• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6

صرف ۱۲۰ میلیارد ریال برای حفاظت از بافت تاریخی ارومیه

  • کد خبر : 4093
  • ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۹:۵۵
صرف ۱۲۰ میلیارد ریال برای حفاظت از بافت تاریخی ارومیه

گردشگرآنلاین – ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار در سه سال گذشته برای حفاظت، احیا و مرمت بناهای موجود در بافت تاریخی ارومیه هزینه شده است.

به گزارش گردشگرآنلاین از ارومیه، جلیل جباری با بیان اینکه حفاظت از بافت تاریخی یک وظیفه همگانی است، اظهار کرد: در سال‌های گذشته همکاری‌هایی با شهرداری ارومیه برای احیای جداره‌های تاریخی انجام شده که درخواست داریم این همکاری‌ها همچنان مستمر باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: احیای تعدادی از راسته‌های بازار ارومیه با همکاری شهرداری، احیا و ساماندهی مسجد جامع ارومیه، شهربانی، عمارت استانداری و حمام آخوند از جمله اقدامات انجام شده در بافت تاریخی ارومیه هستند.

وی در ادامه گفت : انجام مرمت جداره‌های تاریخی مابین میدان ولایت فقیه تا انقلاب جزء مصوبات ستاد بازآفرینی شهری بوده که نیازمند توجه جدی مسئولان است

جباری هم چنین افزود: وظیفه اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی تدوین ضوابط اختصاصی بافت تاریخی بوده که این وظیفه خود را نیز در سالیان گذشته انجام داده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی تصریح کرد: طبق قانون، مسئولیت تهیه طرح ویژه حفاظت از بافت تاریخی بر عهده اداره‌کل راه و شهرسازی استان است که تاکنون پس از گذشت چندین سال از تصویب این قانون تاکنون تاریخی اقدامی برای تهیه این طرح انجام نشده است.

او گفت: با توجه به اعلام آمادگی و تمایل شورای شهر ارومیه برای احیای دروازه‌های تاریخی، درخواست می‌شود با همکاری دستگاه‌های مربوطه اقدامات لازم برای احیای این دروازه‌ها در اسرع وقت آغاز شود.

محمد حضرت پور شهردار ارومیه هم در جمع خبرنگاران بیان کرد: از ۴۱۷ هکتار بافت فرسوده شهر را  ۳۰۰ هکتار ان را بافت تاریخی عنوان کرد و گفت: برای احیاء و ساماندهی بافت تاریخی یک مطالعه جامع از بافت تاریخی بصورت نکته‌ای و نه کلی صورت گیرد و اینگه لحاظ شود کدام بناها ارزش میراثی دارند و شناسنامه ای از ساختمان های تاریخی تهیه شود.

وی با بیان اینکه در خصوص نگه داری بافت های تاریخی کوتاهی شده است، اظهار کرد: علت این قصور مطالعه نشدن جامع از بناهای تاریخی شهر به صورت نکته‌ای است. نگهبانی بافت تاریخی هم بر عهده میراث فرهنگی و هم شهرداری است و باید این نهادها در امر نگه داری و ساماندهی نهایت دقت و تلاش را انجام دهند.  احیاء و بررسی و رفع مشکلات بافت تاریخی منجر به هویت بخشی دوباره به فضای کالبدی شهر می شود.

شهردار ارومیه از احیای ۳ سرای تاریخی بازارسنتی در قالب کاروان سرا خبر داد و گفت: ۳ سرای تاریخی بازار چون سرای سروش، نخجوانی و مهدی زاده با قدمت بیش از ۱۰۰ سال در قالب کارونسرا بصورت عقد تفاهم نامه ای احیا می شود. احیای سراهای تاریخی بازار ارومیه در قالب کاروانسرا با جذب سرمایه گذار از سال ۹۸ وارد فاز اجرایی می شود.

منبع: صدا و سیما

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=4093

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.