• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
2
رئیس اداره میراث فرهنگی برخوار و دولت‌آباد:

شهرستان برخوار مرکز اقامتی برای گردشگران ندارد

  • کد خبر : 9340
  • ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲
شهرستان برخوار مرکز اقامتی برای گردشگران ندارد
گردشگرآنلاین - رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان برخوار و دولت‌آباد، گفت: چون در این شهرستان هیچ مرکز اقامتی برای گردشگران وجود ندارد و زیرساخت‌های اولیه گردشگری فراهم نیست، مسافران به شکل گذری به برخوار می‌آیند و بسیاری نیز به همین دلیل به این شهر سفر نمی‌کنند.

به گزارش گردشگرآنلاین، نسرین غزنوی درباره وضعیت آثار تاریخی و گردشگری شهرستان برخوار و دولت‌آباد، اظهار کرد: حدود ۵۰۰ اثر تاریخی و محوطه باستانی در این شهرستان شناسایی شده که از این تعداد ۲۲ اثر ثبت ملی شده است. مسجد و منار سین، امامزاده عبدالمومن حبیب‌آباد، خانه‌های تاریخی شهر دستگرد، حمام دستگرد و برج‌های کبوتر دولت‌آباد و شاپورآباد از شاخص‌ترین بناهای تاریخی شهرستان برخوار و دولت‌آباد محسوب می‌شود.

وی افزود: تمام آثار تاریخی شهرستان نیاز به مرمت دارند و برای مرمت این آثار به بودجه میلیاردی نیاز است و اگر برای هر بنا ۳۰۰ میلیون تومان در نظر بگیرم تقریباً ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. سال ۱۴۰۰ بودجه اختصاصی برای مرمت بناهای تاریخی ۱۵۰ میلیون تومان و برای امسال نیز همین مقدار بودجه تخصیص یافته است که با این مبلغ ناچیز تنها می‌توانیم یک یا دو اثر تاریخی را به شکل جزئی مرمت کنیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان برخوار و دولت‌آباد، گفت: دانش پخت نان سنتی شهر کمشچه به عنوان میراث ناملموس این شهرستان به ثبت ملی رسیده است. همچنین دانش کشت نوعی از خربزه در شهر سین و تعزیه شهر برخوار به عنوان میراث ناملموس به ثبت ملی رسیده است.

غزنوی ادامه داد: چون شهرستان برخوار و دولت‌آباد یک شهرستان مذهبی محسوب می‌شود طبیعتاً بقاع متبرکه بیشترین گردشگر را به خود جذب می‌کنند و در واقع گردشگری مذهبی نمود بیشتری دارد. بعد از گردشگری مذهبی با توجه به وجود مناطق صنعتی که در شهرستان وجود دارد می‌توان روی گردشگر صنعتی برای آینده برنامه‌ریزی کرد.

وی با بیان اینکه سالانه ۳۰ هزار گردشگر به شهرستان برخوار و دولت‌آباد سفر می‌کنند، افزود: در ایام تعطیلات و به ویژه در نوروز ۱۴ هزار گردشگر به شهر برخوار می‌آیند، اما چون در شهرستان هیچ مرکز اقامتی برای گردشگران وجود ندارد و زیرساخت‌های اولیه گردشگری فراهم نیست مسافران به شکل گذری به برخوار می‌آیند و بسیاری نیز به همین دلیل به این شهرستان سفر نمی‌کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان برخوار و دولت‌آباد درباره خانه‌های بومگردی، اظهار کرد: برای ۵ خانه بومگردی به شکل صدور موافقت اولیه اقدام شده و هنوز هیچ یک از این خانه‌ها پروانه بهره‌برداری دریافت نکرده‌اند تا بتوانند به شکل رسمی گردشگر بپذیرند. خانه‌های بومگردی مذکور در حال مرمت هستند که پس از تکمیل مرمت و تجهیز کامل برای این خانه‌ها مجوز بهره‌برداری صادر می‌شود. هیچ هتلی هم در شهرستان وجود ندارد تا پذیرای گردشگران باشد.

غزنوی گفت: بعد از شهر اصفهان بیشترین کارگاه‌های صنایع دستی(۷۰۰ کارگاه) در شهرستان برخوار وجود دارد که بیش از ۳ هزار هنرمند صنعتگر در این کارگاه‌ها در رشته‌های مختلف کار می‌کنند. چاپ قلمکار، منبت، فیروزه کوبی، میناکاری، معرق، قلم‌زنی و ملیله سازی جزءِ رشته‌های شاخص صنایع دستی شهرستان هستند. تعدادی از این هنرمندان بیمه هستند و چند سال است که بیمه شده جدید صنایع دستی نداریم که البته این مشکل در کل کشور وجود دارد.

وی افزود: یکی از جاذبه‌های طبیعی این شهرستان پارک جنگلی حبیب‌آباد است و در یکی از مناطق کوهستانی سنگ‌های فسیلی نیز وجود دارد، اما روی این ظرفیت‌های گردشگری کار زیادی نشده است. سایت فسیلی برخوار به ثبت ملی اداره محیط زیست رسیده است. نیاز به سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها وجود دارد و از هفت شهرداری که داریم برخی از این شهرداری‌ها به شکل محدود با هزینه خود آثار تاریخی را مرمت می‌کنند.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=9340

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.