• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

ضرغامی: جای شبکه خوراک در رسانه ملی خالی است

  • کد خبر : 12361
  • ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۹:۳۹
ضرغامی: جای شبکه خوراک در رسانه ملی خالی است
گردشگرآنلاین - وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: جای شبکه غذا و خوراک و آشپزی با رویکرد گردشگری که مورد توجه و مورد نیاز مردم است، در رسانه ملی خالی است.

به گزارش گردشگرآنلاین از تهران، سید عزت‌الله ضرغامی در ششمین روز هفته گردشگری در دومین رویداد سراسری ایران و گردشگری خوراک در سده نو در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما اظهار داشت: یکی از حوزه های مهم ما گردشگری دانش ‌آموزشی است که برای آن برنامه داریم.

وزیر میراث فرهنگی گفت: ریل‌گذاری یک ساله گذشته آرام آرام در حال نتیجه دادن است که به امید خدا در آینده نزدیک نتایج و دستاوردهای آن مشخص می‌شود.

وی گفت: در دوران مدیریت در صدا و سیما شبکه‌های موضوعی را پیگیری می‌کردم البته مخالفان جدی داشت بعد از پافشاری در دوره دوم مدیریت این شبکه‌ها را اجرایی کردم.

ضرغامی خاطرنشان کرد: جای شبکه غذا و خوراک و آشپزی در رسانه ملی خالی است و این شبکه مورد توجه مخاطبان و نیاز مردم است، آماده‌ایم با صدا و سیما در این زمینه همکاری کنیم.

وی تصریح کرد: خوراک و طعام آن قدر مهم است که در آیات قرآن مورد تاکید قرار گرفته است صدها آیات بهشت را با خوراک توصیف می کند باید وجوه خوراک تبیین شود.

ضرغامی گفت: سیاست ما این است که جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها و مجموعه برنامه‌ها به بخش خصوصی تفویض شود. همه می‌تواند رویدادهای مختلف برگزار کنند از همه دعوت می کنیم هر ایده و نوآوری را اجرایی کنند ما هم کمک می کنیم موانع برداشته شود.

وزیر میراث فرهنگی گفت: تا برندسازی نشود و بسته بندی مناسب وجود نداشته باشد خوراک و سوغات نمی توان به خوبی مطرح کرد، در گرده حیران و جاده هراز و قم و بناب خوراکی هابی که منسوب به این مناطق است را اگر کسی نخورد سفرش کامل نیست.

ضرغامی تاکید کرد: در میز های تخصصی برندسازی و بسته بندی برنامه ریزی و نمایشگاه های تخصصی در کشور برگزار شود. در طول سال باید تقویم رویداد خوراک در شهر و روستاها به صورت فصلی داشته باشیم تا به مردم جهان معرفی شود.

وی تصریح کرد: غذا و خوراک میراث ناملموس کشور ما است ، ابنیه و اماکن تاریخی آثار و میراث ملموس ما ارزشمند و قابل احترام هستند اما حوزه میراث ناملموس و آیین های مردم ما باید بیشتر از این مورد توجه قرار گیرد.

خوراک ارزان و با کیفیت را برای گردشگران فراهم می‌کنیم

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: موضوع گردشگری خوراک ترکیبی از هنر، عشق، دانش، مهارت و فرهنگ است. همه این فضیلت‌ها در این مجموعه وجود دارد و متخصصانی که در این حوزه فعالیت دارید ترکیبی از همه این‌ ارزش‌ها هستید.

ضرغامی افزود: برای برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها سیاست‌های وزارتخانه این است که تمام این‌ها را بخش خصوصی تفویض اختیار کند از این رو هر مجموعه‌ای که قابلیت اجرای این کارها را دارد می‌تواند مشارکت کند. من از همه دعوت می‌کنم هر فرد یا مجموعه‌ای ایده و برنامه دارد می‌تواند در این حوزه ورود پیدا کند ما هیچ کاری جز حمایت و تسهیل مشارکت مردم نداریم.

وی اضافه کرد: نگاه گردشگری و برندسازی نکته مهمی است که در گردشگری خوراک باید به آن توجه شود. این موضوع بسیار مهم است نکات ظریفی هم دارد حتی بسته‌بندی هم مهم است اگر در این باره کار علمی و هنرمندانه انجام شود خوراک و غذای هر منطقه می‌تواند به برند گردشگری آن منطقه و استان تبدیل شود. اکنون به صورت سنتی غذا و خوراک بعضی‌ از استان‌ها برند آنها هستند اما باید بیشتر کار کنیم چرا که ظرفیت‌های زیادی برای گسترش این حوزه داریم.

