• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
1

طبقه‌بندی مردم‌محورترین شهرهای چین

  • کد خبر : 17376
  • 07 ژانویه 2023 - 10:57
طبقه‌بندی مردم‌محورترین شهرهای چین
گردشگرآنلاین - گروهی از محققان اهل شنژن پس از انجام مطالعات بی‌شمار، مردم-محور بودن شهرهای چین را بر اساس معیارهای مختلف مشخص کرده‌اند.

به گزارش گردشگرآنلاین، توصیف شهرهای مردم‌-محور بسیار چالش‌برانگیز است چراکه شهرهای انسان‌گرا بر مبنای توجه به نیازهای مردم ارزیابی می‌شود و از آن‌جا که تنوع انسان‌ها در آن‌ها بسیار زیاد است، معیارهای متفاوتی پیش روی ارزیابی شهرها قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، در شهری که مالکیت معابر از آن خودروها است، جای زیادی برای عبور و مرور راحت انسان‌ها وجود ندارد و شهروندان کمترین حس رضایت را از زندگی در آن‌ها تجربه می‌کنند. با این حال شهرهایی نیز در سراسر جهان وجود دارد که ساکنان آن‌ها از خدمات عمومی و دسترسی بالایی برخوردار هستند و نسبت به خودروها، فضاهای بیشتری از مناطق را از آن خود کرده‌اند.

طبقه‌بندی مردم‌محورترین شهرهای چین

گروهی از محققان اهل شنژن در چین با بهره‌گیری از داده‌هایی از منابع مختلف و چندبعدی به بررسی مفهوم شهر دوستدار مردم پرداختند و برای دستیابی به بهترین نتایج، کیفیت‌های انسانی شهرها را مورد تمرکز قرار دادند. در این تحقیق از ۱۰۱ منبع مختلف داده‌های بزرگ برای ارزیابی شهرهای مختلف چین مانند پکن، دالیان، جینان، شنژن، شی‌آن، گوانگ‌ژو، شانگهای، ووهان و بسیاری از شهرهای دیگر بهره گرفته شد و در نهایت، یک سیستم شاخص ارزیابی کلی شکل گرفت که بر مبنای آن مؤلفه‌های اصلی مردم‌-محور بودن شهرها مشخص شد.

شکوه بشریت

در طراحی شهرهای مردم-محور، انسان‌ها جایگاهی به مراتب بالاتر از وسایل نقلیه دارد و در واقع، شکوه بشریت ۲۹ ویژگی بسیار مهم را در بر می‌گیرد. این ویژگی‌ها شامل جنبه‌های بی‌شماری از زندگی روزمره انسان‌ها از شاخص محرک شادی گرفته تا انواع رویدادهای فرهنگی است که تنها چهار شاخص از آن از مؤلفه‌های مردم و نشاط شهری، مردم و مکان‌ها، مردم و سازه‌ها و مردم و جامعه شکل گرفته است.

مردم و نشاط شهروندان مفاهیمی مانند میزان بیکاری مردم، تعداد افراد دارای تحصیلات عالی، شهرت عمومی سینماها، جذابیت فضاهای شهری، کافه‌ها، مراکز سرگرمی، جاذبه‌های گردشگری، تعداد افراد شرکت‌کننده در فعالیت‌های فرهنگی، مدت زمان برگزاری فعالیت‌های فرهنگی، تنوع فعالیت‌های فرهنگی و شهرت عمومی باغ گل‌ها یا باغ‌وحش‌ها را در بر می‌گیرد.

مردم و مکان‌ها به شاخص سلامت ترافیکی، شادی مسافران، زیست‌پذیری خیابان‌ها و رفتار تردد ساکنان اشاره دارد.

در بخش مردم و سازه‌ها مواردی مانند ورزش، تناسب اندام و عمومی مراکز فرهنگی مطرح است.

مردم و جامعه حول محور مسائلی مانند نسبت هزینه خرید مسکن به درآمد، نسبت هزینه اجاره مسکن به میزان درآمد، سهم مناطق مسکونی از شهرها، سهم مناطق مسکونی با بیشترین میزان دسترسی به بیمارستان‌ها و سایر خدمات عمومی ضروری، سهم مناطق مسکونی نزدیکی به کودکستان‌ها، مدارس، سوپرمارکت‌ها و ورزشگاه‌ها می‌چرخد.

