• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
9

صنایع دستی زنجان به بازارهای جهانی معرفی می‌شود

  • کد خبر : 4589
  • 08 ژانویه 2022 - 19:42
صنایع دستی زنجان به بازارهای جهانی معرفی می‌شود

گردشگرآنلاین – مدیرکل صنایع‌دستی زنجان گفت: معرفی محصولات تولیدی فعالان صنایع دستی از طریق فضای مجازی به بازارهارهای جهانی انجام می شود.

به گزارش گردشگرآنلاین از زنجان، مراسم بزرگداشت روز ملی چاقوی زنجان از مهمترین صنایع دستی زنجان ظهر امروز با حضور برخی از مسئولان و فعالین این حوزه در سالن اجتماعات مهرانه زنجان برگزار شد.

در این مراسم، امیر ارجمند مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با بیان اینکه ۱۸ دی ماه به عنوان روز کشف قدیمی‌ترین چاقوی زنجان در معدن چهرآباد شناخته شده و برای بزرگداشت این صنعت فلزکاری زنجان انتخاب شده است، اظهار کرد: در تلاش هستیم تا این روز را به عنوان روز ملی چاقوی زنجان در تقویم ثبت کنیم.

وی با تاکید بر حفظ، احیا، توسعه و ترویج صنعت دست زنجانی‌ها، تصریح کرد: چاقوی زنجان یک برند شناخته شده در کل دنیا محسوب می‌شود و صنعتگران زنجانی در حوزه چاقوسازی سرآمد هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان زنجان ضمن اشاره به حمایت‌های لازم از صنعت چاقو در استان خاطرنشان کرد: قدمت هنر چاقوسازی زنجان به ۱۸ قرن پیش برمی‌گردد و صنعتگران زنجانی در این هنر تا به امروز درخشیده‌اند.

وی با بیان اینکه صنعت چاقوسازی در استان زنجان ناشی از سلاح سازی مردمان در زمان‌های دور بوده است، ادامه داد: امروز چاقو دومین صنعت ارز آور در حوزه صنایع دستی استان زنجان به شمار می‌رود و از این رو اهمیت بالایی دارد.

ارجمند حفظ و احیای هنرهای دستی را در گرو تامین معیشت هنرمندان این عرصه دانست و یادآور شد: معرفی محصولات تولیدی فعالان صنایع دستی و هنرهای دستی از طریق فضای مجازی به بازارهای جهانی در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: فضای مجازی کمک زیادی به صنعتگران برای فروش محصولات کرده است و امروز با هم اندیشی، هم فکری و ایجاد اتباط و تعامل بین شهرهای صنایع دستی کشور می‌توانیم نسبت به معرفی شهرها، استفاده از تجارب و اقدامات انجام شده در جهت رونق بیشتر صنایع دستی گام برداریم.

به گزارش گردشگر آنلاین از زنجان به نقل از تسنیم، در ادامه مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان نیز ابراز کرد: حمایت از تشکیل خوشه‌های صنعتی جزء اولویت‌های شرکت شهرک‌های صنعتی استان است که امیدواریم با حمایت مسئولان استان و همکاری ذی‌نفعان خوشه‌های مختلف، شاهد رشد و تعالی صنایع استان باشیم.

عباسی با بیان اینکه توسعه خوشه چاقو راهکاری کارآمد در ساماندهی مشاغل این حوزه محسوب می‌شود، ادامه داد: در حال حاضر ۹۳۰ کارگاه چاقوسازی در زنجان وجود دارد که ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در این بخش در حال فعالیت هستند.

وی به تولید سالانه یک هزار و ۲۰۰ تن چاقو در استان اشاره کرد و گفت:  ۶۰ درصد آن در شهرهای همسایه به فروش می رسد.

شایان ذکر است، چاقوسازی در زنجان قدمتی دیرینه دارد و این هنر توانسته در قالب صنایع دستی جایگاه ویژه‌ای را در کشور کسب کند، این صنعت بین ۳ هزار و ۲۰۰ شاخه صنایع دستی رده پنجم کشوری را در حوزه صنعت فلزات دارد و جزء صنایع اصیل دنیا هم محسوب می‌شود.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=4589

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.