• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
6

شوله‌لر دره‌سی گرمی به حافظه ملی ملحق شد

  • کد خبر : 6170
  • ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
شوله‌لر دره‌سی گرمی به حافظه ملی ملحق شد

گردشگرآنلاین – معاون میراث فرهنگی استان اردبیل از ثبت ملی میراث طبیعی شوله‌لر دره‌سی شهرستان گرمی در حافظه میراث طبیعی ملی ایران خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین، روح‌الله محمدی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: میراث طبیعی شوله‌لر دره‌سی واقع در بخش مرکزی دهستان اینی، روستای قوزلو شهرستان گرمی به شماره 924 در تاریخ 16 آذر ماه 1400 در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسید.

وی روستای قوزلو و دره‌ی بسیار دیدنی شوله‌لر را از جاذبه‌های طبیعی گردشگری گرمی توصیف و بر لزوم ثبت این اثر برای تدوین برنامه‌های مدیریتی، حفاظتی و شناساندن آن به عموم مردم تأکید و افزود: با ثبت این اثر در فهرست آثار ملی تشکیل نشستی با اهالی و مسئولان مربوطه درمورد توجه اهمیت این آبشار و لزوم حفظ منطقه از آلودگی‌های محیطی، انجام تحقیقات و بررسی‌های دقیق زمین شناسی، لزوم نظارت سازمان منابع طبیعی برای جلوگیری از چرای بی‌رویه دام‌ها و از بین بردن پوشش گیاهی دره‌ی شوله‌لر، نصب تابلوهای اخطار برای جلوگیری از روشن کردن آتش و ریختن زباله و سرکشی مداوم توسط سازمان یگان حفاظت در دستور کار قرار می‌گیرد.

محمدی یادآور شد: شوله‌لر دره­سی به معنی دره­ ی آبشارها است. در این دره که از شرق روستای قوزلو آغاز می‌شود و تا حوالی روستای شوون سفلی ادامه دارد، آبشارهای بزرگ و کوچک بسیاری دیده می‌شود که در مسیر دره و در بین سنگ‌ها و صخره‌ها کل مسیر را طی می‌کنند.

بزرگترین آبشار این دره، بویوک شوله است که در حدود 21 متر ارتفاع دارد و در قسمت‌های انتهای دره و نزدیک به روستای شاوون سفلی جای گرفته است. تمام آبشارهای این دره کمتر از 16 متر ارتفاع دارند، اما این آبشار نسبت به بقیه، از ارتفاع قابل توجهی برخوردار است.

وی با بیان اینکه شوله‌لر دره‌سی در فاصله کمتر از سه کیلومتر بیش از ده آبشار دارد، افزود: از جمله این آبشارها می‌توان به جوما شوله‌سی, سولدوز اوچن شوله‌سی، ایلانلی شوله، قیزیل قیه شوله‌سی و گئن دره شوله‌سی اشاره کرد.

معاون میراث فرهنگی استان اردبیل خاطرنشان کرد: در روستای قوزلو در محدوده دره شوله‌لر، سه درخت کهنسال گردو با قدمت بیش از 600 سال در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=6170

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.