• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
6
دبیر جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران:

ضریب صفر اشغال اقامتگاه‌های بوم‌گردی خراسان رضوی در دی ماه

  • کد خبر : 17937
  • ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۹:۳۴
ضریب صفر اشغال اقامتگاه‌های بوم‌گردی خراسان رضوی در دی ماه
گردشگرآنلاین - دبیر جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران گفت: از ابتدای دی ماه با توجه به برودت هوا و سرما شاهد بارش برف، مشکلات جاده‌ای، قطعی و کاهش فشار گاز بودیم که ضریب اشغال اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان را به صفر رساند.

به گزارش گردشگرآنلاین از خراسان رضوی، صادق کاظمیان در خصوص وضعیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی اظهار کرد: حدود ۱۴۰ اقامتگاه بوم‌گردی در خراسان رضوی وجود دارد که نزدیک یک ماه است دچار اختلال در کسب‌وکار شدند. برودت هوا، مشکلات جاده‌ای و کاهش فشار گاز ضریب اشغال اقامتگاه‌ها را به صفر رسانده بود.

وی با اشاره به تعطیلی برخی از هتل‌ها افزود: اقامتگاه‌های بوم‌گردی ماهیت متفاوتی نسبت به هتل‌ها و مهمان‌پذیرها دارند و مالکان و بهره‌برداران در همان اقامتگاه‌ها زندگی می‌کنند. به همین دلیل تعطیلی این اقامتگاه‌ها امکان‌پذیر نیست، اما ضریب اشغال آن‌ها در شرایط خاص کاهش می‌یابد.

کاظمیان در خصوص مشکلات اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان بیان کرد: افت فشار و قطعی گاز در برخی از شهرستان‌ها و روستاها یکی از مهمترین مشکلاتی بود که در ماه گذشته ایجاد شد.

وی با بیان اینکه اقامتگاه‌های بوم‌گردی سال‌های سختی را گذراندند، تصریح کرد: افزایش نرخ و تورم، سفر را از سبد معیشت خانوار حذف کرده و این اتفاق آسیب بزرگی به صنعت گردشگری از جمله اقامتگاه‌های‌ بوم‌گردی وارد کرده است.

دبیر جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران گفت: چندین سال است به علت‌های مختلف از جمله کرونا و بلایای طبیعی مانند سیل، اقامتگاه‌های بوم‌گردی متضرر شدند و نیاز به حمایت از سوی نهادها و سازمان‌های متولی دارند.

وی ادامه داد: اقامتگاه‌های بوم‌گردی در روستاها فعال هستند از این رو کسب‌وکاری چند جانبه دارند. هر اقامتگاه در حوزه‌های مختلفی مانند صنایع‌دستی، مشاغل خانگی و تولیدات بومی و محلی فعالیت می‌کند. بنابراین کاهش یا قطع فعالیت این اماکن به معیشت روستاییان آسیب وارد می‌کند. برخی از روستاها، روستاهای محروم هستند و این ضرورت حمایت‌ها را بیشتر می‌کند.

نوروز زیان اقامتگاه‌های بوم‌گردی را جبران نمی‌کند

کاظمیان در خصوص وضعیت اقامتگاه‌های‌ بوم‌گردی در دوران نوروز تصریح کرد: در نوروز امسال قطعا شرایط بهتر خواهد شد، اما به طور کلی باید منتظر کاهش تقاضای سفر به دلیل مشکلات معیشتی باشیم. از سویی مصادف شدن نوروز ۱۴۰۳ و ماه رمضان در کاهش تعداد سفرها تاثیر زیادی خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه امید فعالان گردشگری به ایامی مانند نوروز است، گفت: هر چند در نوروز استقبال مسافران بیشتر می‌شود اما استقبالی ۱۵ روزه ضرر و زیان اقامتگاه‌های‌ بوم‌گردی استان را جبران نخواهد کرد. تورم، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و دیگر مشکلات زیان هنگفتی به این اقامتگاه‌ها رسانده است.

ضریب صفر اشغال اقامتگاه‌های بوم‌گردی خراسان رضوی در دی ماه

ضریب صفر اشغال اقامتگاه‌های‌ بوم‌گردی خراسان رضوی در دی ماه

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=17937

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.