• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

شهر قزاق چگونه دوستدار مردم شد؟

  • کد خبر : 16890
  • ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۲
شهر قزاق چگونه دوستدار مردم شد؟
گردشگرآنلاین - بدیهی است که ایجاد شهرهای دوستدار مردم، بدون کاهش انتشار گازهای آلاینده تحقق نخواهد یافت. مدیران آستانه، پایتخت قزاقستان، از طریق بهره‌گیری حداکثری از انرژی تجدیدپذیر، کیفیت زندگی را به طور قابل‌توجهی افزایش داده‌اند و شهری دوستدار مردم به وجود آورده‌اند.

به گزارش گردشگرآنلاین، آستانه از نظر معماری متشکل از دو بخش کاملاً متفاوت با یکدیگر است که هر یک با ویژگی‌های خاص خود، در برهه زمانی متفاوتی توسعه یافته است. این بخش‌ها در میان مردم به “آستانه راست” و “آستانه چپ” شهرت دارد و هردو از سواحل رودخانه «ایشیم» قابل رؤیت است. آستانه راست میزبان مرکز قدیمی شهر و ساختمان‌های اداری و مسکونی است که در دهه ۱۹۶۰ ساخته شد، در حالی که آستانه چپ را سازه‌هایی مدرن و آینده‌نگر فرا گرفته است که پیدایش آن‌ها به پس از سال ۱۹۹۸ بازمی‌گردد.

ساخت منطقه مدرن آستانه با تمرکز بر مفهوم شهر دوستدار مردم آغاز شد و به همین دلیل، کاهش گازهای آلاینده و منابع آلودگی ساخته دست بشر در اولویت طراحی آن قرار گرفت. نکته جالب توجه در مورد آستانه این است که آلودگی هوا به دلایل مختلف در آن در سطح بسیار بالایی قرار دارد، به‌ویژه در فصل زمستان، گازهای سمی سراسر هوا را اشغال می‌کند. البته به‌تازگی مدیران بسیار بیشتر از گذشته مردم را به مبارزه با اقداماتی دعوت کرده‌اند که به انتشار گازهای گلخانه‌ای منتشر می‌شود و خود نیز طراحی خانه‌های بدون کربن را آغاز کرده‌اند.

رویکرد ایجاد شهر دوستدار محیط زیست در آستانه با مدرن‌سازی ساختمان‌های مهم قدیمی تلفیق شده است و حتی در بعضی از موارد، قوانین بسیار سختگیرانه‌ای برای احداث سازه‌های دوستدار محیط زیست وضع شده است. توسعه سبز شهر تا سال ۲۰۳۵ مهم‌ترین اولویت مدیران شهر قزاق به‌شمار می‎‌رود که قرار است به واسطه پیاده‌سازی پروژه‌های سبز شهری مانند گسترش زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری، کاشت درختان، توسعه سیستم‌های گرمایشی پیشرفته یا حتی حمل‌ونقل پاک از طریق خودروهای هیدروژنی محقق شود. در این راستا، برنامه عمران ملل متحد نیز در حال پیاده‌سازی یک ارزیابی استراتژیکی زیست‌محیطی از توسعه شهری آستانه است تا مدیران را در پیشبرد اهداف پایداری مربوط به توسعه شهری یاری دهد و از این طریق، اقتصاد و محیط زیست را با هم تلفیق کند.

اقدامات آستانه برای انتقال انرژی پاک و توسعه شهر دوستدار مردم

حفظ، بازسازی و طراحی دوباره سازه‌های قدیمی در رأس اهداف توسعه پایدار مدیران آستانه به‌حساب می‌آید که در ایجاد شهر دوستدار مردم نیز نقش مهمی ایفا خواهد کرد. برنامه‌ریزان پایتخت قزاقستان در سال ۲۰۱۸ یک پروژه آزمایشی را با هدف مدرن‌سازی یکی از مناطق کوچک و قدیمی شهر که در سال ۱۹۶۴ احداث شده بود، پیاده کردند. موفقیت این پروژه به‌حدی بود که مدیران تصمیم گرفتند اقداماتی مشابه را برای احیای سایر محله‌های قدیمی آستانه اعمال کنند و پایداری نهایی را برای شهر به ارمغان بیاورند.