وی ادامه داد: در گردشگری ارزان قیمت یکی از موضوعاتی که مورد توجه ما قرار دارد، توجه به خوراک است. ما اعتقاد داریم گردشگری حق همه است. بخشی از هزینه‌های سفر به خوراک سفر برمی‌گردد از این رو درحال برنامه‌ریزی هستیم تا خوراک ارزان قیمت با حفظ کیفیت برای عموم گردشگران فراهم شود تا شاهد رونق گردشگری ارزان قیمت باشیم.

وی به اهمیت بسته‌بندی در تولید خوراک و غذا و نوشیدنی اشاره کرد و افزود: برای این که در گردشگری خوراک رونق بیشتری کسب کنیم حتما باید به بسته‌بندی آن‌ توجه داشته باشیم. بسته بندی نامناسب نباید برای خوراک در نظر گرفته شود این ضعف را در صنایع‌دستی نیز داریم. از این رو برای توسعه و رونق گردشگری خوراک باید به بسته‌بندی آن توجه ویژه داشته باشیم.

از طرفداران سرسخت فضای مجازی هستم

ضرغامی در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران درباره قطع اینترنت و تاثیر منفی بر کسب‌وکارهای گردشگری گفت: در مسائل امنیتی وقتی مشکل می‌آید برای حفظ امنیت مردم از کسی اجازه نمی گیرند، البته در جلساتی که همواره با مسئولان دارم ضرورت حضور بی قید و شرط و گسترده و با کیفیت اینترنت و فضای مجازی یادآوری کردم.

وزیر میراث فرهنگی گفت: من از طرفداران سر سخت فضای مجازی هستم، معتقدم فضای مجازی آمده ملت و انقلاب اسلامی را نجات دهد، ظرفیت های فضای مجازی در خدمت ارزش های ملی و اسلامی ماست، تحت هیچ شرایطی نگرانی هایی که وجود دارد نباید باعث شود یک تصمیم جدی و همیشگی برای محدودیت در این حوزه بگیریم.

با تحدید همیشگی فضای مجازی مخالفم

وی با بیان این که من مخالف تحدید (محدودیت) همیشگی فضای مجازی هستم، گفت: روند کشور برای توجه به فضای مجازی مثبت است، توجه لازم می‌شود، اما اگر به صورت مقطعی مشکلات امنیتی ایجاد شود اقتضای حفط امنیت مردم مانند همه جای دنیا مدیریت امنیتی انجام می شود تا عوامل ضد امنیتی از موقعیت‌های فضای مجازی برای تخریب و ضربه زدن به مردم استفاده کنند.

ضرغامی خاطر نشان کرد: یکی از حوزه‌های که لطمه خورد حوزه گردشگری است و بسیاری از کسب و کار و مسائل اقتصادی مردم در این مقطع به دلیل محدودیت اینترنت آسیب دیده است، اما از این مقطع عبور ‌کنیم این خسارت‌ها جبران می‌شود.

گردشگری در همین سایه امنیت رونق می گیرد

وزیر میراث فرهنگی گفت: یکی از سیاست های ما مقابله با ایران هراسی است، مخالفان ملت ما خیلی دوست دارند ایران ما را به گونه‌ای نشان دهند که ایران جای امنی برای گردشگران نیست، کارهای زیادی انجام شده است، اما برخی اوقات روند مانند بازی مار و پله استف گاهی به جایی می رسیم که یک نیش مار ما را به نقاط پایین می‌اندازد.

وی تاکید کرد: نباید اجازه بدهیم برخی مشکلات اجتماعی به تهدیدات امنیتی و سیاسی شود و از اوج به نقاط پایین‌تر گذشته برگردیم همه باید کمک کنیم با ایران هراسی مقابله است، گردشگری در همین سایه امنیت رونق می گیرد.

پیش‌نویس سند گردشگری سلامت آماده شده است

علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی هم در این رویداد گفت: هر کدام از برنامه های هفته گردشگری بر مبانی گردشگری موضوعی برنامه ریزی شد تا جهت گیری ها و رویکردهای وزارتخانه بیان شود

وی گفت: هر کدام از برنامه‌هایی را که در هفته گردشگری داشتیم فرصت مغتنمی برای معرفی فرصت‌ها و ظرفیت‌هایی این حوزه بود.

وی افزود: کسب مزیت رقابتی و پایدار کردن مقاصد گردشگری، طولانی شدن اقامت گردشگران، استفاده از فرصت‌های معرفی جوامع محلی همگی در گرو توسعه گردشگری موضوعی است.

شالبافیان تصریح کرد: در این راستا جنبه‌های کمتر شناخته شده را فعال کردیم، تشکیل میزهای تخصصی و موضوعی گردشگری در همین راستا انجام شده و این میزها برای این است که به توسعه گردشگری موضوعی توجه جدی شود از این رو به دنبال این هستیم که این میزها را به صورت پویا داشته باشیم.

شالبافیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود: تلاش ما همواره بر این بوده تا ذی‌نفعان هر حوزه را به مشارکت بگیریم و بتوانیم از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

معاون گردشگری با بیان اینکه پیش‌نویس سند گردشگری سلامت آماده شده است گفت: خوشبختانه در حوزه‌های مختلف برنامه‌های خوبی داریم و سند توسعه گردشگری در موضوعات مختلف در حال تدوین است. همچنین از پیشنهادهای شما در تدوین برنامه هفتم توسعه به طور حتم استفاده می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: هفته گردشگری امسال را در حالی آغاز کردیم که سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد که در بند ۱۷ آن به توسعه گردشگری تاکید شده است، از این رو برای تدوین برنامه هفتم توسعه نیازمند همکاری متخصصان و استفاده از نظرات آن‌ها هستیم.

در این رویداد از فعالان، پژوهشگران و متخصصان و مدرسان و مقالات برتر علمی در حوزه گردشگری خوراک و با اهدای لوح تجلیل شد.

۸۸ درصد گردشگران غذاهای سنتی را از جاذبه‌های گردشگری می‌دانند

زهرا لاریجانی کارشناس مسئول گردشگری خوراک وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و مدیر اجرایی و دبیر همایش گفت: بیش از ۸۸ درصد از گردشگران در جهان خوردن غذاهای سنتی کشورها را از مهمترین جاذبه‌های گردشگری می‌دانند.

دبیر کمیته علمی همایش در این مراسم گفت: اهمیت گردشگری در سبد هزینه کرد خانواده‌ها بسیار پر اهمیت است و چند صنعت را درگیر کرده است. گردشگری خوراک می‌تواند در جذب توریست‌ نقش بسزایی داشته باشد و برای بازدیدکنندگانی که با فرهنگ متفاوتی پا به کشور ایران می‌گذارند جذابیت دارد.

وی ادامه داد: گردشگری غذا در دنیا بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد دلار گردش مالی را رقم می‌زند و این موضوع می‌تواند برای سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری بسته انگیزشی باشد. گردشگری آشپزی شامل تجربیات آشپزی، تورهای غذا، کنفرانس‌ها، رویدادها و چشیدن غذاهای قومی است.

لاریجانی با بیان هدف گردشگری خوراک نیز گفت: هدف گردشگری خوراک آشنایی با فرهنگ کشورهای مختلف است و به مسافر فرصت می‌دهد تا منطقه محلی را کشف کرده و درباره غذا مواردی را بیاموزد. گردشگری خوراک در ایران به خاطر تعدد خوراک در کشور از لحاظ تنوع، پتانسیل بالایی برای جهانی شدن دارد و در تمام پلتفرم‌ها قابل استفاده است و قابلیت صادرات هم دارد.

وی افزود: بیش از ۸۸ درصد از گردشگران در جهان خوردن غذاهای سنتی کشورها را از مهمترین جاذبه‌های گردشگری می‌دانند، همچنین رونق گردشگری خوراک موجب رونق کسب و کار در اقامتگاه‌ها، حمل و نقل و به طور کلی زمینه‌ساز کارآفرینی و اشتغال در کشور شده و می‌تواند به عنوان میراث ناملموسی به ما کمک کند. امروزه می‌توان گردشگری خوراک را قلب تپنده، جذاب و حذف ناپذیر از گردشگری دانست.

هزینه سفرهای طولانی در جهان ۴ برابر شده است

در ادامه «اریک ولف» مدیرعامل انجمن جهانی سفر و خوراک در پیامی برای این همایش گفت: در آینده با تغییراتی در حوزه توسعه گردشگری داخلی و کاهش سفرهای داخلی رو به رو خواهیم بود.

وی تصریح کرد: اکنون هزینه سفرهای طولانی چهار برابر شده است و مردم تمایل دارند به جای سفرهای طولانی و گران به سفرهای کوتاه و ارزان بروند. پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۲۳ با توجه به میل مردم به سفر، مدل سفرها تغییر کند. مردم به سفرهای مسئولانه بیشتر اهمیت می‌دهند. اینکه کدام رستوران کمتر پلاستیک مصرف می‌کند یا کدام مرکز اقامتی به مشتری اهمیت می‌دهد برای گردشگران مهم خواهد بود.

در پایان این برنامه که وزیر آموزش و پرورش نیز حضور پیدا کرد از افراد فعال در حوزه گردشگری خوراک برترین مقالات و برترین سرآشپزها تقدیر شد. همچنین نشان نوروز به وزرای آموزش و پرورش و میراث فرهنگی اهدا شد.

ایمان مصدری مدیر عامل سازمان متخصصان و مدیران ایران گفت: امروز رونمایی از کتاب متاگشت را داریم این اولین کتاب در حوزه متاورس و گردشگری است. در حال حاضر گردشگری داخلی برای بسیاری از مردم سخت شده است بنابراین حضور ما در فضای متاورس بسیار اهمیت دارد.

