• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی:

طرح توسعه گردشگری آرامگاه ابن حسام خوسفی باید متناسب با اصالت بنا باشد

  • کد خبر : 8973
  • ۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
طرح توسعه گردشگری آرامگاه ابن حسام خوسفی باید متناسب با اصالت بنا باشد
گردشگرآنلاین - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی در بازدید از تأسیسات گردشگری و بافت تاریخی شهر خوسف گفت: «طرح‌های توسعه گردشگری آرامگاه ابن حسام خوسفی باید با حفظ شان تاریخی و حرایم میراث‌فرهنگی باشد تا اصالت این بنای تاریخی محفوظ بماند.»

به‌گزارش گردشگرآنلاین، هادی شاه‌وری در بازدید از آرامگاه ابن حسام خوسفی و طرح حسینیه در حال ساخت صاحب‌الزمانی خوسف که ساخت آن از چند سال قبل در بافت تاریخی آغاز شده است، گفت: «نمای بیرونی حسینیه باید به‌صورت سنتی اجرا و پوشش داده شود.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی با یادآوری اینکه بافت تاریخی خوسف به وسعت ۵۰۵ هکتار از منظر فرهنگی ثبت ملی شده است، تاکید کرد: «از این‌ پس تمامی طرح‌های مرمتی، بازسازی و احداثی در این بافت باید با تأیید میراث‌فرهنگی و حفظ رویکرد فضای موجود اجرا شود.»

شاه‌وری با اشاره به ظرفیت دریاچه طبیعی گواب و تهیه طرح گردشگری آن از سوی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: «امیدواریم با اختصاص اعتبارات شهرستانی و با همکاری شهرداری و دستگاه‌های مربوطه هر چه زودتر این طرح اجرایی شود.»

او تأکید کرد: «به‌زودی کارگروهی از مسئولان استانی در مرکز شهرستان‌ها تشکیل می‌شود تا مشکلات حوزه گردشگری و میراث‌فرهنگی از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد و راهکاری عملیاتی ارائه شود.»

به گزارش گردشگر آنلاین، مولانا محمد بن حسام‌الدین حسن بن شمس‌الدین محمد خوسفی(زاده خوسف) شناخته شده به اِبنِ حِسام شاعر ایرانی در گذشته به سال ۸۷۵ هجری است.آثار او عبارتند از: دلائل النبوه و نسب نامه،خاوران نامه، دیوان اشعار، نظم نثر الالی. دیوان او شامل اشعاری در قالب‌های قصیده، ترجیع‌بند، مسمط و ترکیب‌بند است. او در قصیده از انوری، ظهیر فاریابی، خاقانی شروانی و سلمان ساوجی تأثیر گرفته‌است. از مهم‌ترین آثار او خاوران‌نامه است که به تقلید از شاهنامه فردوسی سروده شده‌است. این حسام حلقه‌ای حلقات ادبیات شیعی خراسان است و برخی دیگر از حلقه‌ها سلیمی تونی (م ۸۵۴) و آذری اسفراینی و لطف‌الله نیشابوری (م ۸۱۲)هستند. دیوان ابن حسام خوسفی توسط احمد احمدی بیرجندی تصحیح و منتشر شده‌است.

آرامگاه وی در شهر خوسف واقع و محل زیارت مردم است.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=8973

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.