از این حیث شهرهای شنژن، دالیان، پکن، شانگهای و بسیاری از شهرهای دیگر مردم-محور به‌حساب می‌آید.

شکوه نوآوری در چین

دنیای امروزی مملو از ابهام و پیچیدگی است و درک آن، ارائه نوآوری‌های بی‌شمار را می‌طلبد. محققان چین در این زمینه ۲۱ جنبه بسیار مهم مانند تعداد سفرهای انجام شده از طریق وسایل نقلیه اشتراکی، ایستگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی، میزان فعالیت آنلاین شهروندان و در نهایت، مشارکت شهروندان در تصمیم‌گیری‌های شهری را مورد تمرکز قرار داده‌اند و مولفه‌هایی را که پیش از این در شکوه بشریت ذکر شد، در شکل دادن شکوه نوآوری سهیم دانسته‌اند. در شکوه نوآوری، مردم و نشاط شهری به سهم شهروندان از خدمات آنلاین، فعالیت‌های مجازی مردم، فعالیت‌های اینترنتی برای جذب گردشگران، تعاملات آنلاین سینمایی، تعاملات آنلاین در حوزه سرگرمی و سایر موارد مشابه اشاره دارد.

مردم و مکان‌ها در شکوه نوآوری بر تعداد کاربران دوچرخه‌های اشتراکی و تعداد سفرهایی که از طریق این دوچرخه‌ها انجام می‌شود، متمرکز است.

مردم و سازه‌ها در شکوه نوآوری مفاهیمی مانند فعالیت‌های آنلاین مراکز فرهنگی، فعالیت‌های آنلاین ورزشی، تعامل مجازی مراکز فرهنگی با یکدیگر و فعالیت‌های آنلاین جوامع را در بر می‌گیرد.

مردم و جامعه به سهم فضاهای مسکونی نزدیک به ایستگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی، فعالیت‌های مجازی جوامع مختلف و تعامل اینترنتی مردم با یکدیگر مربوط می‌شود.

از نظر محققان چینی، شهرهایی مانند پکن، شانگهای، گوانگ‌ژو، شنژن، هنگژو، شی‌آن و دالیان از نظر شکوه نوآوری شهرهای مردم-محور محسوب می‌شود.

شهر دوستدار سفر

شهر دوستدار سفر به شهرهایی از جهان اشاره دارد که ساکنان آن‌ها همواره به سفر رفتن علاقه خاصی دارند که جنبه مردم-محور بودن این ویژگی شاخص‌هایی مانند شاخص رضایت شهروندان از سفر، شاخص راحتی حمل‌ونقل ساکنان و شاخص ایمنی حمل‌ونقل را در بر می‌گیرد.

در این راستا، شهرهایی مانند چنگدو، شنژن، چینگ‌دائو، شانگهای، نانجینگ، هاربین، دالیان، پکن، گوانگ‌جو و چندین شهر دیگر در لیست شهرهای مردم-محور قرار می‌گیرد.

شهرهایی با مسافران شاد

شادی مردم هنگام تردد در یک شهر نشان می‌دهد که آن شهر به سطحی از تعادل میان کار و زندگی دست یافته است چراکه مردم حین عبور و مرور در محل کار و منزل خود حس رضایت را تجربه می‌کنند. این شاخص پنج زیرمجموعه اصلی شاخص‌های مسافت تردد، شاخص مدت زمان سفر، راحتی حمل‌ونقل عمومی و مسافت تردد را در بر می‌گیرد. از مهم‌ترین شهرهای چینی مردم‌-محور از این جنبه می‌توان به شیامن، شنژن، هاربین، دالیان، ووهان، پکن و شانگهای اشاره کرد.

شهرهایی با موزه‌های تاریخی

بدیهی است که تاریخ یک شهر با روابط عاطفی ساکنان آن پیوند عمیقی دارد که شاخص موزه، میراث فرهنگی و میراث جهانی جنبه‌های اصلی این سیستم را تشکیل می‌دهد. در شهرهای چین با بیشترین قابلیت ارتباط عاطفی ناشی از شاخص‌های ذکر شده میان مردم می‌توان از پکن، هنگژو، نانجینگ، دالیان، هاربین و شنژن نام برد.

طبقه‌بندی مردم‌محورترین شهرهای چین

طبقه‌بندی مردم‌محورترین شهرهای چین

منبع: ایمنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=17376

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.