• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
6

شهروندان اقلیم کردستان می‌توانند بدون ویزا به ایران بیایند

  • کد خبر : 13089
  • 23 اکتبر 2022 - 9:20
شهروندان اقلیم کردستان می‌توانند بدون ویزا به ایران بیایند
گردشگرآنلاین - مدیرکل روابط اقلیم کردستان عراق و ایران گفت که شهروندان این اقلیم از فردا (یکشنبه) می‌توانند بدون ویزا به ایران سفر کنند.

به گزارش گردشگرآنلاین، عبدالله آکریی، مدیرکل روابط اقلیم کردستان عراق با ایران در گفت‌وگو با شفق نیوز اعلام کرد که شهروندان اقلیم کردستان از فردا(یکشنبه) بدون ویزا می‌توانند به ایران سفر کنند.

وی گفت که این امر با تصمیم دو طرف ایرانی و کردستانی اتخاذ شد و شهروندان اقلیم کردستان می‌توانند از تمام مرزها به ایران بروند و به مدت یک ماه در آن کشور بمانند.

آکریی خاطرنشان کرد که بر اساس این تصمیم شهروندان اقلیم کردستان برای سفر به ایران تنها به گذرنامه نیاز دارند و نیازی به ویزا نیست.

وی این تصمیم را گامی مهم برای دو طرف توصیف کرد.

کردستان عراق یا اقلیم کردستان، یک منطقهٔ خودمختار در بخش شمالی کشور عراق است. کردستان عراق از شرق با کردستان ایران از شمال با کردستان ترکیه و از غرب با کردستان سوریه هم‌مرز است. پایتخت آن اربیل است.

در منطقهٔ کردستان عراق علاوه بر کُردها، آشوری‌ها، ترکمن‌ها، عرب‌ها و ارمنی‌ها نیز زندگی می‌کنند. اکثریت مردم کردستان، مسلمان سنی‌مذهب هستند و سایر مردم، مسیحی، یهودی، زرتشتی، مندائی، اهل حق یا مسلمان شیعه هستند.

عراق کشوری است با قومیت‌های گوناگون و ساکنان آن را عرب۷۵٪-۶۵٪، کردها و ایزدی‌ها ۲۵٪-۳۵٪، ترکمنان، آشوریان و غیره حدود ۵٪ تشکیل می‌دهند. کردها در کردستان عراق در نواحی شمال و شمال شرقی عراق زندگی می‌کنند و از لحاظ فرهنگی و زبانی و طرز پوشش با عرب‌ها متفاوتند. کردها اکثریت بافت اقلیم کردستان را تشکیل می‌دهند، همچنین در این منطقه اقلیت‌هایی نظیر ترکمن‌ها و مسیحیان شامل (آشوری، کلدانی، سریانی) حضور دارند. روز عاشورا در کردستان عراق تعطیل رسمی است.

اجزای فرهنگ کردستان عراق شباهت زیادی به فرهنگ ایرانی دارد ازجمله خویشاوندی زبانی و آداب و رسوم و جشن‌هایی مانند جشن ایرانی نوروز که جشن اصلی در منطقه کردستان عراق نیز به‌شمار می‌رود. البته در این منطقه اقوامی مانند ترکمن‌ها آشوری‌ها، ارمنی‌ها، عرب‌ها، و مندائی‌ها نیز ساکنند که ویژگی‌های جدای فرهنگی خود را نیز دارا می‌باشند.

شهروندان اقلیم کردستان می‌توانند بدون ویزا به ایران بیایند

شهروندان اقلیم کردستان می‌توانند بدون ویزا به ایران بیایند

منبع: شفق نیوز

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=13089

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.