این مرحله آزمایشی شامل عایق‌بندی درزهای باز بین دیوارها، نوسازی زهکشی‌ها، جایگزینی درهای ورودی با درهایی با بیشترین مقاومت در مقابل باد و باران، بازسازی بالکن‌های ساختمان‌های فرسوده و استفاده گسترده از لامپ‌های ال‌ای‌دی در سیستم‌های روشنایی محله بود، ضمن این‌که نصب لوله‌ها و امکانات گرمایشی خودکار به مدرن‌سازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی کمک زیادی کرد.

نقش ساکنان‌آستانه در توسعه شهر‌ دوستدار مردم

جالب است بدانید که مدیران آستانه در ایجاد شهر دوستدار مردم، همواره ساکنان را به پیاده‌سازی پروژه‌های مربوطه دعوت کرده‌اند و به طور مرتب، جلساتی را به گفت‌وگو با آن‌ها برای مدرن‌سازی هرچه بیشتر مناطق اختصاص داده‌اند تا از تجربیات آن‌ها از زندگی در محیط‌های مختلف بهره ببرند. در این رابطه، ساکنان فعال شهر نقش مهمی در ایجاد تغییرات موفق ایفا کرده‌اند، به ویژه زنان بسیار مشتاق‌تر از مردان، به ارائه ایده‌های خود به برنامه‌ریزان شهری برای نوسازی فضاهای شهری پرداخته‌اند. مدیران پس از هر بار تأیید یک ایده، با شرح تمام جزئیات به مشورت با سایر شهروندان، به‌خصوص سالمندان، می‌پردازند و پس از موافقت آن‌ها، اجرای اقدامات خود را آغاز می‌کنند.

مدیران شهر قزاق برای پایدارسازی شهر، تعمیر پشت‌بام‌ها و عایق‌بندی دیوارها را به یک ضرورت برای مالکان آپارتمان‌های مسکونی تبدیل کرده‌اند تا از این طریق به کاهش اتلاف انرژی کمک کنند. گزارش‌ها حاکی از آن است که به دنبال اجرای این قانون، اتلاف انرژی از طریق دیوارها، پنجره‌ها، درها، پشت‌بام‌ها و کف سازه‌ها به کاهش ۵۶ درصدی گرمای تولیدشده در آن‌ها منجر شده است و همین امر، صرفه‌جویی بخش اعظمی از درآمدهای خانواده‌ها در بخش انرژی را به دنبال داشته است. به همین دلیل، مدیران شهر قزاق انتقال انرژی پاک را به عنوان رویکردی برای بهبود کیفیت زندگی ساکنان و کاهش هزینه‌های مصرفی سالانه در رأس اهداف خود برای ایجاد شهر دوستدار مردم قرار داده‌اند و در نظر دارند مردم را به محقق کردن این هدف سوق دهند.

از سوی دیگر، اقدامات مدیران آستانه برای مدرن‌سازی مناطق و انتقال انرژی، شهروندان را نیز به اعمال اقداماتی در محیط‌های اطراف محل سکونت برای بهبود کیفیت زندگی خود سوق داده است. به عنوان مثال، بسیاری از آن‌ها به کاشت درختان و گل‌ها در فضاهای خالی اطراف شهر پرداخته‌اند و حتی برخی از آن‌ها با سرمایه‌گذاری مشترک و با کسب اجازه از مدیران شهر، تجهیزات بازی را در فضاهای بدون استفاده شهر نصب کرده‌اند. افزایش گرایش به دوچرخه‌سواری از دیگر اقدامات شهروندان آستانه به‌شمار می‌رود که در کاهش انتشار گازهای آلاینده نقش مهمی ایفا کرده است و به سهم خود در ایجاد شهر دوستدار مردم اثربخش بوده است.

شهر قزاق چگونه دوستدار مردم شد؟

شهر قزاق چگونه دوستدار مردم شد؟

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=16890

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.