی این بندر انجام خواهد گرفت.

ابراهیمی با بیان اینکه مطالعات معماری کرانه خلیج فارس در حال انجام است، تصریح کرد: امیدواریم با مستندسازی و ایجاد یک پرونده خوب معماری کرانه خلیج فارس را به ثبت جهانی برسد.

وی با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۰، ۳۲۶ اثر از استان بوشهر در فهرست آثار ملی استان بوشهر ثبت شده بود، یادآور شد: در سال ۱۴۰۱ نیز ۱۰ اثر این به ثبت ملی رسیدند که عمدتا محوطه‌های تاریخی مربوط به دوره‌های ساسانی و اواخر دوره‌های اسلامی را شامل می‌شدند.

قلعه ریشهر یکی از بهترین‌ سایت‌های باستان شناسی در دنیا است

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان بوشهر با تاکید بر اینکه قلعه ریشهر یکی از بهترین‌ سایت‌های باستان شناسی و گردشگری در دنیا است، افزود: این قلعه علاوه بر اهمیت و ارزش تاریخی ظرفیت عظیم گردشگری را ایجاد می‌کند.

ابراهیمی با اشاره به اهمیت سایت تاریخی تل پی تل اظهار کرد: کاوش‌های باستان شناسی این منطقه پس از ۱۱۰ سال (۱۹۱۳میلادی) که “موسیو پزارت فرانسوی” اکنون در حال انجام است که نوید یک فصل باستانی و تاریخی خوب را در این سایت می‌دهد.

وی با اشاره به وجود ۲۵۰ بنای واجد ارزش در بافت تاریخی بوشهر، گفت: حدود ۱۰۰ بنا به ثبت ملی رسیده‌اند و تعدادی از بناها نیز در مرحله ثبت قرار دارند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان بوشهر با بیان اینکه امیدواریم امسال قلعه نصوری واقع در سیراف به بهره‌برداری برسد، عنوان کرد: ۶ عمارت (گلشن، زنده‌پی، کمندی، شیخ الاسلامی، هنری و ملک) با کاربری اقامتی و هتل بوتیک متعلق به بخش خصوصی امسال به بهره‌برداری می‌رسند.

ابراهیمی با اشاره به تصویب ۱۴۰ میلیارد تومان در سفر دوم رئیس جمهور به بوشهر تصریح کرد: این اعتبار در مرمت و بازسازی بناهای تاریخی از جمله بافت تاریخی بوشهر سرمایه‌گذاری می‌شود.

شبه جزیره بوشهر تاریخی ۸۰۰۰ ساله دارد

شبه جزیره بوشهر تاریخی ۸۰۰۰ ساله دارد

منبع: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بوشهر

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=19909

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.