سازمان متخصصان و مدیران ایران امروز معاونت گردشگری ایجاد کرده و شعار ما توانمندسازی متخصصان و مدیران و کارشناسان است.

مصدری ادامه داد: نقش سازمان‌های مردمی در بسیاری از کشورها پررنگ است اما به نظر می‌رسد این موضوع بیشتر در کشور ما شعاری است و امید داریم در دولت آیت‌الله دکتر رئیسی شاهد نقش‌آفرینی بیشتر سازمان‌های مردمی باشیم.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های مختلف ایران در حوزه‌های گوناگون گردشگری به ضرورت تهیه برند گردشگری تاکید و افزود: در دنیا اکنون آلمان را به‌عنوان برند این کشور می‌شناسند و اگر قرار است ما نیز در دنیا در حوزه گردشگری شناخته شویم باید یک برند قوی و جذاب داشته باشیم تا به خوبی بتواند به معرفی ظرفیت‌ها و داشته‌های گردشگری ایران بپردازد.

مدیرعامل سازمان متخصصان و مدیران ایران خاطرنشان کرد: این سازمان با ۲۸ هزار عضو آماده هرگونه همکاری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است و در همین راستا پیشنهاد دارم خانه گردشگری با هدف توسعه و رونق هرچه بیشتر گردشگری تشکیل شود.

تقدیر از فعالان حوزه گردشگری خوراک

در بخش دیگری از این مراسم با حضور سیدعزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، وزیر آموزش و پرورش، رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی، از فعالان حوزه‌های مختلف گردشگری خوراک تقدیر شد.

در بخش مقاله‌ها از سمانه گل پیکری فرد (امیرحسین حکمت نیا و مونا قربانی مشترک)، رقیه شجاع محدثه رضا زاده سیاه کورابی، سامان شافعی تقدیر شد، همچنین فضه اکبریان، آرش هوشی و غلام حیدر ابراهیم بای سلامی جایزه مقاله برگزیده را دریافت کردند.

در حوزه گردشگری خوراک از سیروس سوسنی مدرس گردشگری خوراک و پایه‌گذار کترینگ‌های هوایی، محمد صارمی پژوهشگر گردشگری خوراک و مدرس استانداردسازی غذاهای ایرانی، امیر شهبازی پژوهشگر گردشگری خوراک و مدرس نان و شیرینی، حافظ صفایی پژوهشگر و مدرس نوشیدنی‌های گرم و سرد، غلامعلی کاظمی قشقایی فعال فرهنگی و پژوهشگر خوراک اقوام ایرانی، سروش پرهامی پژوهشگر و مدرس گردشگری خوراک، علیرضا دلدار متخصص راه‌اندازی رستوران‌های خوراک ایرانی در کشورهای خارجی، روح اله فراهانی فرحت سرآشپز رستوران هتل آزادی و خوراک ملل، علی مرادپور سرآشپز هتل پارسیان اوین، حسن عیاق سرآشپز رستوران فرانسوی بیستانگو هتل رامتین استاد آشپزی، جعفر کریم زاده مدیرعامل دبیرخانه ملی کباب ساتوری بناب اذربایجان، هلیا فراهانی نفر اول مسابقات خوراک پزان کوچک و سرآشپز کودک ماموریان سرآشپز کشور ارمنستان، تقدیر شد.

در ادامه رئیس فدراسیون گردشگری ارمنستان تندیسی را به نیابت از خانواده گردشگری ایران به مهندس سید عزت الله ضرغامی تقدیم کرد و مهندس ضرغامی نیز تندیسی به رئیس فدراسیون گردشگری ارمنستان هدیه داد.

نشان نوروز محمدرضا پاکروان و نماینده جایزه نوروز به مهندس سید عزت‌الله ضرغامی اهدا شد و تابلوی نگارگری هنر بانوی ایرانی به وزیر آموزش و پرورش اهدا شد.

رونمایی از کتاب مگا گشت و پوستر سومین رویداد گردشگری خوراک در سده نو

همچنین در پایان دومین رویداد سراسری ایران و گردشگری خوراک در سده نو با حضور مصطفی فاطمی مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و ایمان مصدری مدیرعامل سازمان متخصصین و مدیران ایران، کتاب مگا گشت و پوستر سومین رویداد سراسری ایران و گردشگری خوراک در سده نو رونمایی شد.

در این همایش علاوه بر تجلیل از فعالان حوزه غذا و نوشیدنی و گردشگری خوراک تجلیل به عمل آمد، تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان متخصصین و مدیران ایران و فدراسیون گردشگری ارمنستان به امضا رسید.

ضرغامی: جای شبکه خوراک در رسانه ملی خالی است

ضرغامی: جای شبکه خوراک در رسانه ملی خالی است

منبع: وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=12361

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.