• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
5

صنایع دستی تبلور اقتصاد هویت‌بنیان ماست

  • کد خبر : 18152
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۹:۵۱
صنایع دستی تبلور اقتصاد هویت‌بنیان ماست
گردشگرآنلاین - معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی گفت: اقتصاد هویت‌بنیان ما از خلال صنایع دستی پیدا است، هر جایی در جهان از خاتم ایران، فرش، سفال، چرم، چوب و... صحبت به میان می‌آید، این انسان هنرمند ایرانی است که از مواد اطراف زیست‌بوم خود و تدبیر اندیشه برای یک تولید کالا استفاده کرده که این عین دانش‌محوری است.

به گزارش گردشگرآنلاین از خراسان رضوی، مریم جلالی  در آیین افتتاح پردیس فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان رضوی که همزمان با آغاز دهه فجر در مجتمع دکتر شریعتی برگزار شد، اظهار کرد: این هنرمندان هستند که هنر این سرزمین را زنده نگه داشته‎‌اند، امروز اگر از پردیس فناوری نرم، نوآوری، خلاقیت، اقتصاد دانش‌بنیان و خلق منش می‌گوییم، این‌ها همه واژه‌هایی هستند که رویکرد عملی ما باید معطوف به آن‌ها باشد.

وی ادامه داد: اقتصاد هویت‌بنیان ما از خلال صنایع دستی پیدا است، هر جایی در جهان از خاتم ایران، فرش، سفال، چرم، چوب و… صحبت به میان می‌آید، این انسان هنرمند ایرانی است که از مواد اطراف زیست‌بوم خود و تدبیر اندیشه برای  تولید کالا استفاده کرده که این عین دانش‌محوری است.

دانش‌بنیان‌تر و هویت‌بنیان‌تر از صنایع‌دستی نداریم

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌ فرهنگی بیان کرد: دانش‌بنیان‌تر و هویت‌بنیان‌تر از صنایع‌دستی نداریم که البته این نیز مورد غفلت تاریخی قرار گرفته است. وقتی از فناوری صحبت می‌شود، در اذهان الکترونیک و آزمایشگاه‌های بزرگ شکل می‌گیرد و کمتر یادمان می‌افتد معرق، منبت و فرش ما برخاسته از دانش است و ما نیز احتیاج داریم به شیمیدانانی که سفالمان، به معدن‌شناسانی که گوهر سنگ‌ها، به رنگ‌شناسانی که پارچه‌ها و دست‌بافته‌هایمان را به روز کنند و این اتصال باید برقرار شود.

جلالی افزود: برای مردمی‌سازی و شبکه‌سازی نگرش و بینش باید باشد. بینش انسان ایرانی باعث شده نقش بر سفره، لباس، چوب و… درآورد. این پیوست‌های فرهنگی صنایع خلاق ایرانی است و این صنعت خلاق منجر به تولید اقتصادی می‌شود و ارزش‌آفرین، هویت‌بنیان و اشتغال‌آفرین است، اما ما نباید به فکر اشتغال باشیم، مشغول بودن بدون مولد بودن فایده ندارد، ما به نام اشتغال تولید را از بین برده‌ایم.

وی تصریح کرد: سیاست وزارت میراث فرهنگی و تلاش ما این است که صدای فرهنگ و اجتماع و اقتصاد  به هم‌جوشی برسد، اگر میراث فرهنگی تجلی فرهنگ و گردشگری حوزه مراودات اجتماعی ماست، باید صنایع دستی ما رویکرد اقتصادی داشته باشد و به زنجیره ارزش متصل شود و ارزش‌آفرین باشد.

معاون صنایع‌ دستی وزارت میراث‌ فرهنگی اضافه کرد: امید است با ایجاد مراکزی مانند پردیس فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، تنها نام آن را یدک نکشیم و به رسم جدیدی برسیم. سبک زندگی ایرانی هیچگاه از چیزی فراقت نداشته است  و همه این موارد را مدیون مادران و زنان ایرانی هستیم و به همین دلیل گزاره زنان پیشرفت و پیشران را در صنایع دستی پیگیری می‌کنیم چراکه روح زنانه بر هنر ایرانی غالب است و زن و زندگی می‌تواند در کنار هم پیشرفت را در پی داشته باشد.

جلالی بیان کرد: نوآوران ما باید نان‌آور باشند، چراکه این موضوع تجلی دانش، حکمت و هنر ایرانی است. امیدوار هستیم با همت جهاددانشگاهی بتوانیم هنر را از ویترین‌های پر زرق و برق به متن زندگی بیاوریم و در سبد خانواده قرار دهیم.

صنایع دستی تبلور اقتصاد هویت‌بنیان ماست

صنایع دستی تبلور اقتصاد هویت‌بنیان ماست

منبع: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=18152

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.