• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5
رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر همدان:

عبور مسیرقطار شهری از هگمتانه باعث تخریب میراث تاریخی خواهد شد

  • کد خبر : 2361
  • ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۹:۳۰
عبور مسیرقطار شهری از هگمتانه باعث تخریب میراث تاریخی خواهد شد

گردشگرآنلاین – رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر همدان با بیان اینکه برای مطالعات طرح قطار شهری از میراث فرهنگی استعلام نشده است، گفت: عبور مسیرقطار شهری از هگمتانه باعث تخریب میراث تاریخی خواهد شد.

به گزارش گردشگرآنلاین از همدان، مهدی حیدری در نطق پیش از دستور جلسه صحن شورا افزود: مطالعات جامع حمل و نقل ترافیک شهری یکی از اسناد بالادستی در حوزه حمل و نقل و ترافیک است که در سال ۱۳۹۲ مصوب شده و در حال حاضر در دست بازنگری است.

وی اضافه کرد: رسالت و ماحصل اجرای مطالعات طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر همدان این است که نسخه‌ای برای حل مشکلات حوزه حمل و نقل ترافیک شهری ارائه می‌دهد.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به جایگاه اعضای شورا به عنوان نمایندگان مردم در پارلمان محلی، اظهار کرد: اعضای شورا برای پیگیری امور مربوطه وظایفی را بر عهده دارند که یکی از آنها، پیگیری امور در چارچوب قانون است.

وی با بیان اینکه مشاور طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهری، اجرای طرح ” بی آر تی ” را برای شهر همدان پیشنهاد داده است، اظهار کرد: بر این اساس باید تصمیماتی اتخاذ شود که سیستم انبوه بر «بی آر تی» در همدان با چه الزاماتی اجرایی شود و در صورت اجرا خروجی مطالعات طرح جامع حمل و نقل و ترافیک باید ملاک عمل طرح قرار گیرد.

بیشتر بخوانید
ثبت جهانی آثار همدان باید فارغ از برخوردهای سیاسی و جناحی رخ دهد
۲۰ اثر در همدان شایسته دریافت نشان ملی شدند
“لب کارون”؛ اولویت شهردار اصفهانی اهواز
۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح بازار همدان جذب شد
۳۰۰ خانه تاریخی در اهواز وجود دارد/وجود ۳۳۷ هکتار بافت تاریخی

مسیر قطار شهری همدان درست جانمایی شود

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه چند سالی است اجرای طرح قطار شهری در همدان مطرح شده است، تاکید کرد: حفظ و حراست از میراث تاریخی و فرهنگی شهر از جمله وظایف اعضای شورای شهر است و بر این اساس ما باید در حوزه نظارتی خود بر جانمایی درست مسیر قطار شهری تاکید داشته باشیم.

به گزارش گردشگر آنلاین، حیدری در این خصوص توضیح داد: جانمایی مسیر در کروکی قطار شهری به گونه‌ای طراحی شده است که خط آهن آن، همه میدان‌های شهر را دور می‌زند و پس از رسیدن به آرامگاه و سپس پیاده راه بوعلی، امتداد آن به مجموعه هگمتانه ختم می‌شود و پس از آن به کوی فرهنگیان مسیر آن امتداد می‌یابد.

وی با بیان این موضوع اضافه کرد: طبق طرح ارائه شده طول قطار شهری حدود ۲۸ متر است که این میزان به طور طبیعی، در عبور و دور زدن از میدان‌ها به ویژه آرامگاه بوعلی که منطقه تاریخی و گردشگری است را با مشکل مواجه خواهد کرد.

هگمتانه همدان

هگمتانه همدان

برای مطالعات طرح قطار شهری از میراث فرهنگی استعلام نشده است

حیدری همچنین به دیدار اعضای شورای شهر همدان با معاون استاندار و اعلام نظر شفاهی مدیرکل میراث فرهنگی استان مبنی بر اینکه برای مطالعات طرح قطار شهری از میراث فرهنگی هگمتانه استعلام نشده است، گفت: طبق نظر کارشناسان نباید اجازه داد خط آهن وارد محدوده هگمتانه شود چرا که این محدوده در انتظار ثبت ملی است و سرنوشت ثبت جهانی یک مکان را این راه خط آهن تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: اجرای طرح هر نوع سیستم انبوه بری که در نظر گرفته شده باید به بهترین شکل و جانمایی درستی صورت پذیرد تا میراث تاریخی، فرهنگی و زیرساخت‌های گردشگری شهر آسیب نبیند، همچنین ملاحظات زیست محیطی و اقتصادی نیز مد نظر قرار گیرد.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان در پایان تاکید کرد: ما اعضای شورای شهر همدان مخالف اجرای طرح‌های توسعه‌ای در شهرنیستیم، اما بر اجرای طرح‌ها به صورت کارشناسی و بر اساس اسناد بالادستی تاکید داریم.

منبع: مهر

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=2361

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.