• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

شهرداری پل قدیم خرمشهر را دریابد

  • کد خبر : 12760
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸
شهرداری پل قدیم خرمشهر را دریابد
گردشگرآنلاین - مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خرمشهر با اشاره به وضعیت نگران‌کننده پل قدیم خرمشهر تصریح کرد: عدم بازسازی و استحکام‌بخشی این پل می‌تواند خطرات و تبعات ناخوشایندی برای مردم داشته باشد.

به گزارش گردشگرآنلاین از خرمشهر، سجاد پاک‌گهر با اشاره به اینکه پل قدیم خرمشهر یکی از کاربری‌های عمومی شهر است تاکید کرد: شهرداری باید نسبت به مقاوم‌سازی این بنای تاریخی به سرعت توجه و اقدام کند.

او افزود: پل قدیم خرمشهر در حدود سه سال است که در فهرست آثار ملی ثبت شده و به عنوان یک میراث فرهنگی و تاریخی نیازمند اقداماتی اساسی است.

زمان احداث پل قدیم خرمشهر به سال ۱۹۶۰ میلادی می‌رسد که با نام پل قدیم در بین مردم شناخته می‌شود. پل قدیم که نخستین پل خرمشهر است و یکی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی و جنگ به حساب می‌آید بعد از جنگ ایران و عراق به پل آزادی معروف شد. پل آزادی یا همان پل قدیم خرمشهر که آخرین سنگر مقاومت رزمندگان قبل از اشغال خرمشهر بود تنها پلی است که در کشور سه بار در ارتباط با آن تمبر یادبود چاپ شده است.

پل قدیم‌ خرمشهر از شلوغ‌ترین جاهای دیدنی خرمشهر قلمداد می‌شود که عرض رود کارون را با عظمت فراوان طی می‌کند و در حال حاضر این پل معروف به پل آزادی که عمری ۵۶ ساله دارد بر اثر جراحت‌های عمیق جنگ تحمیلی، تردد خودروهای سنگین و بی‌توجهی آسیب‌های جدی دیده است.

خرمشهر یکی از شهرهای جنوبی استان خوزستان و مرکز شهرستان خرمشهر است. این شهر در محل تلاقی رودخانه‌ های اروند رود و کارون و در ناحیه ای با تلاقی و پست در دلتای رودخانه اروند رود قرار گرفته و ۲۳ کیلومتر مربع مساحت دارد.

این شهر در انتهایی ‌ترین نقطه استان خوزستان قرار گرفته و اسکله‌ های آن در کرانه های اروند رود جای گرفته است. پل آزادی یا همان پل‌ قدیم‌ خرمشهر که آخرین سنگر مقاومت رزمنده گان قبل از اشغال خرمشهر بوده، تنها پلی است که در کشور سه بار در ارتباط با آن تمبر یاد بود چاپ شده است.

بخشی از این پل در زمان جنگ ایران و عراق و وقتی که خرمشهر به اشغال نیروهای بعثی درآمد، توسط رزمندگان اسلام منفجر شده و پس از اتمام جنگ مجددا مرمت و بازسازی شده است و بعد از این زمان فقط مرمت‌ های جزیی در آن صورت گرفته است.

شهرداری پل قدیم خرمشهر را دریابد

شهرداری پل قدیم خرمشهر را دریابد

منبع: اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=12760

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.