• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
6

شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی انتخاب شد

  • کد خبر : 14888
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۹:۴۸
شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی انتخاب شد
گردشگرآنلاین - با حکم وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شیراز برای دومین بار به عنوان شهر جهانی صنایع دستی انتخاب و حکم دبیری شهر جهانی صنایع دستی به شهردار شیراز به مدت دو سال اعطاء شد.

به گزارش گردشگرآنلاین از شیراز، در مراسمی با حضور معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دفتر مرکزی دبیرخانه شهر جهانی صنایع دستی در محل باغ هنر شیراز افتتاح شد.

مریم جلالی در این مراسم عنوان کرد: شورای جهانی صنایع دستی در سال ۹۸ شهر شیراز را به عنوان شهر جهانی صنایع دستی انتخاب کرد و ما در طلیعه قرن تازه موظفیم این نگاه جهانی را حفظ کنیم و نیاز است تا مدیریت شهری و استاندار فارس همه با هم کمک کنیم تا این عنوان را به خوبی حفظ شود.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی با اشاره به اینکه در هر کجای شهر شیراز که چشم می‌گردانیم باید جلوه‌ای از همه هنر‌ها از کاشی هفت رنگ تا منبت، معرق و دست بافت‌های عشایر تا همه هنر‌هایی که شیراز را به عنوان شهر جهانی معرفی کرده است، در پلک ما بنشیند، گفت: شهردار شیراز بودن کار بسیار سختی است و باتوجه به قولی که شهردار در خصوص مشارکت و همراهی در حوزه صنایع دستی داده‌اند امید است بتوان با مشارکت دیگر دستگاه‌های اجرایی این همگرایی ایجاد شود.

جلالی با بیان اینکه لازم است در کیفیت محصولات و تکریم هنرمندان و در ایجاد نهاد‌ها و سازمان‌هایی که به هنرمندان این حوزه کمک می‌کنند کارا باشیم تأکید کرد: دبیرخانه شهر جهانی صنایع دستی شیراز تنها یک دفتر و یک حکم نیست بلکه باید یک موتور محرک برای تقویم رویداد‌های صنایع دستی باشد و این دبیرخانه کانون رفت و آمد هنرمندان و حلقه وصل بین صنایع دستی و دانش بنیان ها، دانشگاه‌ها و پژوهشگران برای کمک به ماندگاری و آینده پژوهی هنر‌های سنتی و صنایع دستی باشد.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی خاطر نشان کرد: این دبیرخانه باید محل رفت و آمد گردشگران، مشتریان و مخاطبانی باشد که به شوق شیراز می‌آیند که این شوق تنها معماری آن نیست بلکه این شوق دست بافته ها، قلمزنی، منبت‌ها و معرق هاست که شیراز را شهر جهانی صنایع دستی معرفی کرده است.

به گفته وی، اگر بخواهیم عنوان جهانی شدن بر پیشانی شهر شیراز همواره بماند و شیراز به عنوان کانون اصلی این هنر‌ها زنده بماند باید برای داشته‌هایی که داریم تلاش کنیم و خلاقانه برای صنعتی که دانش می‌طلبد کوشش کنیم و با ادبیات امروز شهر جهانی صنایع دستی را حفظ کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه اینجانب حامل پیام حمایت وزیر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌باشم تا حکم شهر شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی برای یکسال دیگر اعطاء نمایم، گفت: شهردار شیراز برای دو سال دیگر به عنوان دبیر شورای جهانی صنایع دستی خواهد بود و در این خصوص باید دبیرخانه‌ای تشکیل شود که برون داد باشد که در هر فصلی شاهد پیشرفت دو چندان فعالیت این دبیرخانه باشیم.

بیشترین مطالبه هنرمندان حوزه صنایع دستی ایجاد یک فضای کارگاهی است 

در این آیین همچنین شهردار کلانشهر شیراز با اشاره به افتخاری که در خصوص شهر جهانی صنایع دستی نصیب شهر شیراز شده و دبیرخانه آن به شیراز واگذار شده است، گفت: باتوجه به گفت و گویی که با برخی از هنرمندان این عرصه داشتیم دریافتیم که صنایع دستی صنعتی مهجور می‌باشد که مورد بی مهری بسیار و به باد فراموشی سپرده شده است.

محمد حسن اسدی اظهار کرد: شاید این اتفاقی که برای شهر شیراز رقم خورده است یک روزنه‌ای باشد که توجه ویژه و بیشتری به این صنعت داشته باشیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه در زمانیکه برای یک فعالیت یا کسب و کار نام صنعت بر آن گذاشته می‌شود، برای آن باید یک کار مهندسی، علمی و با برنامه‌ای انجام بشود، گفت: باید به جدّ به حوزه صنایع دستی توجه کنیم و این صنعت مورد توجه دائمی ما قرار بگیرد.

اسدی با اشاره به عنوانی که به شهر شیراز اطلاق شده است باید هم مطالبه وزارتخانه باشد و هم مطالبه ما از بقیه باشد، افزود: مردم شریف شیراز به میزان بسیار کمی مطالبه گر هستند، اما در این حوزه ما باید مطالبه گری خود را افزایش بدهیم.

شهردار کلانشهر شیراز همچنین یادآور شد: باتوجه به اینکه مطالبه تعدادی از هنرمندان حوزه صنایع دستی در خصوص فراهم کردن یک فضای کارگاهی است این قول مساعد را داده ایم که براساس آیین نامه شهرداری و در صورت لزوم اخذ مجوز از شورای شهر این مکان را فراهم کنیم.

اصلاح در قوانین از سوی وزارتخانه از دیگر موضوعاتی بود که اسدی به آن اشاره و بیان کرد: این صنعت کم هزینه و زودبازده است و نیاز به دریافت تسهیلات میلیاردی ندارند بلکه با هزینه میلیونی این فعالیت شکل می‌گیرد.

شهردار شیراز تأکید کرد: این قول را می‌دهیم که در سیما و منظر، المان‌های شهری و در شهرسازی شهرداری و شهر شیراز با حضور اساتید به جهت ارتباط گیری بیشتر یک تفاهم نامه سه جانبه منعقد کنیم.

در این مراسم همچنین روح اله نجابت نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان عنوان کرد: براساس فرمایش مقام معظم رهبری در سال ۸۷ طی سفر خود به شهر شیراز بیان کردند اگر مسئولین کشور و استان فارس با جهت گیری و تبلیغات درست و مدیریت صحیح در موضوع گردشگری کار کنند، فارس از همه جهات دیگر بی نیاز است.

وی در پایان اظهار کرد: اگر این شهر به عنوان شهر جهانی صنایع دستی شناخته شد به جهت هنر دست هنرمندان آن است.

شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی انتخاب شد

شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی انتخاب شد

منبع: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=14888

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.